Dokumentets dato: | 13-12-2011 |
Offentliggjort: | 21-12-2011 |
SKM-nr: | SKM2011.852.SR |
Journalnr.: | 11-139885 |
Referencer.: | Ejendomsavancebeskatningsloven |
Dokumenttype: | Bindende svar |
Skatterådet kan ikke bekræfte, at kompensation for tinglyst offentlig adgang til fredede fortidsminder er skattefri.
Afgørelsen er offentliggjort i forkortet form
Spørgsmål
Svar
Beskrivelse af de faktiske forhold
Anmodningen om bindende svar vedrører erstatning til lodsejer for etablering af tinglyst offentlig adgang til skoven.
Ejeren af skoven har indvilget i at give offentligheden adgang til skoven og givet tilsagn om, at spørger kan opsætte informationsskilte, mod at ejeren får en engangserstatning for tinglysning af offentlig adgang og for at give offentligheden adgang til skoven med deraf følgende slid på skoven, hvilket vil forringe ejerens indtjening og udnyttelsesmuligheder af skoven.
I forbindelse med fastsættelsen af denne erstatning, har ejeren forespurgt spørger om denne erstatning for tinglysning af offentlig adgang med tilhørende begrænsninger for ejeren, vil være skattefri i lighed med f.eks. markskadeerstatning.
Spørger har oplyst, at der ikke er mulighed for ekspropriation.
Kompensationen er fastsat efter forhandling med ejeren. Der blev ved forhandlingen lagt vægt på, at med offentlig adgang skal ejeren i forbindelse med skovdriften tage hensyn til, at der færdes private personer i skoven ved træfældning m.v., og dette vil sinke arbejdets gang. Derudover vil opsætningen af skiltene betyde ændrede arbejdsgange i det vanskeligt tilgængelige areal fordi ejeren ved udtagning af træstammer fra skoven skal tage hensyn til de opsatte skilte på det meget snævre arbejdsareal samt skovgæsternes færden i området. Skovningen vil derfor komme til at tage længere tid med deraf følgende omkostninger for ejer. Den tinglyste offentlige adgang og opsætning af informationsskilte vil altså forringe ejers udnyttelsesmuligheder af skoven.
Ved markskadeerstatning gives der lodsejeren skattefri kompensation, hvis afgrøderne beskadiges samt for midlertidig inddragelse af omgivende arbejdsområde mv.
Lovgrundlag
Ejendomsavancebeskatningsloven § 1
Fortjeneste ved afståelse af fast ejendom medregnes til den skattepligtige indkomst efter reglerne i denne lov
Praksis
TfS1995.575HD
Vederlag for rådighedsindskrænkning ved en servitut var omfattet af ejendomsavancebeskatningsloven.
Begrundelse
Det ønskes bekræftet, at kompensation for tinglyst offentlig adgang er skattefri.
Skatteministeriet bemærker, at fortjeneste ved afståelse af fast ejendom medregnes til den skattepligtige indkomst efter reglerne i ejendomsavancebeskatningsloven.
Afståelse af varige middelbare rettigheder over fast ejendom, f.eks. servitutter, anses for en delafståelse omfattet af ejendomsavancebeskatningsloven, jf. TfS1995.575HD.
Det er Skatteministeriets vurdering, at den aftalte kompensation vedrører tinglysningsbyrden og den ulempe, som er forbundet med offentlig adgang i skoven.
Skatteministeriet vurderer således, at der ikke er tale om erstatning for tab af indtægtskilde.
Spørger har oplyst, at ekspropriation ikke er mulig, og derfor finder ejendomsavancebeskatningsloven § 11 om ekspropriation ikke anvendelse.
Ved markskadeerstatning, som spørger har henvist til, er der mulighed for ekspropriation. De to situationer adskiller sig derved fra hinanden.
En eventuel fortjeneste ved modtagelse af kompensationen er således skattepligtig efter reglerne i ejendomsavancebeskatningsloven.
Der er i øvrigt ikke taget stilling til, hvorledes en eventuel fortjeneste skal opgøres efter ejendomsavancebeskatningsloven.
Skatteministeriet indstiller, at spørgsmålet besvares med "nej".
Skatterådets afgørelse og begrundelse
Skatterådet tiltræder Skatteministeriets indstilling.