Dette afsnit handler om bødeniveauet for overtrædelser af SKL § 14, stk. 4, om afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger om opfyldelse af betingelserne for anvendelse af SKL § 3 B, stk. 6 (forenklet transfer pricing dokumentation).
Afsnittet indeholder:
Ved udmåling af bødestraf i henhold til SKL § 14, stk. 4, skal der tages hensyn til virksomhedens omsætning eller antal af ansatte. Det skal anses for en skærpende omstændighed, at overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af skattelovgivningen. Se SKL § 14, stk. 6.
SKL § 14, stk. 6, er indsat ved lov nr. 591 af 18. juni 2012. Bestemmelsen trådte i kraft 1. juli 2012.
Se afsnit A.C.3.2.1.2.5 Forskellige oplysningspligter, SKL § 14.
Ved bødeudmålingen skal tages hensyn til virksomhedens omsætning eller antal ansatte. Se SKL § 14, stk. 6.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at bødeberegningen tager udgangspunkt i:
Bøden udgør det største af følgende to beløb:
Hvis omsætningen er... | da er bøden... |
op til 500 mio. kr. | 0,5 % af omsætningen |
500 mio. kr. | 2,5 mio. kr. |
fra 500 mio. kr. op til 1 mia. kr. | + 0,1 % af omsætningen |
1 mia. kr. | 3,5 mio. kr. |
Over 1 mia. kr. | + 0,05 % af omsætningen |
Hvis antallet af ansatte er under 250, skal bødeudmålingen foretages i forhold til omsætningen.
Hvis antallet af ansatte er... | da er bøden... |
250-299 | 1,50 mio. kr. |
300-349 | 1,75 mio. kr. |
350-399 | 2,00 mio. kr. |
400-449 | 2,00 mio. kr. |
450-499 | 2,00 mio. kr. |
>500 | 2,00 mio. kr. |
Antallet af ansatte
Bøden målt efter antal ansatte kan som udgangspunkt ikke blive større end 2 mio. kr.
Der henvises til lovforslag L 173 (2011-2012), afsnit 3.3.2.
Det fremgår af lovteksten, at det skal anses for en skærpende omstændighed, at overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af skattelovgivningen. Se SKL § 14, stk. 6, 2. punktum.
Når der er tale om skærpende omstændigheder ved overtrædelsen, er der hjemmel til at forhøje den normale bødestraf. Skærpende omstændigheder kan være, at der er tale om en række forskellige overtrædelser, der skal bedømmes samtidig, og som samlet vurderet må anses for at være en grovere overtrædelse af skattelovgivningen. Der kan være tale om flere overtrædelser af samme straffebestemmelse, f.eks. hvor samme forhold gør sig gældende i flere indkomstår. Der kan også være tale om overtrædelse af forskellige straffebestemmelser. Desuden kan en gradueret bødestraf anvendes i situationer, hvor straffens præventive formål ikke kan sikres gennem en mindre ordensbøde.
Såfremt de urigtige eller vildledende oplysninger om opfyldelse af betingelserne for anvendelse af SKL § 3 B, stk. 6 (forenklet transfer pricing dokumentation), vedrører flere indkomstår, vil bøden blive beregnet for hvert år for sig ud fra ovennævnte principper, hvorefter den samlede bøde kan forhøjes med op til 50 pct., hvis overtrædelsen er begået som led i en systematisk overtrædelse af skattelovgivningen. Der kan fx være tale om, at det bliver aktuelt at foretage større ændringer i den skattepligtige indkomst, eller at virkomhedens regnskaber og bilagsmateriale er tilrettelagt på en sådan måde, at det er vanskeligt at følge et revisionspor i ligningen.
Skatteyderens urigtige oplysninger om grundlaget for TP-dokumentation er som udgangspunkt en grov overtrædelse af skattelovgivningen, men i vurderingen af forholdes grovhed vil også den mulige økonomiske fordel af overtrædelsen indgå som et væsentligt parameter.
En bøde kan nedsættes, hvis en eller flere af de i straffeloven angivne strafnedsættelsesgrunde foreligger, ligesom en bøde tilsvarende kan forhøjes, hvis der foreligger skærpende omstændigheder, som angivet i straffeloven. Se afsnit A.C.3.5.5 Strafnedsættelsesgrunde og A.C.3.5.6 Strafskærpelsesgrunde.
Det er domstolene, der skal fastlægge principperne for udmåling af bøden. Der skal derfor anlægges prøvesager for at fastlægge et ensartetbødeniveau, inden SKAT i en administrativ afgørelse i form af et bødeforelæg kan udmåle en bøde efter SKL § 14, stk. 4.