F.A.14.1.3 Pligt til at indgive en summarisk indpassageangivelse

De bestemmelser, der skal anvendes fra 1. maj 2016 om, hvem der er ansvarlig for at indgive en summarisk indpassageangivelse, svarer i al væsentlighed til de hidtil gældende bestemmelser. For en nærmere beskrivelse heraf henvises derfor til afsnittet om Import kontrol. Se afsnit F.A.32.

Selvom den hidtidige specifikke bestemmelse i art. 36b, stk. 4, litra c) i den hidtil gældende toldkodeks om, at en summarisk indpassageangivelse kan indgives af en repræsentant, er udgået, er retsstillingen uændret. Hjemlen findes fremover i afsnit I, kapitel 2, afdeling 2 om toldrepræsentation i EUTK i kombination med definitionen af begrebet "toldrepræsentant" i art. 5, nr. 6) i EUTK. En summarisk indpassageangivelse vil således fortsat kunne indgives af en repræsentant.

Tilsvarende er retsstillingen uændret i forhold til kombineret transport, hvorefter den person, som er ansvarlig for det transportmiddel, der fortsætter ved egen drift efter at være bragt ind i EU ved hjælp af et andet transportmiddel, eksempelvis en lastbil bragt ind i EU ombord på en færge, ansvarlig for indgivelse af en summarisk indpassageangivelse. Se art. 127, stk. 4 i kombination med art. 5, nr. 40), litra a) og litra i) i EUTK og art. 183b, 1. afsnit i de hidtidige gennemførelsesbestemmelser.

Retsstillingen er endvidere uændret i forhold til transport med skib eller fly, hvor der foreligger en sharing- eller charteraftale. I sådanne tilfælde, er den person, som har indgået en kontrakt og udstedt et konnossement eller et luftfragtbrev for varernes faktiske transport ind i EU's toldområde, ansvarlig for indgivelse af en summarisk indpassageangivelse. Se art. 127, stk. 4 i kombination med art. 5, nr. 40), litra a), litra ii) i EUTK og art. 183c i de hidtidige gennemførelsesbestemmelser.

Som noget nyt er indført, at visse oplysninger kan kræves afgivet separat af en anden person end den, som indgiver den summariske indpassageangivelse. Se art. 127, stk. 6 i EUTK. De tilfælde, hvor dette kan være relevant vedrører transport ad søvejen og ad luftvejen. Se art. 112 og 113 i DF.

De nye bestemmelser finder dog ikke anvendelse fra 1. maj 2016, men først fra det tidspunkt, hvor importkontrolsystemet er blevet opgraderet. Se. art. 112, stk. 3 og art. 113, stk. 4 i DF.