Dokumentets metadata

Dokumentets dato:28-06-2016
Offentliggjort:30-06-2016
SKM-nr:SKM2016.308.SKAT
Journalnr.:15-3020989
Referencer.:Skattekontrolloven
Dokumenttype:SKAT-meddelelse


Obligatorisk spontan udveksling af oplysninger om grænseoverskridende bindende svar mv. og ensidige APA'er med andre OECD og G20-lande (direkte skatter)

OECD og G20 har opnået enighed om obligatorisk spontan udveksling af oplysninger om grænseoverskridende bindende svar mv. og ensidige APA'er (unilateral advance transfer pricing arrangements) med skattemyndighederne i andre OECD og G20-lande.


BEPS Action 5, Kapitel 5

I perioden 2013-2015 har OECD i samarbejde med G20-landene arbejdet med "Base Erosion and Profit Shifting" (BEPS). Formålet er at bekæmpe skatteunddragelse, der sker ved udhuling af skattegrundlaget og flytning af overskud til lande med lavere eller ingen beskatning.

Projektet har omfattet 15 såkaldte actions (fokuspunkter) med henblik på at sikre, at beskatning sker, hvor de økonomiske aktiviteter finder sted, og hvor værdi skabes.

En samlet pakke bestående af rapporter om de 15 forskellige actions blev offentliggjort i oktober 2015.

Rapporten om Action 5 "Countering Harmful Tax Practices More Effectively, Taking into Account Transparency and Substance" indeholder i kapitel 5 retningslinjer for udveksling af skatteoplysninger med henblik på at skabe bedre gennemsigtighed.

Link til Action 5.

Obligatorisk spontan udveksling af oplysninger om grænseoverskridende bindende svar mv. og ensidige APA'er

Action 5 indfører obligatorisk spontan udveksling af oplysninger om fem typer af grænseoverskridende bindende svar mv. vedrørende juridiske enheder samt obligatorisk spontan udveksling af oplysninger om grænseoverskridende ensidige APA'er (unilateral advance transfer pricing arrangements), der opfylder betingelserne for udveksling i Action 5.

Bindende svar mv. er i Action 5 defineret som enhver anbefaling, oplysning eller tilsagn fra skattemyndighederne til en specifik skatteyder vedrørende dennes skattemæssige forhold, og som skatteyderen kan påberåbe sig. De kan have forskellige udformninger, herunder kan de gives uformelt.

Det bindende svar mv. kan omfatte de skattemæssige konsekvenser af såvel påtænkte som allerede foretagne dispositioner/transaktioner.

Afgørelser eller aftaler som led i en skattekontrol foretaget efter, at skatteyderen har indgivet selvangivelse, er ikke omfattet af pligten til udveksling. Dog er bindende svar mv. eller aftaler som led i en skattekontrol vedrørende den skattemæssige behandling af fremtidige forhold (påtænkte dispositioner/transaktioner) omfattet af pligten til udveksling, hvis de i øvrigt opfylder betingelserne for udveksling i Action 5.

Bindende svar mv. der indebærer behandling af oplysninger om både juridiske enheder og fysiske personer, kan omfattes af udvekslingen, hvis betingelserne for udveksling i Action 5 er opfyldt. Bindende svar mv. der udelukkende indebærer behandling af oplysninger om fysiske personer, er ikke omfattet.

Hvad skal udveksles?

I Action 5 oplistes de fem typer af grænseoverskridende bindende svar mv. og ensidige APA'er, som omfattes af obligatorisk spontan udveksling:

1. Bindende svar mv. relateret til begunstigende skatteregimer

2. Grænseoverskridende ensidige APA'er og alle andre former for grænseoverskridende ensidige bindende svar mv. relateret til transfer pricing

3. Grænseoverskridende bindende svar mv. hvorved der foretages en ensidig nedsættelse af den skattepligtige indkomst uden, at denne nedsættelse direkte afspejles i skatteyderens regnskaber, fx excess profits rulings eller informal capital rulings

4. Bindende svar mv. vedrørende faste driftssteder

5. Bindende svar mv. vedrørende gennemstrømningsselskaber (arrangementer som involverer grænseoverskridende pengestrømme gennem en enhed i det land, som udsteder det bindende svar mv.)

Hvilke oplysninger skal udveksles?

Der skal udveksles et referat af det bindende svar mv. eller ensidige APA, samt en række basisoplysninger:

På baggrund af disse oplysninger kan den modtagende skattemyndighed beslutte, om myndigheden vil anmode om at modtage yderligere relevante oplysninger, herunder det bindende svar mv. eller ensidige APA i sin helhed.

Til hvilke lande skal der udveksles?

Action 5 omfatter obligatorisk spontan udveksling af oplysninger til andre OECD og G20-lande - samt til eventuelle andre lande, der måtte tilslutte sig BEPS-konklusionerne.

Der skal alene ske spontan udveksling af oplysninger, hvis der er gensidighed. Der skal dog ske udveksling til lande, der ikke har muligheden for at afgive bindende svar eller lign., hvis det pågældende land har tilsluttet sig BEPS-konklusionerne.

Det afhænger af den konkrete kategori af bindende svar mv., til hvilke konkrete lande oplysningerne skal udveksles.

Som udgangspunkt skal der udveksles oplysninger til de lande, hvor

I skemaet nedenfor fremgår, til hvilke lande oplysninger skal udveksles i de forskellige situationer:

Omfattede bindende svar mv. og ensidige APA'er

Til hvilke lande skal oplysninger udveksles

Bindende svar mv. relateret til begunstigende skatteregimer (tonnageskatteordningen).

  1. De lande hvor forbundne parter er hjemmehørende, når disse parter indgår i transaktioner omfattet af det begunstigende skatteregime, eller når de har indkomst fra selskabet, der har gavn af det begunstigende skatteregime (denne regel finder også anvendelse i en fast driftssteds sammenhæng).
  2. Det land hvor (a) det ultimative moderselskab og (b) det direkte moderselskab er hjemmehørende.

Grænseoverskridende ensidige APA'er og alle andre grænseoverskridende ensidige bindende svar mv. relateret til transfer pricing.

  1. De lande hvor forbundne parter er hjemmehørende, når disse parter indgår i transaktioner omfattet af APA'en eller det grænseoverskridende ensidige bindende svar mv.
  2. Det land hvor (a) det ultimative moderselskab og (b) det direkte moderselskab er hjemmehørende.

Grænseoverskridende bindende svar mv., hvorved der foretages en ensidig nedsættelse af den skattepligtige indkomst uden, at denne nedsættelse direkte afspejles i skatteyderens regnskaber.

  1. De lande hvor forbundne parter er hjemmehørende, når disse parter indgår i transaktioner omfattet af det bindende svar mv.
  2. Det land hvor (a) det ultimative moderselskab og (b) det direkte moderselskab er hjemmehørende.

Bindende svar mv. vedrørende faste driftssteder.

  1. Det land hvor hovedkontoret er hjemmehørende, eller det land hvor det faste driftssted er beliggende.
  2. Det land hvor (a) det ultimative moderselskab og (b) det direkte moderselskab er hjemmehørende.

Bindende svar mv. vedrørende gennemstrømningsselskaber.

  1. De lande hvor forbundne parter er hjemmehørende, når disse parter foretager betalinger til gennemstrømningsselskabet (direkte eller indirekte).
  2. Det land hvor den ultimative retmæssige ejer (i de fleste tilfælde vil dette være det ultimative moderselskab) af betalinger foretaget til gennemstrømningsselskabet er hjemmehørende.
  3. Det land hvor (a) det ultimative moderselskab og (b) det direkte moderselskab er hjemmehørende.

Der er tale om forbundne parter, hvis en enhed direkte eller indirekte gennem en eller flere andre enheder ejer 25 pct. eller mere af kapitalen eller råder over 25 pct. eller mere af stemmerettighederne i en anden enhed.

Endvidere vil der være tale om forbundne parter, hvis en tredje enhed ejer 25 pct. eller mere af kapitalen eller råder over 25 pct. eller mere af stemmerettighederne i de to enheder.

Hjemmel til udveksling

Det er en forudsætning for udveksling af oplysninger, at der er hjemmel til spontan udveksling af oplysninger mellem de pågældende lande.

Det følger af skattekontrollovens § 11, stk. 1, at SKAT afgiver oplysninger til og modtager oplysninger fra de kompetente myndigheder på Færøerne, i Grønland og i fremmede stater og områder i overensstemmelse med bestemmelserne i bl.a.:

Bistandskonventionen (jf. artikel 7) og bistandsdirektivet (jf. artikel 9-10) indeholder bestemmelser om spontan udveksling af oplysninger, der er relevante for en anden stat. Samtidig giver dobbeltbeskatningsoverenskomsterne og den fælles nordiske bistandsoverenskomst adgang til spontan udveksling af oplysninger.

Det relevante udvekslingsgrundlag skal angives i forbindelse med den spontane udveksling af oplysninger.

Andre tilfælde af udveksling af oplysninger

Med Action 5 er det fastslået, at oplysninger om de fem typer af grænseoverskridende bindende svar mv. og ensidige APA'er altid anses for at være relevante for skattemyndighederne i det andet land.

Spontan udveksling af oplysninger om bindende svar mv. kan imidlertid efter en konkret vurdering også være relevant i andre tilfælde, fx hvor SKAT har grund til at antage, at der kan ske tab af skatteprovenu i det andet medlemsland, jf. fx bistandskonventionen artikel 7, stk. 1, litra a, og bistandsdirektivet artikel 9, stk. 1, litra a.

Hvornår og hvordan skal udveksling ske?

Sager der bliver afgjort fra og med april 2016 vil blive omfattet af udvekslingen.

Oplysninger om bindende svar mv. og ensidige APA'er, som er udstedt fra og med den 1. januar 2010, og som stadig var gældende fra den 1. januar 2014, er også omfattet af udvekslingen. Dette gælder også bindende svar mv. og ensidige APA'er, som er blevet ændret i denne periode.

Udveksling af disse oplysninger skal være tilendebragt ved udgangen af 2016.

Forinden udveksling af oplysninger vil spørgeren blive orienteret om myndighedernes forpligtelse til af egen drift at udveksle oplysninger om bindende svar mv. og ensidige APA'er med andre OECD og G20-landes skattemyndigheder.

For at have retsgyldig virkning i modtagerlandet skal spontane oplysninger udveksles via Kompetent Myndighed i Århus.

Oplysningerne skal udveksles hurtigst muligt efter udstedelsen og ikke senere end tre måneder efter, at det bindende svar mv. eller ensidige APA blev gjort tilgængelig for Kompetent Myndighed. SKAT/Skatterådet skal uden ugrundet forsinkelse efter udstedelsen sende det bindende svar mv. eller ensidige APA til Kompetent Myndighed.