Dette afsnit handler om omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som er omfattet af et tilladelsessystem.
Afsnittet indeholder:
Hovedreglen er, at alle selskaber i en national og international sambeskatning skal have samme indkomstår som administrationsselskabet.
En undtagelse er, når koncernforbindelse etableres. Der kan ofte være situationer, hvor en omlægning af et datterselskabs indkomstår er nødvendig. Det betegnes som en obligatorisk omlægning.
Se SEL § 10, stk. 5 og afsnit C.D.3.1.3 om omlægning af indkomstår.
En anden undtagelse er, når en omlægning ved etablering af koncernforbindelse sker på en anden måde, fx ved omlægning af administrationsselskabets indkomstår. Det kræver, at baggrunden er administrative hensyn til koncernen, og der ikke opnås særlige skattemæssige fordele.
Administrationsselskabet skal i disse tilfælde altid anmode om tilladelse til omlægning efter SEL § 31 B, stk. 1. 3. pkt.
En betingelse for omlægning på en anden måde er, at årsagen er administrative hensyn til koncernen, og der ikke opnås særlige skattemæssige fordele.
Det kan fx være en situation, hvor administrationsselskabet har købt en koncern med et andet indkomstår. Ofte er der en velbegrundet årsag til koncernens tidligere valg af indkomstår, som fx
Derfor kan det være lettere administrativt at omlægge indkomståret for administrationsselskabet i stedet for koncernen, hvori selve driftsaktiviteten er. Se SEL § 31 B, stk. 1, 3. pkt.
Skatterådet har uddelegeret tilladelseskompetencen til SKAT. SKATs afgørelser kan påklages til Skatterådet.
Se SEL § 31 B, stk. 1, 4. pkt. og bekendtgørelse nr. 464 af 22. maj 2007 om administrationsselskabers omlægning af indkomstår.
På tidspunktet, hvor der etableres koncernforbindelse, indtræder der sambeskatning.
Der skal ske en afgrænsning af indkomstår og sambeskatningsperiode i de enkelte selskaber i oplægningsperioden.
Da administrationsselskabets indkomstår lægges om til datterselskabets indkomstår, medfører det, at administrationsselskabets indkomstår altid udløber samtidig med datterselskabets indkomstår. Derfor bliver administrationsselskabets indkomstår enten forkortet eller forlænget.
Denne forskel er illustreret som "skrå bagkanter" i de efterfølgende eksempler.
I visse tilfælde er det ikke hele datterselskabets indkomstår, der indgår i sambeskatningsperioden, fx hvis koncernforbindelsen etableres efter, datterselskabets indkomstår er påbegyndt. I denne situation skal der laves en særskilt indkomstopgørelse for den del af indkomståret, der ikke er omfattet af sambeskatningen, dvs. for perioden fra datterselskabets indkomstårs begyndelse til koncernforbindelsens etablering.
Eksemplerne illustrerer praksis i følgende situationer:
Eksempel 1 - se SKM2006.778.SR:
Administrationsselskabet ønsker at omlægge sit indkomstår, så det følger datterselskabets indkomstår. Etablering af koncernforbindelse medfører:
Det prikkede område viser den samlede sambeskatningsperiode:
Eksempel 2 - se SKM2006.779.SR:
Koncernforbindelsen eksisterer allerede på tidspunktet, hvor de nye sambeskatningsregler vedtages. Begge selskaber skal derfor indgå i en sambeskatning for indkomståret 2006. Administrationsselskabet ønsker at omlægge sit indkomstår, så det følger datterselskabets indkomstår. Dette medfører:
Det prikkede område viser den samlede sambeskatningsperiode:
Eksempel 3 - se SKM2006.781.SR:
Koncernforbindelsen eksisterer allerede på tidspunktet, hvor de nye sambeskatningsregler vedtages. Begge selskaber skal derfor indgå i en sambeskatning for indkomståret 2006. Administrationsselskabet ønsker at omlægge sit indkomstår, så det følger datterselskabets indkomstår. Dette medfører:
Det prikkede område viser den samlede sambeskatningsperiode:
Eksempel 4 - se SKM2006.782.SR:
Koncernforbindelsen eksisterer allerede på tidspunktet, hvor de nye sambeskatningsregler vedtages. Begge selskaber skal derfor indgå i en sambeskatning for det første indkomstår, som begynder efter 15. december 2004, dvs. for indkomståret 2006. Administrationsselskabet ønsker at omlægge sit indkomstår, så det følger datterselskabets indkomstår. Dette medfører:
Det prikkede område viser den samlede sambeskatningsperiode:
Eksempel 5 - se SKM2007.4.SR:
Koncernforbindelsen eksisterer allerede på tidspunktet, hvor de nye sambeskatningsregler vedtages. Begge selskaber skal derfor indgå i en sambeskatning for det første indkomstår, som begynder efter 15. december 2004, dvs. for indkomståret 2006. Administrationsselskabet ønsker at omlægge sit indkomstår, så det følger datterselskabets indkomstår. Dette medfører:
Det prikkede område viser den samlede sambeskatningsperiode:
Et administrationsselskab kan etablere koncernforbindelse med et datterselskab, som ikke har begyndt administrationsselskabets indkomstår. Datterselskabets indkomstår anses derfor for at være udløbet på tidspunktet, hvor koncernforbindelsen etableres.
Se SEL § 10, stk. 5, 3. pkt.
Reglen beskriver, hvordan omlægningen skal ske, hvis et datterselskab omlægger sit indkomstår til at følge administrationsselskabets indkomstår.
Skatterådet har i to afgørelser besluttet, hvornår reglen skal anvendes, når det er administrationsselskabets indkomstår, der ønskes omlagt:
Eksempel 6 - se SKM2007.134.SR:
Administrationsselskabet ønsker at omlægge sit indkomstår, så det følger datterselskabets indkomstår. Dette medfører:
Det prikkede område viser den samlede sambeskatningsperiode:
Eksempel 7 - se SKM2006.777.SR:
Koncernforbindelsen eksisterer allerede på tidspunktet, hvor de nye sambeskatningsregler vedtages. Alle tre selskaber skal derfor indgå i en sambeskatning for det første indkomstår, som begynder efter 15. december 2004, dvs. for indkomståret 2006. Administrationsselskabet ønsker at omlægge sit indkomstår, så det følger datterselskabernes indkomstår. Dette medfører:
Det prikkede område viser den samlede sambeskatningsperiode:
Hvis reglen i SEL § 10, stk. 5, 3. pkt. var anvendt, betød det, at datterselskabet skulle forkorte sit indkomstår 2005 til at afslutte den 30. juni 2005. Skatterådet anvender ikke reglen, fordi sambeskatningen ikke indtræder i forbindelse med, at koncernforbindelsen etableres. Sambeskatning indtræder i forbindelse med indtræden i de nye sambeskatningsregler. Omlægningen svarer til de situationer, hvor datterselskabet har begyndt et indkomstår, som administrationsselskabet ikke har begyndt.
Et administrationsselskab kan etablere koncernforbindelse med et datterselskab, hvor datterselskabets indkomstår er begyndt før administrationsselskabets indkomstår. Denne situation er ikke direkte reguleret i SEL § 10, stk. 5.
Hvis datterselskabet omlægger sit indkomstår, er situationen beskrevet i eksempel 2 i bemærkningerne til lov nr. 426 af 6. juni 2005 (L121, 2004/05).
Skatterådet har i tre afgørelser besluttet, hvornår reglen skal anvendes, når det er administrationsselskabets indkomstår, der ønskes omlagt:
Eksempel 8 - se SKM2006.774.SR:
Koncernforbindelsen eksisterer allerede på tidspunktet, hvor de nye sambeskatningsregler vedtages. Begge selskaber skal derfor indgå i en sambeskatning for det første indkomstår, som begynder efter 15. december 2004, dvs. for indkomståret 2006. Administrationsselskabet ønsker at omlægge sit indkomstår, så det følger datterselskabets indkomstår. Dette medfører:
Det prikkede område viser den samlede sambeskatningsperiode:
Eksempel 9 - se SKM2006.775.SR:
Koncernforbindelsen eksisterer allerede på tidspunktet, hvor de nye sambeskatningsregler vedtages. Begge selskaber skal derfor indgå i en sambeskatning for det første indkomstår, som begynder efter 15. december 2004, dvs. for indkomståret 2006. Administrationsselskabet ønsker at omlægge sit indkomstår, så det følger datterselskabets indkomstår. Dette medfører:
Det prikkede område viser den samlede sambeskatningsperiode:
Eksempel 10 - se SKM2006.780.SR:
Koncernforbindelsen eksisterer allerede på tidspunktet, hvor de nye sambeskatningsregler vedtages. Alle tre selskaber skal derfor indgå i en sambeskatning for det første indkomstår, som begynder efter 15. december 2004, dvs. for indkomståret 2006. Administrationsselskabet ønsker at omlægge sit indkomstår, så det følger datterselskabernes indkomstår. Dette medfører:
Det prikkede område viser den samlede sambeskatningsperiode:
Et nystiftet selskab kan etablere koncernforbindelse med et andet selskab i sit første indkomstår, hvor dette indkomstår ikke er begyndt af det andet selskab.
Denne situation er beskrevet i SEL § 10, stk. 5, 4. pkt.
Reglen gælder både for nystiftede administrationsselskaber og nystiftede datterselskaber.
Eksempel 11 - se SKM2006.776.SR:
Koncernforbindelsen eksisterer allerede på tidspunktet, hvor de nye sambeskatningsregler vedtages. Begge selskaber skal derfor indgå i en sambeskatning for det første indkomstår, som begynder efter 15. december 2004, dvs. for indkomståret 2006. Administrationsselskabet ønsker at omlægge sit indkomstår, så det følger datterselskabets indkomstår. Dette medfører:
Det prikkede område viser den samlede sambeskatningsperiode:
Hovedreglen er, at både meddelelse om ændring af indkomstår og ansøgning om ændring af indkomstår skal indsendes inden udløbet af det indkomstår, som ønskes omlagt. Der er ikke mulighed for dispensation for denne frist. Se SEL § 10, stk. 2.
Der er ingen fristregler i SEL § 31 B, stk. 1, 3. pkt. i forbindelse med ansøgning om omlægning af indkomstår.
Skatterådet har ud fra en samlet konkret vurdering i en afgørelse imødekommet en anmodning om omlægning af administrationsselskabets indkomst. Ansøgningen var modtaget 3 ½ måned efter udløbet af det indkomstår, som ønskedes omlagt. SKAT havde indstillet, at ansøgningen ikke skulle imødekommes. Se SKM2007.4.SR.
Reglen i SEL § 31 B, stk. 1, 3. pkt. kan derfor efter en samlet konkret vurdering give mulighed for at imødekomme ansøgninger om omlægning af indkomstår, selv om ansøgningen er sendt efter udløbet af det pågældende indkomstår.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
SKAT | ||
Omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som begynder før datterselskabets indkomstår, imødekommet. Hensyn til holdingselskab, økonomi og administration, | ||
Omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som begge selskaber befinder sig i, imødekommet. Hensyn til forberedelse af generationsskifte. Ansøgningen var modtaget 3 ½ måned efter udløbet af det indkomstår, som ønskedes omlagt. SKAT havde indstillet, at ansøgningen ikke skulle imødekommes. | ||
Omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som begge selskaber befinder sig i, imødekommet. Hensyn til holdingselskab, ressourcekrævende at lave et revideret perioderegnskab og at tilpasse IT-systemer, samt sæsonbetonet aktivitet. | ||
Omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som begge selskaber befinder sig i, imødekommet. Hensyn til holdingselskab med begrænset bilagsmængde. | ||
Omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som begynder efter datterselskabernes indkomstår, imødekommet. Hensyn til bekostelig og tidskrævende affære at omlægge de to driftsselskabers indkomstår. | ||
Omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som begge selskaber befinder sig i, imødekommet. Hensyn til forretningsmæssige årsager. | ||
Omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som begge selskaber befinder sig i, imødekommet. Hensyn til holdingselskab og forretningsmæssige årsager. | ||
Omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som begynder før datterselskabernes indkomstår, imødekommet. Hensyn til mindretalsaktionær, balancesammensætning og regnskabsafslutning. | ||
Omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som begynder efter et nystiftet datterselskabs indkomstår, imødekommet. Hensyn til sæsontravlhed | ||
Omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som begynder efter datterselskabets indkomstår, imødekommet. Hensyn til holdingselskab, lageroptælling og opgørelse af igangværende arbejder. | ||
Omlægning af administrationsselskabets indkomstår, som begynder efter datterselskabets indkomstår, imødekommet. Hensyn til holdingselskab med en ejendom, som udlejes fuldt ud til datterselskabet, administration og økonomi. |