Dette afsnit handler om bødeniveauet for ordensbøde for overtrædelse af forskellige regnskabspligter i relation til opbevaring af regnskab, regnskabsmateriale, grundlaget for indberettede oplysninger, udarbejdelse af revisorerklæringer og transfer pricing dokumentation samt reglen om omregning til dansk mønt.
Afsnittet indeholder:
Ved udmålingen af bødestraf for overtrædelse af SKL § 17, stk. 1-3, skal der tages hensyn til den økonomiske fordel af overtrædelsen. Det anses for en skærpende omstændighed, at overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af skattelovgivningen. Se SKL § 17, stk. 4.
SKL § 17, stk. 4, er indsat ved lov nr. 591 af 18. juni 2012. Bestemmelsen trådte i kraft 1. juli 2013.
Se afsnit A.C.3.2.1.2.8 Om forskellige former for regnskabsmangler, SKL § 17.
Ved udmåling af bøden, skal der tages hensyn til den økonomiske fordel af overtrædelsen. Se SKL § 17, stk. 4. Det følger af bemærkningerne til lovforslaget til bestemmelsen, at bøden udgør et fast beløb på 250.000 kr. med tillæg på 10 pct. af den indkomstforhøjelse, som fremgår af ansættelsesændringen.
Beregning af tillægget på 10 pct. af en eventuel indkomstforhøjelse kan først beregnes, når der foreligger en endelig ansættelse. Dette gælder også, selvom den ændrede skatteansættelse er fastsat skønsmæssigt.
Bødeudmålingen finder anvendelse, selvom der rettidigt er indsendt en dækkende transfer pricing dokumentation, hvis virksomheden ikke efterfølgende på SKATs konkrete anfordring enten supplerer dokumentationen eller fremsender databaseundersøgelse eller revisorerklæring. Der kan beregnes en bøde for hvert indkomstår, hvor der ikke er indgivet fyldestgørende transfer pricing dokumentation.
Det faste beløb på 250.000 kr. kan nedsættes til 125.000 kr., hvis der senere fremkommer dokumentation af den fornødne kvalitet.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at bestemmelsen giver hjemmel til at forhøje den normale bødestraf, når der er tale om skærpede omstændigheder ved overtrædelsen. Dette kan f.eks. være tilfældet, når der er tale om en række forskellige overtrædelser, der skal bedømmes samtidig, og som samlet vurderet må anses for at være en grovere overtrædelse af skattelovgivningen. Der kan være tale om flere overtrædelser af samme straffebestemmelse, f.eks. hvor samme forhold gør sig gældende i flere indkomstår. Der kan også være tale om overtrædelse af forskellige straffebestemmelser. Desuden kan en gradueret bødestraf anvendes i situationer, hvor straffens præventive formål ikke kan sikres gennem en mindre ordensbøde.
Der henvises til L 173 (2011-2012), afsnit 3.3.2.
En bøde kan nedsættes, hvis en eller flere af de i straffeloven angivne strafnedsættelsesgrunde foreligger, ligesom en bøde kan forhøjes, hvis der foreligger skærpende omstændigheder, som angivet i straffeloven. Se afsnit A.C.3.5.5 Strafnedsættelsesgrunde og afsnit A.C.3.5.6 Strafskærpelsesgrunde.
Det er domstolene, der skal fastlægge principperne for udmåling af bøden. Der skal derfor anlægges prøvesager for at fastlægge et ensartet bødeniveau, inden SKAT i en administrativ afgørelse i form af et bødeforelæg kan udmåle en bøde efter SKL § 17, stk. 4.