Løn i opsigelsesperioden under fritstilling anses også for lønindkomst erhvervet om bord såfremt betingelserne for DIS-beskatning er opfyldt på fritstillingstidspunktet.
Personalegoder, som en sømænd får som en del af aflønningen for sin tjeneste om bord på et skib, er også omfattet af lønindkomst, der kan beskattes efter reglerne i SØBL.
Hertil regnes også beløb, der udbetales sømanden under midlertidig ophold i land, bjærgeløn samt dagpenge, som rederen udbetaler efter lovgivningen om dagpenge ved sygdom eller fødsel.
Dagpenge udbetalt af rederen, som følge af opsigelse (G-dage), regnes ikke til lønindkomst erhvervet om bord, da ansættelsen er ophørt.
En person har lønindkomst ved arbejde om bord i følgende situationer:
Nødvendige rejsedage ved påmønstring og afmønstring anses for arbejde udført om bord på skib.
For sømænd, der har lønindkomst ved arbejde om bord, som nævnt under b) og d), accepteres 1 dag forud for hver udmønstring. Såfremt en udmønstring består af flere på- og afmønstringer, kan der accepteres 1 dag efter udmønstringen. De nødvendige rejsedage kan dog højst udgøre 14 dage årligt.
Personale, der midlertidigt skal om bord for at fx reklamere for et produkt i en butik på skibet, men som ikke indgår som en del af skibets normale driftsbesætning og ikke skal udføre opgaver, der vedrører skibets drift - herunder brandberedskab, anses ikke for at opfylde betingelserne for at erhverve lønindkomst om bord.
Landsskatteretten har afgjort, at lønnen, som en elektrotekniker tjente ved betjening af navigationssystemerne på skibe udrustet til seismiske undersøgelser, blev anset for optjent om bord. Der blev henset til at de udførte arbejdsopgaver var en bestanddel af og indgik som led i skibets almindelige drift. Elektroteknikeren kunne få fradrag i lønindtægten efter den dagældende sømandsfradragslov, selvom han ikke var ansat af rederiet. Se TfS 1996, 33 LSR.
Skatterådet bekræftede, at sikkerhedsarbejde om bord på DIS-skibe, der sejler i piratfyldte farvande, kan anses for lønarbejde erhvervet om bord på et skib, idet det vurderes at høre til de opgaver, der vedrører skibets almindelige drift i bred forstand. Se SKM2012.40.SR.
Skatterådet bekræftede, at sømænd, som DIS-beskattes i henhold til SØBL § 5, stk. 1, 1. pkt., også kan få DIS-løn, mens de er på oplæringskursus i 1-2 uger på et tysk skib. Se SKM2012.398.SR.
x
Skatterådet bekræftede, at spørger kunne anvende DIS-ordningen i SØBL § 5 på rejsende montører, der midlertidigt skulle udføre særligt reparations- og vedligeholdelsesarbejde om bord på DIS-skibe.
Det er en forudsætning, at arbejdet udføres, mens skibet er i drift, at de pågældende montører indgår eller vil indgå i skibets sikkerheds- eller driftsbesætning, og at arbejdet ikke umiddelbart vil kunne udføres af landbaseret personale.
Der er ved afgørelsen endvidere lagt særlig vægt på, at der er tale om et vedligeholdelses- eller reparationsarbejde, der er en bestanddel af og som indgår som led i skibenes sædvanlige drift, der almindeligvis kan udføres af driftsbesætningen. Se SKM2016.394.SR.
x
Se også
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer | |
Landsskatteretskendelser | |||
TfS 1996, 33 LSR | Landsskatteretten har afgjort, at lønnen, som en elektrotekniker tjente ved betjening af navigationssystemerne på skibe udrustet til seismiske undersøgelser, blev anset for optjent om bord. Der blev henset til at de udførte arbejdsopgaver var en bestanddel af og indgik som led i skibets almindelige drift. Elektroteknikeren kunne få fradrag i lønindtægten efter den dagældende sømandsfradragslov, selvom han ikke var ansat af rederiet. | Selvom dagældende sømands-fradragslov er ophævet er afgørelsen stadig relevant i forbindelse med afgrænsning af begrebet "lønindkomst erhvervet om bord". | |
SKAT | |||
xSKM2016.394.SRx | x Skatterådet bekræftede, at spørger kan anvende DIS-ordningen i SØBL § 5 på rejsende montører, der midlertidigt skal udføre særligt reparations- og vedligeholdelsesarbejde om bord på DIS-skibe. Det er en forudsætning, at arbejdet udføres, mens skibet er i drift, at de pågældende montører indgår eller vil indgå i skibets sikkerheds- eller driftsbesætning, og at arbejdet ikke umiddelbart vil kunne udføres af landbaseret personale. Der er ved afgørelsen endvidere lagt særlig vægt på, at der er tale om et vedligeholdelses- eller reparationsarbejde, der er en bestanddel af og som indgår som led i skibenes sædvanlige drift, der almindeligvis kan udføres af driftsbesætningen. x | ||
SKM2012.398.SR | Skatterådet bekræftede, at sømænd, som DIS-beskattes i henhold til SØBL § 5, stk. 1, 1. pkt., også kan få DIS-løn, mens de er på oplæringskursus i 1-2 uger på et tysk skib. | ||
SKM2012.40.SR | Skatterådet bekræftede, at sikkerhedsarbejde om bord på DIS-skibe, der sejler i piratfyldte farvande, kan anses for lønarbejde erhvervet om bord på et skib, idet det vurderes at høre til de opgaver, der vedrører skibets almindelige drift i bred forstand. |