G.A.2.2.2.2.2 RIMs sagsbehandling af klager - Remonstrationsordningen

Dette afsnit beskriver, RIMs sagsbehandling af klager på inddrivelsesområdet, herunder reglerne om remonstration.

Afsnittet indeholder:

Regler for remonstration

Reglerne om at RIM på grundlag af en klage kan genoptage sagen, fremgår af INDOG § 17 og inddrivelsesbekendtgørelsens §§ 37a - 37c.

Bemærk

Remonstrationsordningen gælder ikke for

Remonstrationsbehandlingen

Remonstrationsbehandlingen vil grundlæggende kunne resultere i tre forskellige beslutninger:

RIMs 14 dages frist

RIM skal meddele remonstrationsafgørelsen til klager senest 14 dage efter, at sagen er "fuldt oplyst". Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 37b, stk. 1.

Det er ikke nærmere fastlagt, hvad der forstås ved "fuldt oplyst". Men sagen må siges at være "fuldt oplyst", når RIM har indhentet eventuelle yderligere oplysninger til brug for sagsbehandlingen og eventuel partshøring.

RIM må ikke misbruge fristen på de 14 dage til kunstigt at suspendere fristen for en sag, hvor det kan være svært at overholde fristen.

Skyldners fastholdelsesfrist ved delvist medhold

Når RIM har meddelt skyldner, at man kun kan give skyldner delvist medhold, skal skyldner meddele det til RIM, hvis han vil fastholde klagen. Det skal ske senest 1 måned efter, at skyldner har modtaget meddelelsen om delvis medhold i klagen. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 37b, stk. 4.

Frister for RIMs fremsendelse af klagen til Skatteankestyrelsen

Der gælder ingen lovbestemt frist for RIMs fremsendelse af skyldners klage til skatteankestyrelsen.

Følgende kan dog lægges til grund:

Indholdet af RIMs udtalelse

Hvis

skal RIM sende klagen til skatteankestyrelsen sammen med en udtalelse om sagen. Se inddrivelsesbekendtgørelsens. § 37b, stk. 2.

RIM skal fremsende følgende til Landsskatteretten:

Det skal præciseres, at RIM i forbindelse med fremsendelse til skatteankestyrelsen eller Landsskatteretten skal fremsende supplerende materiale, herunder dokumenter og andet materiale, som klager ikke har medsendt og som RIM anser for at være relevant ved afgørelse af sagen.

Hvis der fx har været ført korrespondance med klagers advokat i forbindelse med sagens behandling i 1. instans, skal denne korrespondance vedlægges det materiale, RIM vedlægger udtalelsen.

Det skal også fremgå af udtalelsen, hvis der i punkter i den påklagede afgørelse, som RIM anser for urigtige. RIM skal begrunde denne opfattelse. Udtalelsen kan herudover indeholde RIMs bemærkninger til skyldners klage eller dele af klagen.

Udtalelsen skal derfor have følgende indhold og bør udarbejdes efter den angivne skabelon:

1. Identifikationsoplysninger

2. Oplysning om restanceinddrivelsesmyndighedens afgørelse(r)

3. Hvad klages der over?

Kort angivelse af klagesagens indhold, f.eks. "Klagen skyldes, at skattecentret ikke har imødekommet klagers ansøgning om eftergivelse af en momsrestance."

4. Sagens faktiske forhold

RIM skal fremhæve de faktiske omstændigheder, der har haft betydning for sagens afgørelse og kommentere de eventuelle faktiske oplysninger, som måtte fremgå af skyldners klage.

RIM skal oplyse, om der er punkter i den påklagede afgørelse, der anses for urigtige, ligesom denne opfattelse skal begrundes.

5. RIMs afgørelse og begrundelse herfor

RIM skal fremhæve den relevante regelanvendelse, herunder fortolkningen af anvendte regler samt henvisning til praksis.

RIM skal kommentere eventuelle nye argumenter m.v., som måtte fremgå af skyldners klage.