Indhold
Dette afsnit beskriver, hvilke varegrupper der er omfattet af afgiften.
Afsnittet indeholder:
Der skal betales afgift af vin, frugtvin og vinbaserede alkoholsodavand. Se ØLVINAL § 3, stk. 1.
For mousserende vin og vinbaserede alkoholsodavand betales herudover en tillægsafgift. Se ØLVINAL §§ 3A og 3C.
Vin og vinbaserede alkoholsodavand med et ethanolindhold under 1,2 pct. vol. er undtaget for afgift. Se ØLVINAL § 3, stk. 2, nr. 1.
For vin med en alkoholprocent op over 22 pct., betales afgift efter spiritusafgiftsloven. Se ØLVINAL § 3, stk. 2, nr. 3.
EU-Domstolen har i sag C-150/08, Siebrand BV fastslået, at vin og frugtvin som oprindeligt svarer til pos. 2206 i EU's Kombinerede Nomenklatur (KN), og som er tilsat en vis mængde destilleret alkohol, vand, sukker (sirup), aroma- og farvestoffer, og for visse af disse drikkevarer desuden en flødecreme, som har bevirket, at de ikke længere smager, dufter og/eller ser ud som en drikkevare, der er fremstillet af en bestemt frugt eller et bestemt naturprodukt, er afgiftspligtigt som spiritus (pos. 2208) og dermed undtaget for afgift efter ØLVINAL.
Den punktafgiftsmæssige klassifikation af et givet produkt bestemmes af, hvordan produktet er blevet tariferet. De punktafgiftsmæssige konsekvenser af sag C-150/08, Siebrand BV er derfor, at en række produkter som tidligere har været afgiftspligtige som hedvin (pos. 2206) jf. Øl- og vinafgiftsloven § 3, stk. 1, nu er afgiftspligtige som spiritus (pos. 2208) jf spiritusafgiftsloven § 1.
Ved bestemmelse af om en drikkevare, der indeholder alkohol fra gæring samt tilsat destilleret alkohol, er afgiftspligtig efter øl- og vinafgiftsloven eller spiritusafgiftsloven skal der tages følgende objektive karakteristika og egenskaber i betragtning:
Indholdet af alkohol
Det skal undersøges, hvilken form for alkohol (fermenteret eller destilleret), der bidrager mest til det samlede alkoholindhold i volume af produktet. Dette kriterium skal ikke betragtes som det eneste afgørende for tariferingen, men som et udgangspunkt for yderligere undersøgelser af objektive kendetegn og egenskaber ved produktet.
Særlige organoleptiske kendetegn
Produktet skal undersøges med henblik på at fastslå, om de særlige organoleptiske egenskaber ved det pågældende produkt, svarer til et produkt, som tariferes i pos. 2208 i KN. Hvis tilsætningen af vand og andre stoffer (såsom sirup, forskellige aroma-og farvestoffer, og i nogle tilfælde, en flødebase), resulterer i at produktet har mistet smag, lugt og udseende af en drikkevare, fremstillet af en bestemt frugt eller et bestemt naturprodukt, dvs. en gæret drikkevare tariferet i pos. 2206, skal tariferingen i stedet ske i pos. 2208.
Påtænkt anvendelse
I den endelige vurdering skal der endvidere tages hensyn til den planlagte anvendelse af produktet. Denne vurdering skal ske på grundlag af produktets objektive karakteristika og egenskaber, som f.eks. form, farve, navn og hvordan produktet bliver markedsført. Hvis denne vurdering viser, at produktets objektive karakteristika og egenskaber entydigt svarer til spiritus, skal tarifering ske i position 2208.
Hvad angår "traditionelle gærede produkter" henhørende under pos. 2206 som f.eks. kirsebærvin ændres praksis ikke på baggrund af dommen. F.eks. kan destilleret alkohol tilsættes i små mængder til saké og produktet vil stadig være et produkt under position 2206 i KN. Dette gælder for alle produkter tariferet i pos. 2206, som ikke har mistet deres gærede karakter af varer henhørende under denne position, så som frugtvin, der smager, dufter og ser ud som en drikkevare fremstillet af den pågældende frugt.
Medmindre andet fremgår ovenfor, så skal vurderingen af et givet produkt ske ud fra en samlet helhedsvurdering af alle objektive kendetegn og egenskaber ved produktet.
Dommen er bekrevet i SKM2010.157.SKAT
Landsskatteretten har i SKM2015.758.LSR fastslået, at et gløgg-produkt, der var tilsat rom, ikke kunne henføres til position 2206. Retten fandt, at den alkohol, der ifølge henvisningen i de Forklarende Bemærkninger til det Harmoniserede System (HS) vedrørende position 2206 må tilsættes gærede drikkevarer ved fremstillingen af varer under denne position, alene omfatter ethanol, der alt efter alkoholindholdet opfylder definitionen på ethanol i position 2207 eller 2208.
Som følge heraf må alkoholindholdet i produkter omfattet af position 2206 hverken helt eller delvist være opnået ved tilsætning af spiritus.
xLandsskatteretten har efterfølgende besluttet at tage sagen op til fornyet behandling. Resultatet heraf forelå ikke ved redaktionens slutning.x
Fra den 1. juli 2012 gælder, at filtreret vin og frugtvin der fremstår som en farveløs og klar væske, samt produkter baseret herpå, som følge af EU-Domstolens dom i sag C-196/10, Paderborner Brauerei, er afgiftspligtigt som spiritus (pos. 2208) og dermed undtaget for afgift efter ØLVINAL.
EU-Domstolen har i sag C-196/10, Paderborner Brauerei fastslået, at "malt beer base" med et alkoholindhold på 14 % vol. fremstillet af brygget øl, som efterfølgende er renset og undergivet ultrafiltrering, og fremstår som en farveløs og klar væske, der lugter af alkohol, skal tariferes under KN pos. 2208.
Som følge af EU-Domstolens dom skal gærede alkoholholdige produkter, der som følge af rensning og filtrering fremstår som en farveløs og klar væske, der lugter af alkohol, tariferes under KN pos. 2208, uanset hvor produktet oprindeligt var tariferet i KN.
Den punktafgiftsmæssige klassifikation af et givet produkt bestemmes af, hvordan produktet er blevet tariferet. De punktafgiftsmæssige konsekvenser af sag C-196/10, Paderborner Brauerei er derfor, at en række produkter som tidligere har været afgiftspligtige ifølge xølx- og vinafgiftsloven, nu er afgiftspligtige som spiritus (pos. 2208). Se SPRITAL § 1.
Ved bestemmelse af om et produkt, der indeholder alkohol fra gæring og som efterfølgende er renset og filtreret, er afgiftspligtig efter øl- og vinafgiftsloven eller spiritusafgiftsloven, skal følgende fremover tages i betragtning:
Påtænkt anvendelse
I den endelige vurdering skal der tages hensyn til den planlagte anvendelse af produktet. Et produkt som er renset og filtreret vil normalt betegnes som et halvfabrikat, der skal anvendes til fremstillingen af en blandingsdrikkevare og dermed ikke er et færdigt produkt bestemt til konsum.
Hvis det rensede og filtrerede produkt ikke kan betegnes som et færdigt produkt bestemt til konsum, opfylder produktet ikke definitionen som drikkevare og kan derfor ikke tariferes i KN pos. 2203-2206.
Det er tidspunktet for rensning og filtrering som er afgørende ved tariferingen. En drikkevare som er baseret på renset og filtreret alkohol tariferet i KN pos. 2208 skal derfor også tariferes i KN pos. 2208. Dette gælder fx alkoholsodavand, alko-pops og lignende produkter, hvis de er baseret på renset alkohol.
Objektive kendetegn
Produktet skal undersøges med henblik på at fastslå, om de objektive kendetegn ved det pågældende produkt, svarer til et produkt, som er øl-og vinafgiftspligtigt (pos. 2203-2206) eller spiritusafgiftspligtigt (pos. 2208).
I sag C-196/10, Paderborner Brauerei fremstod det pågældende produkt som en farveløs og klar væske, der lugtede af alkohol og havde en let bitter smag med et alkoholindhold på 14%. Visuelt lignede det ikke øl, og det havde heller ikke den bitre smag, der er karakteristisk for øl.
Disse særlige objektive egenskaber og kendetegn svarer ikke til de særlige objektive egenskaber og kendetegn ved øl, der henhører under KN pos. 2203, men derimod til de særlige objektive egenskaber og kendetegn ved ethanol (ethylalkohol), der henhører under pos. 2208, eller som under alle omstændigheder minder meget om dem.
Dommen er beskrevet i SKM2012.16.SKAT
For alkoholholdige produkter, som består af en blanding af gærede drikkevarer tariferet i pos. 2203-2206 og renset alkohol tariferet i KN pos. 2208, skal afgiftspligten bestemmes i overensstemelse med dommmen i sag C-150/08, Siebrand BV.
Se Gærede produkter tilsat alkohol og SKM2010.157.SKAT.
EU-domstolen har afsagt dom i C-532/14 og C-533/14 Toorank Productions BV. Domstolen slår fast, at drikkevarer, der ikke har de kendetegn og organoleptiske egenskaber, som er knyttet til drikkevarer henhørende under pos. 2206 i KN, men i stedet har de kendetegn, som er knyttet til produkter henhørende under pos. 2208 i KN, henhører under den sidstnævnte position.
På denne baggrund anser domstolen følgende 3 produkter for omfattet af pos. 2208, og dermed som afgiftspligtig som spiritus:
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
EU-domstolen | ||
Dommen handler om gærede alkoholholdige drikkevarer, som oprindeligt hørte under position 2206 i EU´s kombinerede nomenklatur, men som var tilsat en vis mængde destilleret alkohol, vand, sukker (sirup), aroma- og farvestoffer, og for visse af disse drikkevarers vedkommende også en flødecreme. Tilsætningen af disse produkter bevirkede, at drikkevarerne ikke længere smagte, duftede og/eller så ud som drikkevarer, der er fremstillet af en bestemt frugt eller et bestemt naturprodukt (position 2206). EU-domstolen slog i dommen fast, at drikkevarer med disse karakteristika hører under 2208 (spiritus). | Dommen er også omtalt i SKM2010.157.SKAT. | |
Dommen fastslår at gærede alkoholholdige produkter der som følge af en efterfølgende rensning og filtrering, fremstår som en farveløs og klar væske, der lugter af alkohol, skal tariferes under KN pos. 2208, uanset hvor produktet oprindeligt var tariferet i KN. | Dommen er også omtalt i SKM2012.16.SKAT | |
Domstolen slår fast, at drikkevarer, der ikke har de kendetegn og organoleptiske egenskaber, som er knyttet til drikkevarer henhørende under pos. 2206 i KN, men i stedet har de kendetegn, som er knyttet til produkter henhørende under pos. 2208 i KN, henhører under den sidstnævnte position.x | ||
Landsskatteretten | ||
SKM2015.758.LSR | Dommen fastslår, at gærede produkter som er tilsat spiritus, skal tariferes under KN pos. 2208. Alkoholindholdet i produkter omfattet af KN pos. 2206 må hverken helt eller delvist være opnået ved tilsætning af spiritus. Gløgg-produktet blev henført til position 2208, "... andre spiritusholdige drikkevarer". | xLandsskatteretten har efterfølgende besluttet at tage sagen op til fornyet behandling. Resultatet heraf forelå ikke ved redaktionens slutning.x |