F.A.10.10 Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Afgørelse samt
evt. tilhørende
de danske toldmyndigheder-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

EU-domme

7/83, Ospig

Omkostninger ved erhvervelse af eksportkvoter er ikke omfattet af toldværdien.

Eksportlicens for tekstilvarer skal ikke medregnes i toldværdien

C-357/87 Albert Schmid

Spørgsmål om, hvorvidt told på emballage var inkluderet i tolden på det importerede øl. Øllet, blev importeret i fade eller flasker, leveret i kasser fra Tjekkoslovakiet til Tyskland. Prisen på beholderne, omkostningerne ved leje o. lign. er ikke inkluderet i købesummen, og skal hurtigst muligt leveres tilbage til sælgeren; købere skal afholde udgifterne hertil. Bortkomne beholdere skulle erstattes.

De tyske toldmyndigheder, var i tvivl om, hvorvidt fadene, flaskerne, og kasserne, skulle anses som emballage eller transportmiddel.

Domstolen fandt at emballage ikke kun omfatter beholdere til transport af varer, men også beholdere til oplagring og salg af varer, selvom disse skulle anses som emballage - ølfade, flakser og ølkasser skulle derfor anses som emballage, også når disse skulle returneres til sælgerne.

Domstolen konkludere endvidere, at forbundne omkostninger udgør et kompensationsbeløb for bortkommen emballage, skal told af emballagen.

Såfremt køber ikke køber emballagen, og forudsat at denne retureneres til sælgeren, og købsprisen ikke omfatter emballagen, indgår denne værdi ikke i toldværdien som en del af transaktionsværdien.

Emballage omkostninger til beholdere skal medregnes i transaktionsværdien, jf. EUTK artikel 71, stk. 1, litra a, ii og iii.

C-11/89 Unifert

Artikel 29, stk. 1, præciserer, at toldværdien kun vedrører varer »ved salg til udførsel til Fællesskabets toldområde«. Det følger heraf, at det på tidspunktet for salget må godtgøres, at varer med oprindelse i et tredjeland føres til Fællesskabets toldområde, præmis 11.

Toldværdiansættelsen har til formål at indføre et retfærdigt, ensartet og neutralt system, som udelukker anvendelse af vilkårlige eller fiktive toldværdier, jf. Unifert-dommen, præmis 35,

Formålet med toldværdien

Formålet er gentaget i adskillige domme sidenhen, se fx sag C-306/04, Compaq Computer International Corporation.

C-116/89, BayWa mod Hauptzollamt Weiden

Til den pris, der er betalt eller skal betales, lægges de licensafgifter for opformering af basisfrø, som køberen skal betale til forædleren af basisfrø, selv når forædlingen har fundet sted inden for Fællesskabets toldområde.

Licensafgifter skal medregnes i toldværdien, selvom forædlingen har fundet sted i EU

C-340/93 Thierschmidt

Kvoteomkostninger, som køberen har betalt til sælgeren for kvoter, som sælgeren har fået tildelt vederlagsfrit, skal medregnes i toldværdien.

C-15/99 Sommer

Hovedgrundlaget for beregning af toldværdien er den pris der faktisk er betalt.

Se præmis 22.

C-306/04 Compaq Computer International Corporation

Ved indførsel af computere, som sælgeren har udstyret med software, der indeholder et eller flere styresystemer, som køberen gratis har stillet til rådighed for ham, skal værdien af denne software ved fastsættelsen af disse computeres toldværdi i henhold til artikel 32, stk. 1, litra b) eller c), i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks lægges til disse computeres transaktionsværdi, hvis værdien af softwaren ikke er medregnet i den pris, der faktisk er betalt eller skal betales.

Toldværdi - bærbare computere, der indeholder styresystemer. Værdi af varer og tjenesteydelser, der leveres af køber.

C-256/07, Mitsui & Co. Deutschland,

Hovereglen er den pris der faktisk er betalt, eventuelt justeret, hvis dette er nødvendigt for at undgå, at der fastsættes en vilkårlig eller fiktiv toldværdi.

Formålet med justering af den betalte pris.

C-116/12 Christodoulou

Begrebet salg i artikel 29, stk. 1 skal fortolkes bredt.

Artikel 29 og 32 i Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 af 12. oktober 1992 om indførelse af en EF-toldkodeks, som ændret ved Europa-Parlamentet og Rådets forordning (EF) nr. 82/97 af 19. december 1996, skal fortolkes således, at de finder anvendelse på fastsættelsen af toldværdien for varer indført på grundlag af en aftale, der, skønt den kvalificeres som en aftale om salg, reelt viser sig at være en aftale om bearbejdning eller forarbejdning. I forbindelse med denne fastsættelse er det uden betydning, om bearbejdningen eller forarbejdningen opfylder kravene i denne forordnings artikel 24, for at varerne kan anses for at have oprindelse i det land, hvor disse aktiviteter finder sted.

Artikel 29 og 32 i forordning nr. 2913/92, som ændret ved forordning nr. 82/97, skal fortolkes således, at der ved fastsættelsen af toldværdien skal tages hensyn til værdien af den eksportrestitution, der er givet for en vare, og som er opnået gennem en praksis, som består i at anvende EU-retlige bestemmelser med det formål at opnå profit ved misbrug.

C-430/14 Stretinskis,

Domstolen fandt, at en køber, der er en fysisk person, og en sælger, der er en juridisk person inden for hvilken en slægtning til denne køber faktisk har magt til at påvirke nævnte varers købspris til fordel for nævnte køber, skal anses for at være indbyrdes afhængige personer. Domstolen pålagde herefter de nationale toldmyndigheder, at undersøge de konkrete omstændigheder i forbindelse med det omhandlede salg og at anerkende transaktionsværdien, for at vurdere om det foreliggende forhold reelt havde påvirket de indførte varers købspris. Se præmis 26-31.

Indbyrdes afhængighed kan også forekomme mellem en fysisk og en juridisk person, når et familie medlem er en del af den juridiske person.

C-291/15,

EURO 2004. Hungary Kft.

Artikel 181a i Kommissionens forordning skal fortolkes således, at den ikke er til hinder for toldmyndighedernes praksis, der består i at fastsætte toldværdien af de indførte varer ved at basere sig på transaktionsværdien af lignende varer, som er en metode, når det skønnes, at den angivne transaktionsværdi sammenlignet med de statistisk gennemsnitlige købspriser, der gælder ved indførsel af lignende varer, er urimelig lav, til trods for, at toldmyndigheden ikke afviser eller på anden måde rejser tvivl om fakturaens eller overførselsdokumentets ægthed, der er fremlagt som bevis for den pris, der faktisk er betalt for de indførte varer.

Brug af sekundære metoder, bevis for transaktionsværdien er urimelig lav.