Dette afsnit handler om beskatning af fortjeneste ved skibs- og luftfart.
Afsnittet indeholder:
Fortjeneste ved afhændelse af
kan kun beskattes i det land, hvor foretagendet, der driver det pågældende skib eller fly, har sin virkelige ledelses sæde. Se modeloverenskomstens artikel 13, stk. 3.
Ved international trafik er det land, der har beskatningsretten til fortjenesten ved afhændelse, det samme som det, der har beskatningsretten til fortjenesten ved driften. Se afsnit C.F.8.2.2.8 om artikel 8, der er en særlig beskatningsregel om fortjenesten ved international trafik. Se punkt 28 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 13.
I nogle DBO'er ligger beskatningsretten ikke i det land, hvor den virkelige ledelses sæde findes, men i det land, hvor foretagendet er registreret. Se afsnit C.F.8.2.2.8.1 og punkt 2 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 8.
En række af Danmarks DBO'er indeholder en særregel. Den handler om retten til at beskatte overskud, som SAS opnår ved at sælge noget, der er omfattet af modeloverenskomstens artikel 13, stk. 3. Reglen står som et ekstra stykke i artikel 13 i DBO'erne. Danmark, Norge og Sverige har forbeholdt sig ret til at medtage en særbestemmelse om SAS i deres DBO'er. Se punkt 44 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 13.
Reglen går ud på, at DBO'en kun gælder for den danske ejerandel af et internationalt konsortium, der driver international skibs- eller luftfartsvirksomhed.
De danske DBO'er gælder derfor kun for den danske ejerandel på 2/7 af SAS.
Bestemmelsen om SAS kan fx lyde:
"Hvis foretagender fra forskellige lande er gået sammen om at drive skibe eller fly i international trafik gennem et forretningskonsortium, finder bestemmelserne i stykke 3 kun anvendelse på den del af fortjenesten, som svarer til den andel i konsortiet, som ejes af et foretagende i en kontraherende stat."
I andre DBO'er er bestemmelsen formuleret på en anden måde, hvor det fremgår direkte af ordlyden, at kun SAS er omfattet af den.
Særreglen kan udformes, så den også omfatter udenlandske forretningskonsortier, der er opbygget ligesom SAS. Der er dog ingen eksempler på, at reglen har været brugt på andre fly- eller skibsvirksomheder.
DBO'er, der indeholder denne bestemmelse, indeholder en tilsvarende bestemmelse i artikel 8 om fortjeneste ved skibs- og luftfartsvirksomhed. Se afsnit C.F.8.2.2.8.5.