Dette afsnit beskriver den tredje grundpille i TIR-ordningen - TIR-carnetet. Godset ledsages under transporten af et internationalt anerkendt carnet, et TIR-carnet, der er et tolddokument. Se bilagsfortegnelsen, bilag 81.
Afsnittet indeholder:
Et TIR-carnet anvendes ved godstransporter under TIR-ordningen.
En toldangivelse i form af TIR-carnet gælder kun for én rejse. Det tages i brug i afgangslandet og benyttes ved toldkontrol i afgangslande, transitlande og bestemmelseslande, der er kontraherende parter til ordningen
Se artikel 226, stk.3, litra b og artikel 227, stk. 2, litra b, samt artikel 272 i GF.
TIR-carnetet kan ikke anvendes ved nationale forsendelser og kan som hovedregel ikke anvendes ved forsendelse inden for EU. I relation til anvendelsen af TIR-carneter anses EU for at udgøre ét toldområde.
TIR-carnetet gælder kun for én rejse. Det skal indeholde mindst det antal løse blade til toldangivelse og -afvikling, som er nødvendige for den pågældende transport.
Der skal udfærdiges et enkelt TIR-carnet for hvert vejkøretøj eller container. Der kan imidlertid udfærdiges et enkelt TIR-carnet for en kombination af køretøjer eller for flere containere, som er pålæsset et enkelt vejkøretøj eller en kombination af køretøjer. I så fald skal godsmanifestet i TIR-carnetet særskilt angive indholdet af hvert køretøj i kombinationen af køretøjer eller indholdet af hver container.
Et TIR-carnet, der har været anvendt, skal straks efter brugen returneres til vedkommende nationale garantiorganisation.
TIR-carneter udstedes af IRU til de nationale garantiorganisationer.
Hver national garantiorganisation formidler TIR-carneterne til transportørerne i deres eget land. Når der udstedes et TIR-Carnet, sker det på særlige betingelser, og der indgås en skriftlig aftale med den enkelte transportør.
Den garanterende organisation skal fastsætte en gyldighedsperiode for TIR-carnetet, der angives på carnetets omslag. Efter denne dato kan carnetet ikke indleveres ved et afgangstoldsted i forbindelse med start af en TIR-transport.
Hvis carnetet er modtaget ved afgangstoldsted på eller før den udløbsdato, der er angivet, er det gyldigt indtil TIR-transporten er afsluttet ved bestemmelsestoldstedet.
TIR-carnetet er udformet som et omslag med et antal nummererede blade, der hver består af en talon og et afrivningsblad. Omslaget indeholder også et gult godsmanifest og et gult rapportblad, som anvendes i tilfælde af plombebrud, ulykker eller andre uregelmæssigheder, der medfører, at godset skal overføres til et andet køretøj.
Bladene med ulige numre er hvide.
Bladene med lige numre er grønne. De grønne blade indeholder en afrivningsslip, der skal returneres til det toldsted, hvor varen indpasserer i Fællesskabet, eller til afgangstoldstedet. Slippen tjener som bevis for, at varen er kommet frem til bestemmelsestoldstedet eller har forladt toldområdet.
Som beskrevet består hvert sæt af et sæt hvide og grønne blade med tilhørende taloner.
Talonen indeholder rubrikker til toldmyndighedernes attestationer.
På afrivningsbladet findes dels de samme oplysninger om:
Godsmanifestet skal udfyldes på afgangslandets sprog, medmindre toldmyndighederne tillader anvendelse af et andet sprog. Toldmyndighederne forbeholder sig ret til at kræve godsmanifestet oversat til dansk.
På samme måde har udenlandske myndigheder ret til at forlange en oversættelse af godsmanifestet til det pågældende lands sprog.
Hvis der ikke er plads på godsmanifestet til, at alt det transporterede gods kan anføres, kan tillægsblade, der er udformet som manifestet, vedhæftes. Det kan også være handelsdokumenter, der indeholder alle de oplysninger, der kræves i manifestet.
Det er en forudsætning, at der på samtlige blade anføres følgende oplysninger:
Alle blade skal være dateret og underskrevet af carnetets indehaver eller hans repræsentant.
Hvis der ved forsendelse af varer under ordningen kun er ét afgangstoldsted og ét bestemmelsestoldsted, skal carnetet indeholde mindst et sæt for afgangslandet, et sæt for bestemmelseslandet og et sæt for hvert land, der transiteres.
Det er nødvendigt med et sæt for hvert yderligere afgangstoldsted eller bestemmelsestoldsted.
Denne situation opstår, hvis en transport omfatter varer fra flere af- og pålæsninger. Dog kan det samlede antal afgangs- og bestemmelsestoldsteder ikke overstige fire.
De eksisterende TIR-carneter består af enten 4, 6, 14 eller 20 blade med tilhørende taloner og kan derfor bruges i højst 2, 3, 7 eller 10 lande/toldområder.
Det toldsted, hvor en TIR-transport begynder, foretager bl.a. en indleveringskontrol af TIR-carnetet. Den består navnlig i at sikre, at TIR-carnetet er udfyldt korrekt af carnetindehaveren, og at samtlige godsmanifester og tilhørende erklæringer er underskrevet af carnetindehaveren eller dennes repræsentant.
Omslagets side 1, der udfyldes af sammenslutningen eller carnetindehaveren:
Rubrik 1-4 udfyldes af sammenslutningen på udstedelsestidspunktet | |
Rubrik 1 | TIR-carnetets udløbsdato, maksimalt 60 dage efter udstedelsesdato. TIR-carnetet skal være accepteret af afgangstoldstedet inden denne dato, aldrig efter denne dato. |
Rubrik 2 | Den udstedende nationale sammenslutnings navn, adresse og eventuelt andre kontaktoplysninger. |
Rubrik 3 | Carnetindehaverens personlige identifikationsnummer (tildeles af den garanterende sammenslutning), navn, adresse og land. |
Rubrik 4 | Den udstedende sammenslutnings stempel og underskrift. |
Rubrik 6-12 udfyldes af carnetindehaveren inden TIR-transportens start | |
Rubrik 6 | Det/de lande, hvor TIR-transporten begynder. |
Rubrik 7 | Det/de lande, hvor TIR-transporten afsluttes. |
Rubrik 8 | Vejkøretøjets registreringsnummer, såvel trækker som trailer. |
Rubrik 9 | TIR-godkendelsesbevisets nummer og dato. |
Rubrik 10 | Det/de eventuelle containernumre. |
Rubrik 11 | Eventuelle bemærkninger, fx påtegningen "Tungt eller omfangsrigt gods". |
Rubrik 12 | TIR-carnetindehaverens eller dennes repræsentants underskrift. |
Blad nr. 1/ nr. 2 (gult), der ikke er forbeholdt toldbehandling:
Indehaveren skal udfylde det gule blad. Denne side skal indholdsmæssigt svare til blad nr. 1-20, dvs. de hvide og grønne sider (også hvis de ikke benyttes). Toldmyndighederne kommer som regel ikke med bemærkninger på denne side, medmindre indehaveren beder dem om at bekræfte ændringer.
Bemærk
Administrationsudvalget for TIR-konventionen af 1975 henstiller, at TIR-carnetindehavere ud over varebeskrivelsen også angiver HS-koden (sekscifret) i rubrik 10 på godsmanifestet på det gule blad i TIR-carnetet (der ikke er forbeholdt toldbehandling).
Blad nr. 1 (hvidt) - rubrikker, der udfyldes af indehaveren | |
Rubrik 1 | TIR-carnetets referencenummer. |
Rubrik 2 | Navne og adresser på afgangstoldstederne. Antallet kan variere (maksimalt fire afgangs- eller bestemmelsestoldsteder, fx tre afgangssteder, et bestemmelsessted; to afgangssteder, to bestemmelsessteder osv.) Alle afgange skal finde sted inden aflæsning. Derudover skal varerne krydse mindst én international grænse. |
Rubrik 3 | Den internationale organisations navn og/eller logo. |
Rubrik 4 | TIR-carnetindehaverens identifikationsnummer, navn, adresse og land. |
Rubrik 5 | Det/de lande, hvor TIR-transporten begynder. |
Rubrik 6 | Det/de lande, hvor TIR-transporten afsluttes. |
Rubrik 7 | Vejkøretøjets registreringsnummer, såvel trækker som trailer. |
Rubrik 8 | Yderligere dokumenter kan vedhæftes TIR-carnetets blade eller omslag. Afgangstoldstedet kan i så fald fastgøre dem til TIR-carnetet med hæfteklammer eller lignende og stemple dem på en sådan måde, at de ikke kan fjernes fra TIR-carnetet, uden at det kan ses. Nærmere oplysninger om disse dokumenter anføres i denne rubrik, fx CMR, pakkelister mv. |
Rubrik 9 |
|
Rubrik 10 | Antallet og arten af kolli eller genstande, beskrivelse af varerne. Varebeskrivelsen skal omfatte varernes handelsnavn (fjernsyn, videoapparater, CD-afspillere osv.) og gøre det muligt at identificere dem entydigt. Fællesbetegnelser som elektronik, husholdningsudstyr, tøj og boligudstyr accepteres ikke som varebeskrivelser. Den anbefalede HS-kode (fra den gule side) kan også tilføjes her. Antallet af kolli for hver varebeskrivelse skal også fremgå af godsmanifestet. For omfangsrigt gods skal varernes mængde angives. |
Rubrik 11 | Bruttovægt i kilogram (kg). |
Rubrik 12 | Antal kolli til levering på forskellige bestemmelsestoldsteder, samlet antal kolli og toldstedernes navne og adresser (se rubrik 2). |
Rubrik 13,14,15 | Sted og dato samt TIR-carnetindehaverens eller hans repræsentants underskrift. TIR-carnetindehaveren indestår for ægtheden af oplysningerne i TIR-carnetet ved at udfylde denne rubrik. Disse rubrikker udfyldes på alle blade i TIR-carnetet. |
Blad nr. 1 (hvidt) - rubrikker, der udfyldes af toldmyndighederne. | |
Forbeholdt myndighederne | Enhver oplysning, der kan lette toldkontrollen, fx nummeret på det foregående tolddokument. |
Rubrik 16 | Antal påsatte toldplomber og identifikationsmærker og tilhørende identifikationsoplysninger. Det sidste afgangstoldsted angiver disse oplysninger på alle de øvrige blade. |
Rubrik 17 | Dato, stempel og underskrift af en tjenestemand ved afgangstoldstedet. På det sidste afgangstoldsted skal toldtjenestemanden underskrive og datostemple rubrik 17 under manifestet på alle de øvrige blade. |
Rubrik 18 | Navnet på afgangstoldstedet eller indpassagetoldstedet. |
Rubrik 19 | Der sættes kryds i feltet, hvis det konstateres, at toldplombe eller andre identifikationsmærker er i orden ved TIR-forsendelsens begyndelse. Det første afgangstoldsted skal ikke udfylde denne rubrik. |
Rubrik 20 | Fristen for, hvornår TIR-carnetet, vejkøretøjet mv. skal frembydes på bestemmelsestoldstedet. |
Rubrik 21 | Identifikationsoplysninger om afgangstoldstedet eller indpassagetoldstedet, efterfulgt af det registreringsnummer, som TIR-forsendelsen er tildelt i toldregistret. |
Rubrik 22 | Diverse, dvs. fx bestemmelsestoldstedet, hvor varerne skal frembydes. Den fastsatte rejserute kan om nødvendigt angives her. |
Rubrik 23 | Dato, stempel og underskrift af en tjenestemand ved afgangstoldstedet eller indpassagetoldstedet. |
Talon nr. 1 (hvid), der udfyldes af toldmyndighederne | |
Rubrik 1 | Identifikationsoplysninger om afgangstoldstedet eller indpassagetoldstedet. |
Rubrik 2 | Forsendelsens referencenummer (MRN-nr.) og det andet referencenummer, der er tildelt TIR-forsendelsen. |
Rubrik 3 | Antal påsatte plomber og identifikationsmærker og tilhørende identifikationsoplysninger (hvis relevant). |
Rubrik 4 | Det sættes kryds i feltet, hvis det konstateres, at toldplombe eller andre identifikationsmærker er i orden ved TIR-forsendelsens begyndelse. Det første afgangstoldsted skal ikke udfylde denne rubrik. |
Rubrik 5 | Diverse, fx bestemmelsestoldsted, hvor varerne frembydes. Den fastsatte rejserute kan om nødvendigt angives her. |
Rubrik 6 | Dato, stempel og underskrift af en tjenestemand ved afgangs- eller indpassagetoldstedet. |
Talon 1 | Hvis der benyttes beredskabsproceduren for EU-Forsendelse, stemples blad nr. 1 på et klart og synligt sted. |
Blad nr. 2 (grønt) - rubrikker, der skal udfyldes af indehaveren |
Rubrik 1-23 på blad nr. 2 udfyldes på samme måde som de tilsvarende rubrikker på blad nr. 1. |
Blad nr. 2 (grønt) - rubrikker, der udfyldes af toldmyndighederne | |
Rubrik 24 | Identifikationsoplysninger om bestemmelses- eller udpassagetoldstedet. |
Rubrik 25 | Der sættes kryds i det pågældende felt, hvis det konstateres, at toldsegl eller andre identifikationsmærker er i orden. |
Rubrik 26 | Antal kolli, der er aflæsset. Udfyldes kun af bestemmelsestoldstedet og ikke af udpassagetoldstedet. |
Rubrik 27 | Denne rubrik udfyldes kun, hvis det konstateres, at der har været uregelmæssigheder, uheld eller hændelser i forbindelse med TIR-transporten. Hvis det er tilfældet, påføres et "R", og eventuelle forbehold beskrives nærmere. Toldmyndighederne må ikke attestere TIR-forsendelsers ophør, samtidig med at der systematisk tages generelle forbehold, uden at årsagerne beskrives. |
Rubrik 28 | Dato, stempel og underskrift af en tjenestemand ved bestemmelses- eller udpassagetoldstedet. For at gøre det muligt at returnere den relevante del af blad nr. 2 som led i beredskabsproceduren, skal returadressen på toldmyndighederne i afgangs- eller indpassagelandet oplyses på bagsiden af dette blad, og" BEREDSKABSPROCEDURE " skal stemples i rubrikken "forbeholdt myndighederne". Det gamle stempel med NCTS - Nødprocedure kan fortsat benyttes. |
Talon nr. 2 (grøn), der udfyldes af toldmyndighederne | |
Rubrik 1 | Identifikationsoplysninger om bestemmelses- eller udpassagetoldstedet. |
Rubrik 2 | Der sættes kryds i feltet, hvis det konstateres, at toldplombe eller andre identifikationsmærker er i orden. |
Rubrik 3 | Antal kolli, der er aflæsset. Udfyldes kun af bestemmelsestoldstedet og ikke af udpassagetoldstedet. |
Rubrik 4 | Antal påsatte nye toldplomber og nye identifikationsmærker og tilhørende identifikationsoplysninger (hvis relevant). |
Rubrik 5 | Ligesom rubrik 27 på blad nr. 2 udfyldes denne rubrik kun, hvis det konstateres, at der har været uregelmæssigheder, uheld eller hændelser i forbindelse med TIR-transporten. Hvis det er tilfældet, påføres et "R", og eventuelle forbehold beskrives nærmere. Toldmyndighederne må ikke attestere TIR-forsendelsers ophør, samtidig med at der tages generelle forbehold, uden at årsagerne beskrives. |
Rubrik 6 | Dato, stempel og underskrift af en tjenestemand ved bestemmelses- eller udpassagetoldstedet. |
Den bekræftede rapport | |
Rubrik 1 | Afgangstoldsted. |
Rubrik 2 | TIR-carnetets nummer. |
Rubrik 3 | Navnet på den internationale organisation. |
Rubrik 4 | Vejkøretøjets/-ernes registreringsnummer. |
Rubrik 5 | TIR-carnetets indehaver og dennes identifikationsnummer. |
Rubrik 6 | Toldplombernes tilstand; sæt kryds i:
|
Rubrik 7 | Lastrummets eller containerens/containernes tilstand, sæt kryds i:
|
Rubrik 8 | Bemærkninger/resultater |
Rubrik 9 | Feltet "Intet gods synes at mangle", sæt kryds i:
I sidstnævnte tilfælde skal det oplyses i rubrik 10-13, hvilke varer der mangler eller er beskadiget. |
Rubrik 10 |
Angiv identifikationsoplysninger.
Angiv identifikationsoplysninger. |
Rubrik 11 | Antallet og arten af kolli eller genstande, beskrivelse af varerne. |
Rubrik 12 | Anfør (M) for manglende gods eller (D) for beskadiget gods. |
Rubrik 13 | Bemærkninger med nærmere oplysninger om manglende eller beskadigede mængder. |
Rubrik 14 | Dato, tid og sted, hvor uheldet er sket. |
Rubrik 15 | Foranstaltninger, der er truffet for at kunne fortsætte TIR-transporten; sæt kryds i feltet og indsæt eventuelt de manglende oplysninger:
|
Rubrik 16 | I tilfælde af omladning af godset udfyldes "kendetegn ved erstatningskøretøjet/-køretøjerne eller -containeren/containerne":
Godkendelsesbevisets nummer oplyses i givet fald til højre for højre felt, og antallet af påsatte toldplomber og deres kendetegn skrives på linjen til højre herfor. |
Rubrik 17 | Den myndighed, der har udarbejdet denne rapport; sted, dato, stempel og underskrift med præcisering. Det næste toldsteds påtegning med stempel, dato og underskrift og identifikation af toldtjenestemanden. |
Afrivningsseddel | Det nummererede afrivningshjørne på bagsiden af TIR-carnetet frigøres og returneres til indehaveren, hvis de kompetente myndigheder har taget TIR-carnetet i besiddelse for at undersøge det nærmere. Det påtegnes af den myndighed, der har taget TIR-carnetet i besiddelse, i form af dennes stempel og underskrift med præcisering. |
Administrationsudvalget for TIR-konventionen af 1975 henstiller, at man anvender HS-varekoden i TIR-carnetet.
Tilføjelse af HS-koden i TIR-carnetet betragtes som en hjælp til at
HS-koden er en sekscifret varekode, der er udformet i overensstemmelse med den internationale konvention om det harmoniserede varebeskrivelses- og varenomenklatursystem.
Det bemærkes, at TIR-carnetindehavere og deres repræsentanter ikke har pligt til at anføre HS-koden, når de åbner et TIR-carnet på afgangstoldstedet i Det Europæiske Fællesskab.
TIR-carnetet indeholder et gult rapportblad.
Rapportbladet anvendes i de tilfælde, hvor toldlukket bliver brudt undervejs som følge af hændelig begivenhed, eller hvor gods beskadiges eller går til grunde. I sådanne situationer skal fragtføreren øjeblikkeligt tage kontakt til toldmyndighederne - eller hvis dette ikke er muligt, til enhver anden kompetent myndighed - i det land, han befinder sig i. Vedkommende myndigheder skal hurtigst muligt udfærdige den bekræftede rapport i TIR-carnetet.
Rapportbladet anvendes også, hvis ladningen skal overføres til et andet vejkøretøj eller container.
Dette kan kun ske på følgende måder:
Rapportbladet anvendes også i tilfælde af, at overhængende fare har nødvendiggjort omgående aflæsning af ladningen eller en del deraf. Fragtføreren skal i så fald hurtigst muligt kontakte de rette myndigheder og over for disse godtgøre nødvendigheden af hans handling, for at omstændighederne kan verificeres, godset blive kontrolleret, køretøjet eller containeren blive forseglet og rapporten udfærdiget.
TIR-carnetet trykkes på fransk med undtagelse af omslagets side 1, der også trykkes på engelsk. Reglerne for anvendelse af TIR-carnetet trykkes på engelsk på omslagets side 3.
Tungt og omfangsrigt gods
Tungt og omfangsrigt gods kan transporteres ved anvendelse af TIR-carnet, selv om det ikke sker i toldlukkede køretøjer eller containere.
Definition - TIR-konventionen, kapitel III, artikel 29
Ved tungt og omfangsrigt gods forstås efter konventionen enhver tung og omfangsrig genstand, som på grund af dens vægt, størrelse eller art normalt ikke transporteres hverken i et lukket vejkøretøj eller i en lukket container.
Det er en forudsætning for at transportere den slags gods under TIR-ordningen, at godset og eventuelt tilbehør hertil kan
Der kræves ikke godkendelsesbevis for vejkøretøjer eller containere, der transporterer tungt eller omfangsrigt gods.
Hvis vejkøretøjer eller specialkøretøjer, der eksporteres, i sig selv anses for tungt eller omfangsrigt gods, transporterer andet tungt eller omfangsrigt gods, så både køretøj og gods opfylder betingelserne i TIR-konventionen, behøves der kun ét TIR-carnet til transporten. TIR-carnetet skal i så fald have påtegningen "tungt eller omfangsrigt gods" på TIR-carnetets omslag og alle bladene.
Hvis sådanne køretøjer medfører normalt gods i lastrummene eller i containere, skal køretøjerne eller containerne være godkendt, og lastrummene eller containerne skal være toldlukkede. Der kræves i sådanne tilfælde to TIR-carneter til transporterne, idet normalt gods ikke kan transporteres under et carnet med påskriften "tungt eller omfangsrigt gods".
Reglerne om "tungt eller omfangsrigt gods" bruges også ved transport af levende dyr, hvis de umiddelbart kan identifices.
Specielt sprogbrug
TIR-konventionen, kapitel III, artikel 32
Det TIR-carnet, der bruges ved transport af tungt eller omfangsrigt gods, skal bl.a. af hensyn til garantien være forsynet med påskriften "tungt eller omfangsrigt gods" på omslaget og på alle blade i letlæselige, "fede" bogstaver og være udfærdiget på engelsk eller fransk.
"Tungt eller omfangsrigt gods" hedder "heavy or bulky goods" på engelsk og "marchandises pondéreuses ou volumineuses" på fransk.
Afgangstoldstedet kan forlange, at pakkelister, fotografier, tegninger mv., som er nødvendige til identifikation af det gods, der skal transporteres, vedlægges TIR-carnetet. Afgangstoldstedet skal stemple disse dokumenter. Et eksemplar af dokumentet skal hæftes på bagsiden af TIR-carnetets omslag, og alle carnetets manifester skal indeholde en henvisning til dokumenterne.
For transport af tungt eller omfangsrigt gods under TIR-ordningen gælder samme bestemmelser som for andet gods.
TIR-plader
TIR-konventionen, kapitel III, artikel 16
Når et vejkøretøj eller en kombination af vejkøretøjer foretager en TIR-transport, skal der være anbragt en rektangulær plade med påskriften "TIR" såvel foran som bag på vejkøretøjet eller kombinationen af vejkøretøjer. Pladerne skal være klart synlige og skal kunne fjernes, se sidste punkt herunder.
TIR-konventionen stiller følgende krav til TIR-pladerne: