Dette afsnit handler om grundlaget for udveksling af oplysninger og de forskellige grundlag.
Afsnittet indeholder:
Se også afsnit C.F.8.2.2.26 om OECD's modeloverenskomst artikel 26 om udveksling af oplysninger.
Skattemyndighederne i lande verden over giver hinanden oplysninger, som kan bruges ved beskatningen af borgere og virksomheder. Det har landene gjort igennem mere end 100 år. Oprindelig foregik det i mindre målestok og fortrinsvis blandt nabolande. Udveksling af skatterelevante oplysninger har sidenhen fået større og større betydning i takt med, at flere og flere virksomheder og borgere har fået relationer til andre lande. Det er også blevet mere og mere almindeligt, at det ikke bare handler om relationer til de nærmeste nabolande, men også til fjerntliggende lande.
I dag kan SKAT modtage oplysninger fra op imod 100 andre lande og skattemæssigt selvstændige områder fordelt over hele kloden. SKAT videregiver også oplysninger fra Danmark til disse lande og områder. Samlet er der tale om 100.000-vis af enkeltoplysninger hvert år.
Fælles for alle disse lande og områder er, at Danmark har en eller anden form for aftale med dem om udveksling af oplysninger vedrørende skatteforhold.
Hvis Danmark ikke har nogen aftale med et land eller et område om udveksling af skatteoplysninger, kan SKAT ikke få oplysninger fra skattemyndighederne i landet. SKAT kan selvfølgelig altid benytte offentlige kilder i landet. I mange lande er fx selskabsregistre offentligt tilgængelige på internettet.
En oplysning kan være hvad som helst. Der er ingen formkrav for, hvornår noget er en oplysning, hverken i Danmark eller internationalt. I nogle af aftalegrundlagene står der, at udtrykket "oplysning" betyder "enhver omstændighed, meddelelse eller protokol uanset form". Nogle praktiske eksempler:
Opregningen er ikke udtømmende. Det har ingen betydning, om noget, der skrives eller siges, er sandt eller forkert. Og det er ligegyldigt, om den, der skal bruge det, ved, om det er sandt eller forkert. Det er alt sammen oplysninger.
Det er langt fra alle oplysninger, skattemyndighederne kan få adgang til. Heller ikke skatterelevante oplysninger. SKAT kan fx ikke kræve, at folk udleverer deres private breve, selv om der kan stå noget i dem, der er skatterelevant. Selve brevet - og det, der står i det - er en oplysning. Men det er ikke en oplysning, som SKAT kan få.
De enkelte medarbejdere i SKAT må ikke selv henvende sig til udenlandske skattemyndigheder. Det er en del af alle aftalegrundlagene, at kontakten skal foregå gennem særligt udpegede. I SKAT er det Indsats - Borger - Kompetent Myndighed man skal henvende sig til.
SKAT
Indsats - Borger - Kompetent Myndighed
Lyseng Alle 1
8270 Højbjerg
Landenes "judicielle myndigheder", dvs. det danske politi, anklagemyndighed og lignende myndigheder i andre lande, har også mulighed for at udveksle oplysninger indbyrdes gennem et net af samarbejdsaftaler mellem landene. I skattestraffesager kan man få oplysninger fra udlandet gennem dette samarbejde. Dette foregår i så fald ikke gennem SKAT, men gennem politi og anklagemyndighed.
En aftale om udveksling af oplysninger er en forudsætning for, at SKAT kan få oplysninger fra et andet land eller område, og også for, at SKAT kan give oplysninger. Der er mange forskellige aftalegrundlag:
Bemærk
Under afsnit C.F.8.2.2.26.1 er det forklaret, hvordan udveksling af oplysninger foregår efter artikel 26 i en DBO.
Aftalegrundlagene er ikke rangordnet indbyrdes. Hvis der er mere end et aftalegrundlag med det land, man vil kontakte, er der som udgangspunkt frit valg. Man kan også vælge at nævne begge - eller alle - grundlagene.
De EU-retlige grundlag har som udgangspunkt forrang frem for andre aftalegrundlag med EU-lande, så her kan man nøjes med at nævne det EU-retlige grundlag. Se afsnit C.F.8.1.2.4 Men det gælder dog ikke, hvis et andet retsgrundlag giver mulighed for et bredere samarbejde.