F.A.20.7.8.3 Procedurebeskrivelse

Jernbaneselskaberne sørger for, at jernbanetransporter, der gennemføres som EU-forsendelser, mærkes med specielle klæbesedler på CIM-fragtbrev samt på containere, banevogn samt det eller de pågældende kolli, jf. bilag 10 i DFO.

Ved ændring af en fragtkontrakt, der medfører

kan jernbaneselskabet kun opfylde den ændrede fragtkontrakt, hvis afgangstoldstedet godkender dette. I alle andre tilfælde kan jernbaneselskabet opfylde den ændrede fragtkontrakt, men afgangstoldstedet skal omgående underrettes om ændringen.

CIM-fragtbrevet skal forelægges for afgangstoldstedet, når en transport, der foregår under EU-forsendelsesordningen, påbegyndes og afsluttes i EU/EFTA.

Afgangstoldstedet påtegner CIM-fragtbrevets blad 1, 2 og 3:

T-2/T-2F påtegningerne bekræftes med afgangstoldstedets stempel, hvorefter samtlige CIM-fragtbrevets blade udleveres til jernbaneselskabet, der er ansvarlige for proceduren for forsendelsen.

Varer, der forsendes under intern forsendelsesprocedure fra et sted til et andet sted i EU, gennem et eller flere EFTA-lande, forsendes uden at fremlægge CIM-fragtbrevet for afgangsstedet og uden anvendelse af klæbesedler. Dette gælder dog ikke for varer, hvis udførsel fra EU er undergivet restriktioner eller er betinget af afgiftsbetaling.

Nærmeste toldsted for bestemmelsesstationen bliver bestemmelsestoldstedet.

Hvis varerne ved en mellemstation i EU overgår til fri omsætning eller en anden toldprocedure, bliver det tilhørende toldsted bestemmelsestoldsted og påtegner CIM-fragtbrevets blad 2 og 3 samt en yderligere kopi af blad 3:

Blad 2 og 3 udleveres derefter til jernbaneselskabet. Bestemmelsestoldstedet beholder den yderligere kopi af blad 3.

Hvis varer forsendes med jernbane fra et sted til et andet sted i EU gennem et eller flere EFTA-lande, er der ingen formaliteter at iagttage på bestemmelsestoldstedet.

Hvis T-2/T-2F-varer forsendes med jernbane fra et sted i EU til et andet sted i EU, gennem et ikke EU-land, der ikke er et EFTA-land, anvendes proceduren for intern forsendelse.

Hvis en forsendelse påbegyndes inden for EU/EFTA og skal afsluttes uden for dette område, bliver bestemmelsestoldstedet det toldsted, i hvis område den grænsestation er beliggende, hvor varerne forlader området.

Påbegyndes og afsluttes en transport med jernbane uden for EU, er der ingen formaliteter at iagttage i EU. Varerne betragtes som T-1-varer, medmindre varernes status som T-2-varer er dokumenteret.

Hvis der i fragtbrevet er anført mere end en jernbanevogn eller container, kan der anvendes ladelister i den form, der er vist i bilag 11 i DFO.

Hvis der benyttes ladelister, skal antallet af lister påføres CIM-fragtbrevet. Ladelisten skal påføres nummeret på den banevogn, som CIM-fragtbrevet vedrører. Hvis forsendelser, der påbegyndes i EU, omfatter både T-1- og T-2-varer, skal der udfærdiges særskilte ladelister.

Bestemmelserne om forenkling af jernbanetransport udelukker ikke, at jernbaneselskabet benytter den almindelige forsendelsesprocedure. Når EU-forsendelsesproceduren finder anvendelse, er artikel 25 og artikel 29-45 ikke til hinder for at anvende proceduren i artikel 188-190 i DF og artikel 291-312 samt bilag 72-04, pkt. 19 i GF. Formaliterne og regnskabsbestemmelserne samt kontrolprocedurer, er de samme.

Forsendelser med følgende varer skal altid frembydes for toldmyndighederne:

EU-varer og fortoldede varer kan uden frembydelse for toldmyndighederne, indleveres til jernbanen, medmindre de er omfattet af ovennævnte bestemmelser.