Der skal indberettes oplysninger om:
Se SKL § 7, stk. 1, 2. pkt., nr. 1-4.
For forskere og andre specialister skal der indgives en særlig oplysningsseddel for A-indkomst, hvis der vælges bruttobeskatning efter KSL § 48 E.
Godtgjorte udlæg (udlæg efter regning) er ikke skattepligtig indkomst for lønmodtageren og er derfor ikke omfattet af indberetningspligten.
Der er skattefrihed for arbejdsgiveres godtgørelser til dækning af lønmodtageres rejse- og befordringsudgifter, hvis godtgørelserne ikke overstiger de satser, som fremgår af LL § 9 A. Hvis der udbetales godtgørelser, der overstiger Skatterådets satser, er det en forudsætning for, at en del af godtgørelsen er skattefri, at der sker en klar opdeling og specificering af, hvad der er skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse, og hvad der er supplerende løntillæg.
Se afsnit C.A.7.
De arter af indkomst, der skal henregnes til A-indkomst, er på baggrund af KSL § 43, stk. 2, nærmere opregnet i § 18, stk. 1, nr. 1-51, i BEK nr. 1159 af 3. december 2012 om kildeskat (kildeskattebekendtgørelsen), forkortet KSLbek.
Herunder er arbejdsgiverbetalt dagsafgift ved arbejdstagerens private benyttelse af en gulpladebil gjort til A-indkomst efter KSL § 18, nr. 30, som ændret ved BEK nr. 1233 af 24. oktober 2013, og herunder anses skattepligtige udbetalinger af forskellige former for offentlige overførselsindkomster for A-indkomst efter KSLbek § 18, stk. 1, nr. 3.
Som følge af lov nr. 1380 af 23. december 2012 om reform af førtidspension og fleksjob mv. skal kommunerne fra og med den 1. januar 2013 udbetale fleksløntilskud direkte til personer i fleksjob, hvorimod kommunerne til og med den 31. december 2012 udbetalte fleksløntilskud til den arbejdsgiver, der antog medarbejdere i fleksjob. Se § 70 f i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Dette indebærer, at kommunerne skal indberette udbetalinger af fleksløntilskud til personer i fleksjob til eIndkomst efter SKL § 7, stk. 1, 2. pkt., nr. 3.
Hvis en lønmodtager udstationeres til en dansk arbejdsgivers faste driftssted eller kontor i udlandet, har arbejdsgiveren uændret pligt til at indberette løn mv., der udbetales til lønmodtageren, fordi det faste driftssted må antages at være en integreret del af den danske virksomhed.
Ved en lønmodtagers udstationering til et dansk selskabs udenlandske datterselskab er det afgørende for indberetningspligten, om datterselskabet er skattepligtigt til Danmark:
Se indberetningsbekendtgørelsens § 1, stk. 1, 1. pkt., og afsnit A.B.1.2.1.1.
Aktionærlån beskattes som løn (A-indkomst og arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst) i tilfælde, hvor aktionæren udfører arbejde for selskabet. Se LL § 16 E.
Hvis et selskab med hjemting i Danmark udbetaler et aktionærlån, der kvalificeres som løn efter LL § 16 E, skal det långivende/lønudbetalende selskab indberette lånet til eIndkomst som A-indkomst og arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst efter SKL § 7 og skal indeholde A-skat og AM-bidrag ved udbetalingen af lånet efter KSL § 46, stk. 1, jf. KSL § 43 og § 49 A.
Ved indberetning af A-indkomst efter SKL § 7, stk. 1, skal den indberetningspligtige oplyse:
En arbejdsgiver, der på vegne af en skattepligtig lønmodtager foretager en samlet indbetaling til en gruppelivsforsikring, aldersforsikring, alderspension eller supplerende engangssum efter PBL § 19 eller § 56, stk. 3 eller 5, skal indberette den samlede indbetaling. Se SKL § 7, stk. 2, nr. 1.
Den del af arbejdsgiverens indbetaling, der indgår som en del af en pensionsordning uden bortseelsesret efter PBL § 56, stk. 3 eller 5, anses ikke for A-indkomst. Se KSL § 43, stk. 1, 2. pkt., indsat ved lov nr. 922 af 18. september 2012.
Forsikringsselskabet, pengeinstituttet eller pensionskassen m.fl., som har modtaget indbetalinger på en alderopsparing mv.,
Indberetning af A-indkomst og arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst samt andre oplysninger om den pågældende indkomst og om beløb, der er indeholdt heri, efter SKL § 7, stk. 2, skal ske ved at indberette udbetalingen af indkomsten for den måned, hvori den pågældende indkomst indkomstbeskattes efter KSLbek §§ 20-22.
Indberetningen af skatteperioden for A-skat og AM-bidrag efter SKL § 7, stk. 2, nr. 4, skal ske ved at indberette de oplysninger, der er nødvendige for at henføre indkomsten til den skatteperiode, hvor den pågældende indkomst indkomstbeskattes og pålægges AM-bidrag efter KSLbek §§ 20-22.
Se indberetningsbekendtgørelsens § 10, stk. 1 og 2.
Se også
Indberetning efter SKL § 7, stk. 2, nr. 2, skal ske ved at indberette hvert af følgende beløb, som indgår i den indberettede udbetaling eller godskrivning:
Opsplitning mellem opsparing til søgnehelligdagsbetaling og feriefridagsopsparing kan dog undlades, hvis en sådan opsplitning ikke er mulig.
Se indberetningsbekendtgørelsens § 10, stk. 3 og 4.
Ved indberetning om A-indkomst, hvori der ikke kan foretages lønindeholdelse, skal indberetningen indeholde oplysning herom.
Se indberetningsbekendtgørelsens § 10, stk. 5.
Den ellers indberetningspligtige arbejdsgiver, der antager en mellemmand som medhjælp, skal kræve, at mellemmanden oplyser sit navn, adresse og cpr-nr. eller SE-nr.
Se SKL § 7, stk. 3.
Den indberetningspligtige skal efter anmodning meddele de samme oplysninger til den skattepligtige selv, dennes repræsentant eller dennes dødsbo.
Se SKL § 7, stk. 4.
En indeholdelsespligtig, der for en eller flere bestemte måneder ikke udbetaler løn eller stiller personalegoder til rådighed mv. efter SKL § 7, § 7 A, stk. 1 eller 3, § 7 B, stk. 1, eller § 7 C, hvoraf der skal indeholdes A-skat og AM-bidrag, kan ansøge SKAT om tilladelse til ikke at indberette A-skat og AM-bidrag til eIndkomst for disse måneder ("sporadisk indberetning"). Se § 5 i Bekendtgørelse om et indkomstregister.
SKAT kan tillade sporadisk indberetning, når SKAT har vurderet, om den indeholdelsespligtiges forhold tilsiger, at der ikke er grundlag for at kræve fast månedlig indberetning. Det skal indgå i SKATs vurdering, om det efter den indeholdelsespligtiges karakter er sandsynligt, at den indeholdelsespligtige i større dele af året ikke vil skulle indberette A-skat og AM-bidrag. Hvis den indeholdelsespligtige er i restance eller er omfattet af krav om sikkerhedsstillelse og lignende, vil dette kunne tale imod, at virksomheden gives tilladelse til sporadisk indberetning.
Hvis den indeholdelsespligtige efterfølgende indberetter sporadisk i den overvejende del af en årsperiode, kan SKAT tage det op til en ny vurdering, om tilladelsen til sporadisk indberetning skal inddrages, og den indeholdelsespligtige skal indberette A-skat og AM-bidrag for alle årets måneder.
En indeholdelsespligtig med fremrykket indberetnings- og betalingsfrist efter OPKL § 2, stk. 6, kan ikke få SKATs tilladelse til sporadisk indberetning. Se BEK nr. 731 af 21. juni 2013 om opkrævning af skatter og afgifter m.v. § 1, stk. 4.