F.A.16.1.6.1 Indgivelse af en toldangivelse

Bestemmelserne om indgivelse af en toldangivelse svarer i al væsentlighed til de hidtil gældende regler. Se art. 64 i den hidtil gældende toldkodeks.

En toldangivelse kan således fra 1. maj 2016, som hidtil indgives af enhver person, som

Hvis antagelsen af en toldangivelse medfører særlige forpligtelser for en bestemt person, skal angivelsen dog foretages af denne person eller af dennes repræsentant.

Ved person forstås en fysisk person, en juridisk person og enhver sammenslutning af personer, som ikke er en juridisk person, men som i henhold til EU-retten eller national ret anerkendes at have rets- og handleevne. Se art. 5, nr. 4) EUTK.

Se art. 170, stk. 1 i EUTK.

Klarereren, d.v.s. den person, der indgiver en toldangivelse i eget navn, eller den person, i hvis navn en sådan angivelse indgives, skal være etableret inden for EU. Se art. 170, stk. 2 og art. 5, nr. 15) EUTK.

Krav om etablering inden for EU gælder dog ikke for følgende klarerere

Se. art. 170, stk. 3 i EUTK.

En toldangivelse skal være attesteret. Se art. 170, stk. 4 i EUTK.

Ifølge de hidtil gældende regler har toldmyndighederne kunnet givet tilladelse til, at toldangivelsen blev indgivet, inden varerne blev frembudt. Se art. 201, stk. 2 i de hidtidige gennemførelsesbestemmelser.

Tilladelse er ikke længere påkrævet, da toldangivelse nu kan indgives inden varerne frembydes for toldmyndighederne. Se art. 171 i EUTK.

I så fald behandler toldmyndighederne de angivne oplysninger før frembydelsen af varerne, særligt med henblik på risikoanalyse. Se art. 227 i DF.

Hvis varerne ikke frembydes indenfor 30 dage efter indgivelse af toldangivelsen, anses denne for ikke at være indgivet. Se art. 171 i EUTK.

Når en toldangivelse indgives inden varernes frembydelse kan toldmyndighederne tillade, at meddelelse om frembydelse sker i anden form end elektronisk, indtil de nationale importsystemer er opgraderet respektive det automatiske eksportsystem (AES) er taget i brug. Se art. 17 i DFO.