Dette afsnit beskriver de særlige regler, der gælder for inddrivelse af bøder mv.
Afsnittet indeholder:
Følgende regler er specielt relevante ved læsning af dette afsnit:
En bøde skal betales til politiet, medmindre andet er bestemt i afgørelsen. Se straffuldbyrdelsesloven § 90, stk. 1.
Bødebekendtgørelsen regulerer nærmere, hvordan politiet varetager opkrævningsopgaven, og hvornår politiet skal sende sagen til inddrivelse hos RIM.
Se kap. 2 i bødevejledningen, der nærmere beskriver, hvilke idømte og vedtagne bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger mv., som politiet opkræver, og som evt. efterfølgende skal inddrives af RIM.
RIM har kompetencen til at inddrive bøder. Bøder, tvangsbøder, administrative bøder, offerbidrag, konfiskationer og kontrolafgifter, herunder parkeringsafgifter kan inddrives ved
Se INDOG, Bilag 1, nr. 15.
Efter lovens bemærkninger til bilagets nr. 15 vedrører bestemmelsen alle typer af bøder, herunder
Der skal ikke betales retsafgift i forbindelse med udlægsforretninger vedrørende
Se retsafgiftsloven § 20, stk. 1.
Tvangsbøder er bøder, der pålægges med det formål at gennemtvinge forpligtelser, som ikke vedrører penge, fx
Anvendelse af tvangsbøder forudsætter lovhjemmel. Bøderne, der forfalder løbende, fx hver uge, bortfalder, når forpligtelsen efterleves.
Tvangsbøder kan pålægges ved dom efter RPL § 997, stk. 3, men der findes også talrige love, der indeholder hjemmel til, at der administrativt kan fastsættes tvangsbøder til gennemtvingelse af pligter overfor det offentlige. Fx kan SKAT fremtvinge en selvangivelse ved pålæg af daglige bøder efter SKL § 5, stk. 2.
En bøde skal betales til politiet, med mindre andet er bestemt i afgørelsen. Se Straffuldbyrdelsesloven § 90, stk. 1.
Visse overtrædelser af straffeloven kan afgøres ved administrative bødeforlæg, hvis overtrædelsen er klar og ukompliceret, og sagen ikke forventes at medføre højere straf end bødestraf. Der findes talrige love, der hjemler mulighed for at myndigheder, fx Arbejdstilsynet, Finanstilsynet, Fødevarestyrelsen m.m., kan afgøre disse overtrædelser administrativt. Sager om overtrædelse af straffebestemmelserne i SKL afgøres derfor i vidt omfang administrativt i SKAT.
Generelt gælder, at sager, som ikke afgøres ved, at modtageren accepterer at vedtage et administrativt bødeforlæg, som regel vil være en politianmeldelse, således at sagen i stedet afgøres under en straffesag ved domstolene.
På visse områder gælder der særlige regler for idømte og vedtagne bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger, som det påhviler politiet at opkræve. Se kap. 9-10 i Inddrivelsesbekendtgørelsen.
Straffuldbyrdelsesloven, og de bekendtgørelser og forskrifter, der er udstedt efter denne, gælder også vedrørende fuldbyrdelse af bødestraffe i militære straffesager.
I bødebekendtgørelsen træder auditøren i stedet for politiet og forsvarsministeren i stedet for Justitsministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgen. Se § 3 i bekendtgørelse om udsættelse og benådning af fængselsstraffe og om fuldbyrdelse af bødestraffe i militære straffesager, bekendtgørelse nr. 981 af 26. september 2006.
I forbindelse med straffesager, vedrørende
vil gerningsmanden skulle betale et bidrag på 500 kr. til en ny offerfond. Se lov om Offerfonden § 4.
Reglerne i Straffuldbyrdelsesloven § 90, stk. 2-3, § 91, stk. 2-3 og § 92 gælder også for inddrivelse af offerbidrag.
Konfiskation kan være bestemt ved dom, eller der kan være sket indenretlig vedtagelse efter RPL § 936. Konfiskation kan også være vedtaget for en administrativ myndighed efter RPL § 924, stk. 5. Reglerne i Straffuldbyrdelsesloven § 90, stk. 2-3, § 91, stk. 2-3 og § 92 gælder også for inddrivelse af konfiskationsbeløb. Se RPL § 997, stk. 2, 2.pkt.
I forbindelse med straffesagen kan den dømte blive pålagt at betale sagsomkostninger til det offentlige, men spørgsmålet om erstatning af sagsomkostninger kan også afgøres ved en vedtagelse. Se RPL § 1012. Reglerne i Straffuldbyrdelseslovens § 90, stk. 2-3, § 91, stk. 2-3 og § 92 gælder også for inddrivelse af konfiskationsbeløb. Se RPL § 1013, stk. 3.
Nedenfor gennemgås reglerne for forældelse vedrørende:
Bemærk, at lov nr. 1253 af 17. november 2015 bestemmer, at forældelsesfristen for fordringer, herunder bøder, der er til inddrivelse hos RIM den 19. november 2015 eller senere, tidligst begynder at løbe den 20. november 2018.
Tvangsbøder er ikke omfattet af de særlige forældelsesregler, der fremgår af straffeloven § 97a. Dette skyldes, at tvangsbøder som tidligere nævnt, ikke er en strafferetlig retsfølge, men et særligt retsmiddel. Derfor gælder de særlige forældelsesregler for straffelovsbøder ikke for tvangsbøder, og tvangsbøder er derfor omfattet af forældelseslovens almindelige regelsæt, herunder hovedreglen på 3 års forældelse i FORÆL § 3.
Sagsomkostninger og udgifter til ophold og forplejning under strafafsoning er underlagt forældelseslovens regler. Kravene var tidligere underlagt en 20-årig forældelse efter DL 5-14-4, men er nu omfattet af hovedreglen på 3 års forældelse i FORÆL § 3.
Da sagsomkostninger er underlagt forældelseslovens regler, kan forældelsen blive afbrudt efter forældelseslovens almindelige regler.
Forældelsesfristen for konfiskationskrav er 10 år uanset beløbets størrelse. Se straffelovens § 97 a, stk. 4.
Da konfiskationskrav iøvrigt er underlagt forældelseslovens regler, kan forældelsen blive afbrudt efter forældelseslovens almindelige regler.
Forældelsesfristen for bøder er:
Dette gælder også overtrædelser af straffeloven, der er afgjort ved administrative bødeforlæg.
Forældelsesfristen regnes fra det tidspunkt, hvor afgørelsen efter lovgivningens almindelige regler vil kunne fuldbyrdes. Se straffeloven § 97 a, stk. 3.
En straffedom kan ikke fuldbyrdes, før fristen for anke efter lovens almindelige regler er udløbet, eller ankeafkald er meddelt. Er der grund til at antage, at den dømte vil forlade landet, inden fuldbyrdelse kan ske, eller på anden måde forsøge at unddrage sig fuldbyrdelse, kan det i bødedommen bestemmes, at bøden straks skal kunne inddrives. For bødedomme, som ikke kan ankes, gælder en fuldbyrdelsesfrist på 3 dage. Se RPL § 999, stk. 3.
I fristerne medregnes ikke den tid, i hvilken fuldbyrdelse er udsat ved betinget dom eller betinget benådning.
Bemærk
Ankefristen er normalt 14 dage fra dommens afsigelse, men kan være længere, hvis dommens skal forkyndes eller tiltalte ikke var bekendt med tidspunktet for afgørelse. se RPL § 904.
Straffelovsbøder er ikke omfattet af forældelseslovens regler. Dette betyder, at der ikke kan ske afbrydelse af forældelsen.
Det fremgår klart af Straffelovrådets betænkning nr. 1441/2004, der angiver:
"Fristen regnes fra det tidspunkt, da afgørelsen blev eksigibel. Forældelsesfristen antages alene at suspenderes i tilfælde, hvor fuldbyrdelse ved udlæg er iværksat inden forældelsesfristens udløb, men ikke er afsluttet forinden dette tidspunkt, og da alene for den periode, som herefter medgår til udlægsforretningens foretagelse og realisation af et foretaget udlæg. Forældelsesfristen suspenderes derimod ikke ved udlæg, som foretages og afsluttes inden udløbet af 3 år (5 år) fra det tidspunkt, hvor afgørelsen kunne fuldbyrdes. Afdragsordninger eller bødefældtes anerkendelse af (rest)skylden har ingen indvirkning på den løbende forældelse med hensyn til den endnu ubetalte del af bøden."
Det betyder, at hvis der inden forældelsesfristens udløb foretages udlæg i aktiver, kan forældelsesfristen forlænges med den tid, der går til at realisere udlægget. Der er derfor kun tale om en suspensionsregel og ikke en afbrydelsesregel.
Det er en forudsætning, at sagen fremmes uden ugrundet ophold. Se UfR1978, 582.
Der kan gælde særlige forældelsesregler for bødekrav, som RIM overtager til inddrivelse (fuldbyrdelse) i Danmark efter bestemmelser i
Forældelsesfristen for at fastsætte en forvandlingsstraf for bøder, er forskelligt fra selve bødens forældelsesfrist og er:
Se straffeloven § 97 a, stk. 2.
Forældelse af forvandlingsstraf afbrydes, når fuldbyrdelsen påbegyndes.
Denne forældelsesfrist er som den eneste på bødeområdet IKKE omfattet af lov nr. 1253 af 17. november 2015 om udskydelse af forældelse.
Tvangsbødernes særlige formål, nemlig at gennemtvinge opfyldelsen af et lovbestemt påbud eller forbud, medfører, at RIM kun undtagelsesvis bør indgå i en afdragsordning.
Bøder skal betales straks. Hvis bøden ikke betales, skal RIM overveje, om der skal foretages udlæg til sikring af gælden, med mindre skyldner stiller anden fyldestgørende sikkerhed.
Hvis der er
kan RIM indgå i en afdragsordning med skyldner. RIM skal dog være opmærksom på, at længden af afdragsordningen sikrer, at bøden er betalt fuldt ud inden forældelsesfristens udløb. Dette skyldes, at forældelsesfristen på bøder ikke kan afbrydes, og derfor betragtes det som en delvis eftergivelse af den del af bødegælden, der ikke er betalt, når forældelsen indtræder.
Kap. 9 i inddrivelsesbekendtgørelsen fastsætter særlige regler vedrørende visse bøder, offerbidrag, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger mv., som politiet opkræver.
Udgangspunktet er, at disse krav inddrives efter bekendtgørelsens almindelige regelsæt i kap. 3 og 4. Dvs. at afdragsordninger som udgangspunkt fastsættes efter tabellen i inddrivelsesbekendtgørelsen § 5.
Hvis skyldners nettoindkomst er mindre end nedre grænse i tabellen, fastsættes afdragsordninger vedrørende bøder på en af følgende måder:
Se inddrivelsesbekendtgørelsen § 31, stk. 2.
Hvis skyldneren ikke overholder en afdragsordning, medfører det, at hele det resterende beløb straks forfalder til betaling. Dette gælder uanset, om det blot er et enkelt afdrag, der er udeblevet. Se inddrivelsesbekendtgørelsen § 32, stk. 3.
RIM giver henstand med betalingen, hvis:
Når skyldneren betaler af på bøde, offerbidrag, konfiskationsbeløb eller sagsomkostninger, skal indbetalte afdrag først afskrives på bøder i den rækkefølge, de er dømt eller vedtaget. Dernæst afskrives på offerbidrag, dernæst på konfiskationsbeløb og til sidst på sagsomkostninger. Se inddrivelsesbekendtgørelsen § 32, stk. 1.
Skyldneren kan dog altid kræve, at et indbetalt beløb anvendes til fuld indfrielse af en bestemt gældspost. Se inddrivelsesbekendtgørelsen § 32, stk. 2.
Bødebekendtgørelsens kap. 3 om forvandlingsstraf for bøder gælder for sager, som RIM oversender til politiet med henblik på afgørelse om udståelse af bødeforvandlingsstraf. Det gælder uanset, om bøden opkræves af politiet eller af en anden myndighed. Se bødebekendtgørelsen § 2.
Der er forskellige betingelser for at oversende sager til politiet. Der sondres først og fremmest mellem tvangsbøder og andre bøder end tvangsbøder.
Bødebekendtgørelsens kap. 3 er opdelt sådan, at §§ 8-12 vedrører andre bøder end tvangsbøder, mens tvangsbøder er reguleret i §§ 13-14.
Betales en tvangsbøde ikke, kan der fastsættes en forvandlingsstraf uanset om tvangsbøden er pålagt ved dom eller ved afgørelse af en administrativ statslig eller kommunal myndighed. Se § 17 i lov om ikrafttræden af borgerlig straffelov (Ikrafttrædelsesloven), lovbekendtgørelse nr. 608 af 6. september 1986.
Det er politiet, der træffer afgørelse om, at forvandlingsstraf skal træde i stedet for tvangsbøder. Se bødebekendtgørelsen § 13.
Hvis tvangsbøder ikke straks betales eller inddrives, oversendes sagen til politiet med henblik på afgørelse af, hvorvidt den pågældende skal udstå forvandlingsstraf for tvangsbøderne. Se inddrivelsesbekendtgørelsen § 37.
RIM skal derfor ikke foretage vurdering af skyldnerens betalingsevne mv. De særlige regler på området er begrundet med tvangsbøders særlige formål, nemlig at gennemtvinge opfyldelsen af et lovbestemt påbud eller forbud.
Politiets afgørelse om, at skyldneren skal udstå forvandlingsstraf for tvangsbøderne, forudsætter derfor også, at det ved politiets behandling af sagen kan lægges til grund, at handlepligten aktuelt ikke er opfyldt. Politiets behandling af sagen sker typisk på grundlag af oplysninger fra fordringshaver. Efter omstændighederne kan politiet eventuelt bistå med undersøgelsen heraf.
Hvis RIM, efter at sagen er oversendt til politiet, modtager oplysning om, at forpligtelsen er opfyldt, skal RIM hurtigst muligt orientere politiet herom.
Andre bøder end tvangsbøder kan oversendes til politiet med henblik på afgørelse om bødeforvandlingsstraf, når RIM må konstatere
Se Inddrivelsesbekendtgørelsen § 36, stk. 1.
Begge forudsætninger skal være til stede. Dette indebærer, at alle muligheder for at inddrive bøden skal være udnyttet, inden sagen oversendes til politiet og at sagen ikke sendes til politiet, hvis skyldneren, efter en konkret vurdering efter reglerne i inddrivelsesbekendtgørelsen kap. 6, ikke har betalingsevne.
Hvis skyldneren har betalingsevne, men ikke vilje til at betale, og kan bøden ikke inddrives ved lønindeholdelse, modregning eller andet inddrivelsesmiddel, er betingelserne for oversendelse til stede. Se bødevejledningen.
Når politiet modtager sagen skal de påse, at det ud fra de oplysninger, politiet har modtaget fra RIM, kan lægges til grund, at ovennævnte betingelser er til stede. Se bødebekendtgørelsen § 8. Politiet skal derfor ikke foretage en nærmere vurdering af skyldnerens betalingsevne eller de foretagne inddrivelsesskridt.
Klager over politiets afgørelse om:
kan påklages til Direktoratet for Kriminalforsorgen, til afgørelse. Se bødebekendtgørelsen § 14.
Politiet skal orientere RIM, når der træffes afgørelse i sagen, ligesom politiet skal underrette RIM, når bødeforvandlingsstraffen er udstået.
Hvis sagen er sendt til politiet, og RIM pludselig får kendskab til, at betingelserne for at fastsætte en forvandlingsstraf ikke er opfyldt, fx at
skal RIM hurtigst muligt - og efter omstændighederne straks orientere politiet om dette.
Hvis skyldneren ansøger om udsættelse med fuldbyrdelsen af forvandlingsstraf for bøde, skal ansøgningen behandles som en ansøgning om henstand. Se bødebekendtgørelsen § 9, stk. 1.
Men hvis skyldneren ansøger om fritagelse for fuldbyrdelsen af forvandlingsstraf for bøde, skal ansøgningen behandles som en ansøgning om eftergivelse af bøden. Se bødebekendtgørelsen § 9, stk. 2.
Disse ansøgninger involverer RIM, hvis skyldners ansøgning er begrundet med økonomiske forhold. Hvis ansøgningen kun er begrundet med ikke-økonomiske forhold, fx skyldnerens helbred, behandles ansøgningen af kriminalforsorgsområdet efter reglerne i udsættelse- og benådningsbekendtgørelsen. Se bødebekendtgørelsen § 10.
De to typer af ansøgninger har væsentlig betydning for skyldneren, da politiets afgørelse om, at skyldneren skal udstå bødeforvandlingsstraf, som hovedregel bortfalder, hvis skyldneren indgiver ansøgning om afdragsvis betaling, henstand eller eftergivelse. Se bødebekendtgørelsen § 11, stk. 1.
Er en tilsvarende afgørelse om forvandlingsstraf tidligere bortfaldet som følge af en ansøgning fra skyldneren, bortfalder afgørelsen om forvandlingsstraf dog kun, hvis RIM finder, at
Se bødebekendtgørelsen § 11, stk. 2.
RIM skal ikke sende sagen til politiet, hvis der ikke er hjemmel til at fastsætte forvandlingsstraf for bøden. Se Inddrivelsesbekendtgørelsen § 36, stk. 2, nr.1. Der kan fx ikke fastsættes en forvandlingsstraf for bøder, der sendes til inddrivelse i Danmark efter lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske Union. Se § 26 i Lov nr. 1434 af 22. december 2004.
RIM skal heller ikke sende sagen til politiet, hvis bødeforvandlingsstraffen er forældet. Se Inddrivelsesbekendtgørelsen § 36, stk. 2, nr. 2.
RIM er bemyndiget til at træffe afgørelse om eftergivelse eller nedsættelse af offerbidrag, sagsomkostninger samt bøde- og konfiskationsbeløb efter:
Denne bemyndigelse gælder ikke tvangsbøder.
Hvis skyldneren ansøger om fritagelse for fuldbyrdelsen af forvandlingsstraf for bøde, skal ansøgningen behandles som en ansøgning om eftergivelse af bøden. Se bødebekendtgørelsen § 9, stk. 2.
De særlige regler, der er fastsat for inddrivelsen af bøder, offerbidrag, konfiskationer og sagsomkostninger, som opkræves af politiet, er begrundet i det særlige retshåndhævelseshensyn, som gør sig gældende i disse sager.
Det fremgår af lovforslag nr. 113, 2004/2005, forslag til lov om ændring af forskellige love (konsekvensændringer som følge af lov om opkrævning og inddrivelse af visse fordringer), at det særlige retshåndhævelseshensyn betyder
Når RIM træffer afgørelse om eftergivelse af bøder, offerbidrag, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger, skal følgende iagttages:
Er en sag sendt til RIM, skal politiet give RIM meddelelse, hvis skyldner ansøger om:
Samtidig med at politiet orienterer RIM om skyldnerens ansøgning om anketilladelse, afgiver politiet en indstilling til RIM om, hvorvidt inddrivelsen bør udsættes eller standses. Se inddrivelsesbekendtgørelsen § 34, stk. 1.
Hvis RIM træffer en afgørelse om, at inddrivelsen ikke udsættes eller standses, skal RIM vejlede skyldneren (den dømte) om muligheden for at indbringe spørgsmålet for landsrettens præsident, efter RPL § 911, stk. 2 og 3, eller Højesteret, efter RPL § 932, stk. 3.
Får skyldneren efterfølgende tilladelse til at anke straffesagen, skal fuldbyrdelsen (inddrivelsen) udsættes eller standses. Se inddrivelsesbekendtgørelsen § 34, stk. 2, sidste punktum.
Begæring om genoptagelse medfører ikke udsættelse eller standsning af dommens fuldbyrdelse, medmindre retten bestemmer det modsatte. Det samme gælder beslutning om genoptagelse, der træffes efter RPL § 976. Er genoptagelse besluttet efter RPL § 977, skal fuldbyrdelsen altid udsættes eller standses, hvis domfældte begærer det. Se RPL § 986.
Justitsministeren kan fastsætte regler om, at afgørelser kan indbringes for Direktoratet for Kriminalforsorgen. Justitsministeren kan endvidere fastsætte regler om klagefrist, behandling af klagesager og opsættende virkning af klager. Se straffuldbyrdelsesloven § 111, stk. 3.
Justitsministeriet har fastsat sådanne regler i bekendtgørelse om klageadgang i sager om eftergivelse af bøder, offerbidrag, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger, bekendtgørelse nr. 414 af 9. april 2015.
RIMs afgørelser om eftergivelse af sager, som er omfattet af inddrivelsesbekendtgørelsen kap. 9, kan indbringes for Direktoratet for Kriminalforsorgen. Se § 1, i bekendtgørelse om klageadgang i sager om inddrivelse af bøder, offerbidrag, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger.
Straffuldbyrdelsesloven indeholdte tidligere i §§ 90, stk. 4 og 91, stk. 4 generelle regler om klageadgang for så vidt angår politiets og RIMs afgørelser om henstand eller afdragsvis betaling. Ved lov nr. 739 af 25. juni 2014 som trådte i kraft den 6. maj 2015, skete der en begrænsning af klageadgangen, idet disse 2 bestemmelser blev ophævet. Den foreslåede § 111, stk. 2, hvorefter afgørelser, der træffes i henhold til loven, ikke kan indbringes for højere administrativ myndighed, vil efter bemærkningerne også omfatte RIMs afgørelser efter straffuldbyrdelsesloven og administrative forskrifter udstedt i medfør heraf.
Herefter vil der alene være klageadgang på RIMs afgørelser om eftergivelse. Klagen skal iværksættes inden to måneder efter, at afgørelsen er meddelt skyldneren. Se § 2 i bekendtgørelse om klageadgang i sager om eftergivelse af bøder, konfiskationsbeløb og sagsomkostninger.
Der vil efter vedtagelsen af lovforslaget ikke være klageadgang til Direktoratet for Kriminalforsorgen for RIMs afgørelse om henstand, afdragsvis betaling, lønindeholdelse eller modregning på sager omfattet af kap. 9 i inddrivelsesbekendtgørelsen. Ændringerne betyder endvidere, at der for disse typer afgørelser, heller ikke er klageadgang til anden forvaltningsmyndighed, f.eks. Skatteankestyrelsen.
Nedenfor er indsat en liste over bøder, der kan afgøres administrativt uden retslig forfølgning ved pågældendes erkendelse. Listen er ikke udtømmende.
Bøder | Udpant-ningsret INDOG §11 | Indehold-elsesret INDOG §10 | Modreg- | Gebyr beregning | Eftergivelse |
Overtrædelse af kildeskatteloven (jf. § 79) | Ja | Ja | Ja - hvis gensidighed | JA inddrivelses-bekendtgørelsen | |
Overtrædelse af lønsumsafgiftsloven (jf. § 18) | Ja | Ja | Ja - hvis gensidighed | JA inddrivelses-bekendtgørelsen | |
Overtrædelse af momsloven (jf. § 81) | Ja | Ja | Ja - hvis gensidighed | JA inddrivelses-bekendtgørelsen | |
Skattekontrol- (jf. § 20) | Ja | Ja | Ja - hvis gensidighed | JA inddrivelses-bekendtgørelsen | |
Overtrædelse af tinglysnings- (§ 30) | Ja | Ja | Ja - hvis gensidighed | JA inddrivelses-bekendtgørelsen | |
Overtrædelse af toldloven (jf. § 80) | Ja | Ja | Ja - hvis gensidighed | JA inddrivelses-bekendtgørelsen u/opkrævning: OPKL § 6 Toldlovens § 37 NB: nye regler pr. 1/5 2016 |
| Udpant-ningsret INDOG §11 | Indehold-elsesret INDOG §10 | Modreg- | Gebyr beregning | Eftergivelse |
Overtrædelse af Chokoladeafgiftsloven (§26) | Ja | Ja | Ja - hvis gensidighed | JA inddrivelses-bekendtgørelsen | |
Overtrædelse af | Ja | Ja | Ja - hvis gensidighed | JA inddrivelses-bekendtgørelsen | |
Overtrædelse af Spiritusafgiftsloven (§31) | Ja | Ja | Ja - hvis gensidighed | JA inddrivelses-bekendtgørelsen | |
Overtrædelse af Tobaksafgiftsloven (§25) | Ja | Ja | Ja - hvis gensidighed | JA inddrivelses-bekendtgørelsen | |
Overtrædelse af Øl- & vinafgiftsloven (§25) | Ja | Ja | Ja - hvis gensidighed | JA inddrivelses-bekendtgørelsen |
Ud over ovennævnte overtrædelser, kan der pålægges administrative bøder efter § 106 i Pantbekendtgørelsen, bkg. nr. 1353, af 25.11.2015.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelser | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer | |
| |||
UfR 1978, 582 Ø | Rekvirenten havde inden udløbet af den daværende 5-års frist i straffeloven § 97 a (nu 10 år) foretaget udlæg til forauktionering i skyldners faste ejendom og derved efter samme bestemmelse afbrudt forældelsen af den idømte bøde. En fastsat afdragsordning efter RPL § 525, stk. 2, forhindrede, at den udlagte ejendom kunne sættes på tvangsauktion, og rekvirenten havde derfor protesteret imod fogedens beslutning om en afdragsordning. Østre Landsret udtalte, at rekvirenten fandtes at have forsøgt at fremme sagen til tvangsauktion uden ugrundet ophold efter RPL § 527 og fandt herefter ikke, at der burde ske ophævelse af den påkærede beslutning. | ||
UfR 1999, 1893 VLD | Vestre Landsret fastslår, at det forhold, at forældelsesfristen på 3 eller 5 år for bødeforvandlingsstraf kun afbrydes ved påbegyndelse af fuldbyrdelse (afsoning), medfører, at der efter udløbet af fristen ikke er grundlag for at fastsætte en forvandlingsstraf for bøden. Da den bøde, som sagen vedrørte, blev vedtaget den 6. december 1993, havde byretten den 29. marts 1999 ikke grundlag for at fastsætte en forvandlingsstraf. |