Dette afsnit beskriver hvilke selskaber, der skal sambeskattes. Det er en af betingelserne for national sambeskatning.
Afsnittet indeholder:
Det er en betingelse for national sambeskatning, at selskabet er blandt de skattesubjekter, der skal sambeskattes.
Følgende selskaber og foreninger er omfattet af obligatorisk national sambeskatning:
Se SEL § 31, stk. 1, 1. pkt.
Se også afsnit C.D.3.1.4.3 om selskaber, der ikke er omfattet af underskudsbegrænsning.
De relevante skattesubjekter er:
Følgende fonde og foreninger mv. kan derimod ikke indgå i sambeskatningen:
Uanset at disse foreninger mv. ikke kan indgå i selve sambeskatningen, kan foreningerne mv. eventuelt indgå i vurderingen af, hvorvidt selskaber mv. i øvrigt er koncernforbundne. Se SEL § 31 C.
Se SKM2006.105.SR, der er omtalt i afgørelsesskemaet i afsnit C.D.3.1.2.2. Et anpartsselskab var blandt de selskaber, der er oplistet i SEL § 31, stk. 1. National sambeskatning var derfor obligatorisk, med mindre selskabet kunne holdes ude af sambeskatningen efter de særlige bestemmelser i SEL § 31 C.
Den obligatoriske sambeskatning omfatter - som udgangspunkt - således alle de danske koncernforbundne selskaber og foreninger mv., der er nævnt på listen ovenfor. Danske selskaber skal forstås i modsætning til selskaber, der efter SEL § 31 A, stk. 14, er udenlandske selskaber.
Udenlandske selskaber er selskaber, der er hjemmehørende i en fremmed stat, på Færøerne eller i Grønland, herunder efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Selskaber og fonde kan være en del af koncernen, uden at de indgår i sambeskatningen. Sambeskatningen omfatter kun de selskaber og foreninger mv., der er nævnt i SEL § 31, stk. 1, og § 31 A, stk. 1
Se figuren nedenfor:
Fonden er en del af koncernen, men det er kun selskaberne indenfor det stiplede område, der er omfattede af sambeskatningen.
De selskaber mv., der er nævnt i SEL § 31, stk. 1, eller § 31 A, stk. 1, skal indgå i sambeskatningen, hvis der er koncernforbindelse, medmindre der er hjemmel til at holde dem ude af sambeskatningen efter SEL § 31 C, stk. 7-8. Se afsnit C.D.3.1.2.3.
Koncernforbundne udenlandske selskabers faste driftssteder i Danmark, danske selskaber, der omkvalificeres efter SEL § 2 A, og faste ejendomme i Danmark skal ligeledes indgå i den obligatoriske sambeskatning.
Udenlandske selskaber med ledelsens sæde i Danmark efter SEL § 1, stk. 6, skal også indgå i den obligatoriske, nationale sambeskatning. Se Skatteministerens kommentar til henvendelse af 18. april 2005 fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer til forarbejderne til lov nr. 426 af 6. juni 2005 (L 121 2004/05, bilag 18, side 17).
Danske selskaber med ledelsens sæde i udlandet skal også indgå i den obligatoriske, nationale sambeskatning. Det skyldes efter skatteministerens opfattelse, at reglen i SEL § 31 A, stk. 14, hvorefter sådanne selskaber skal betragtes som udenlandske selskaber, ikke gælder i en national sambeskatning, hvor reglerne findes i SEL § 31. Territorialprincippet i SEL § 8, stk. 2, gælder naturligvis også i disse tilfælde, så indkomst fra selskabets eventuelle faste driftssteder eller fra fast ejendom i udlandet ikke medregnes i Danmark. Se Skatteministerens svar til spørgsmål fra Foreningen af Statsautoriserede Revisorer til Lov nr. 426 af 6. juni 2005 - L 121(Skatteudvalget, alm. del 2005/06 Bilag 74).
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
SKAT | ||
Omfang af obligatorisk sambeskatning. Dispensation. Administrationsselskab. En koncern gennemførte en skattefri aktieombytning og derefter en skattefri spaltning af det nye ultimative moderselskab, M, der var opstået ved aktieombytningen. National sambeskatning var obligatorisk for M, der var et anpartsselskab og dermed blandt de selskaber, der er opregnet i SEL § 31, stk. 1, med mindre M kunne holdes ude af sambeskatningen efter de særlige bestemmelser i SEL § 31 C. Der var ikke hjemmel til at lade det tidligere moderselskab forblive administrationsselskab i hele indkomståret. Der var ikke hjemmel i SEL § 31 C til at holde M ude af sambeskatningen. M skulle derfor udpeges som administrationsselskab efter SEL § 31, stk. 4. Der var ikke mulighed for at dispensere fra bestemmelserne i SEL § 31 og SEL § 31 C. SEL § 31 B indeholder ikke hjemmel til at dispensere fra situationer, der er direkte reguleret i SEL §§ 31 A og 31 C. Ikke dispensation fra status som administrationsselskab. | Afgørelsen er truffet, før den nuværende koncerndefinition blev indført, men udtrykker stadig gældende praksis. |