Dette afsnit handler om pligt til at anmelde ophør af momspligtig virksomhed og forbud mod at indlede eller fortsætte driften af momspligtig virksomhed, der ikke er registreret for moms, samt om SKATs adgang til at gennemtvinge disse regler ved hjælp af påbud og daglige bøder.
Afsnittet indeholder:
Ejeren eller den ansvarlige daglige ledelse af en virksomhed, der ophører med at drive registreringspligtig virksomhed for moms, skal underrette SKAT om virksomhedens ophør senest 8 dage efter ophøret. Ejeren eller den ansvarlige daglige ledelse af en virksomhed må ikke fortsætte eller indlede driften af momspligtig virksomhed, hvis virksomhedens registrering er ophørt, inddraget eller nægtet efter reglerne i momsloven eller opkrævningsloven. Se ML § 47, stk. 6.
Om inddragelse eller nægtet registrering af virksomhed efter momsloven. Se ML § 62 a, stk. 1 og 5.
Om inddragelse eller nægtet registrering af virksomhed efter opkrævningsloven. Se OPKL § 4, stk. 3, og § 11, stk. 9.
SKAT kan give den afgiftspligtige person et påbud om at efterleve reglerne om registrering efter ML § 47, stk. 1-3, stk. 5, 1. pkt., og stk. 6. SKAT kan pålægge den afgiftspligtige person daglige bøder efter ML § 77, indtil påbuddet efterleves.
SKATs påbud skal i givet fald henvise til de relevante regler og anvise, hvilke konkrete handlinger eller foranstaltninger virksomheden skal gennemføre for at overholde disse regler. SKAT skal meddele påbuddet skriftligt, og det skal fremgå af den skriftlige meddelelse, at hvis påbuddet ikke efterleves inden for den angivne frist, kan SKAT pålægge modtageren af påbudet daglige bøder, indtil påbuddet efterleves.
SKAT kan pålægge ejeren eller den ansvarlige daglige ledelse af en virksomhed daglige bøder, hvis ejeren eller ledelsen af virksomheden ikke efterlever SKATs påbud efter ML § 47, stk. 7 og 8. De daglige bøder skal i givet fald udgøre mindst 1.000 kr. pr. dag.
Se ML § 77.
Om det generelle forbud mod at indlede eller fortsætte driften af en virksomhed, hvis virksomhedens registrering er ophørt, nægtet eller inddraget efter OPKL § 11, stk. 9, eller efter en eller flere andre skatte- og afgiftslove, og om SKATs adgang til at gennemtvinge forbuddet ved hjælp af påbud og daglige bøder:
Om SKATs inddrivelsesværktøjer for at forebygge restancer: Forkortet afregningsperiode, krav om sikkerhedsstillelse samt nægtelse og inddragelse af virksomhedsregistrering:
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Byretsdomme | ||
SKM2013.509.BR | Stadfæstelse af et fogedforbud mod udøvelse af registreringspligtig virksomhed uden momsregistrering. Sagsøgte havde ikke stillet den af SKAT krævede sikkerhed for momsregistrering, og SKATs afgørelse herom var endelig, da den ikke rettidigt var indbragt for Landsskatteretten. Byretten fandt det videre bevist, at sagsøgte på tidspunktet for fogedforbuddets nedlæggelse havde drevet registreringspligtig virksomhed uden tilladelse. Retten lagde i den forbindelse vægt på sagsøgtes hjemmeside, hans egne vidneforklaring om, at han på baggrund af hjemmesiden modtog henvendelser fra potentielle kunder, samt at han havde udfærdiget et tilbud i en konkret sag påført eget logo. På den baggrund fandt byretten, at fogedforbuddet var lovlig foretaget, ligesom sagsøgte blev tilpligtet ikke at udøve momspligtig virksomhed uden momsregistrering. |