F.A.14.2.4.1 Frembydelse af varer for toldmyndighederne

De bestemmelser, der skal anvendes fra 1. maj 2016 i forbindelse med frembydelse, svarer i al væsentlighed til de hidtil gældende bestemmelser, da frembydelse, indtil den nødvendige it-understøttelse er tilvejebragt, vil skulle finde sted som hidtil. Se art. 2, stk. 4 i DF i kombination med bilag 1 til DFO.

For en nærmere beskrivelse heraf henvises derfor til det gamle afsnit om Fortoldning. Se afsnit F.A.33.

Følgende justeringer anvendes dog fra 1. maj 2016:

Det er nu præciseret, at varer, der er frembudt, ikke må fjernes fra det sted, hvor de blev frembudt uden toldmyndighedernes tilladelse. Se art. 139, stk. 7 i EUTK.

For at et sted kan godkendes til frembydelse, forudsætter det, at visse betingelser er opfyldt. Disse anses for opfyldt, hvis stedet allerede er godkendt til drift af lagerfaciliteter til midlertidig opbevaring. Hvis dette ikke er tilfældet, skal følgende betingelser være opfyldt:

Se art. 115, stk. 1 i DF.

Hvis der fra 1. maj 2016 anmodes om godkendelse af et sted til frembydelse i forbindelse med varers indførsel i EU, skal disse betingelser være opfyldt for, at toldmyndighederne kan tillade det.

Fritagelse for frembydelse - skibe og fly

Som hidtil er varer, som transporteres gennem EU´s territorium med skib eller fly uden stop inden for territoriet, fritaget for frembydelse. Se art. 139, stk. 2 i EUTK og art. 40 i den hidtidige toldkodeks.

Tilsvarende er også varer, der forbliver ombord på et skib eller et fly under et stop i territoriet fritaget for frembydelse. Først, når varerne losses, skal de frembydes. Hvis losning alene sker midlertidigt for at muliggøre losning eller lastning af andre varer, og derefter bliver genlastet på det samme skib eller fly, er varerne dog også fritaget for frembydelse. Se art. 139, stk. 2 i EUTK og art. 189 i de hidtidige gennemførelsesbestemmelser.

Personer, der kan frembyde varer

Hidtil har varer skullet frembydes af enten den person, der har ført varerne ind i EU eller af den person, som har overtaget transporten efter varernes indførsel i EU. Disse personer er fortsat ansvarlige for frembydelsen, men herudover kan varerne også frembydes af den person i hvis navn eller på hvis vegne, den person, som førte varerne ind i EU, handler. Se art. 139, stk. 1 i EUTK og art. 40 i den hidtidige toldkodeks.

Følgende personer er således hovedansvarlige for frembydelse af varer, der føres ind i EU:

Herudover kan følgende personer i stedet frembyde varer, der føres ind i EU:

Se art. 139, stk. 3 i EUTK.

De hovedansvarlige vil dog fortsat være ansvarlige for, at varer, der føres ind i EU, frembydes, i en situation hvor det eksempelvis er aftalt, at en indehaver af en lagerfacilitet skal forestå frembydelsen, men undlader at gøre dette.

Summarisk indpassageangivelse m.v.

Det er præciseret, at der i forbindelse med frembydelse af varerne skal henvises til den summariske indpassageangivelse - eller til den toldangivelse eller angivelse til midlertidig opbevaring, der er indgivet i stedet for den summariske indpassageangvivelse indeholdende de relevante sikkerhedsoplysninger. Bestemmelsen gælder dog ikke, når der er fritaget for summarisk indpassageangivelse. Se art. 139, stk. 4 i EUTK og art. 40 i den hidtidige toldkodeks.

Hvis det ved frembydelsen konstateres, at varerne ikke er omfattet af en summarisk indpassageangivelse, og der ikke er fritaget for en sådan, skal angivelsen øjeblikkelig indgives. Det er præciseret, at der i stedet kan indgives en toldangivelse eller en angivelse til midlertidig opbevaring, som indeholder de relevante sikkerhedsoplysninger. Se art. 139, stk. 5 i EUTK og art. 184c, 1. afsnit i de hidtidige gennemførelsesbestemmelser.

I et sådant tilfælde har angivelsen hidtil skullet indgives af

Se art. 184c, 1. afsnit i de hidtidige gennemførelsesbestemmelser.

Fremover vil forpligtelsen påhvile

men herudover kan følgende i stedet indgive den manglende summariske indpassageangivelse:

I tilfælde af kombineret transport, eksempelvis en lastbil, der transporteres ind i EU ombord på en færge, anses den person, som er svarlig for lastbilen, for at være transportør. Se art. 5, nr. 40), litra a), litra i) i EUTK.

Hvis der foreligger en sharing- eller charteraftale om et skib eller fly, anses den person, som har indgået en kontrakt og udstedt et konnossement eller et luftfragtbrev for varernes faktiske transport ind i EU's toldområde, for at være transportør. Se art. 5, nr. 40, litra a), litra ii) i EUTK.

Fravigelse fra almindelig frembydelse

Hidtil har det i forhold til frembydelse været muligt at anvende særlige bestemmelser for varer, der medføres af rejsende og varer, som henføres under en toldprocedure uden at blive frembudt for toldvæsenet. Se art. 41 i den hidtidige toldkodeks.

Ifølge EU-toldkodeksen vil der fremover kunne anvendes særlige bestemmelser vedrørende varer, der transporteres i grænseområder eller i rørledninger og kabler, samt al anden trafik af uvæsentlig økonomisk betydning såsom breve, postkort, tryksager eller deres elektroniske ækvivalenter på andre medier eller varer, der transporteres af rejsende, hvis toldtilsynet og mulighederne for toldkontrol ikke indskrænkes herved. Se art. 139, stk. 6 i EUTK.

Den ændrede formulering vil dog næppe medføre reelle ændringer i større omfang. Det vil således fortsat være muligt at få tilladelse til ikke at frembyde varer, der henføres under en toldprocedure, eksempelvis indskrivning i klarererens regnskaber. Se art. 183, stk. 3 i EUTK. Tilsvarende er det fortsat muligt at undlade frembydelse af varer i rejsendes bagage i det omfang disse angives ved eksempelvis passage af en grøn kanal. Se art. 138, litra a) i DF og art. 218, litra a) i GF.