F.A.20.11.1.2.5 Autorisation til TIR-ordningen

Dette afsnit beskriver den femte grundpille i TIR-ordningen - den kontrollerede adgang til at bruge systemet.

Afsnittet indeholder:

Bemyndigelse af fysiske og juridiske personer til at benytte TIR-carneter

Personer i Danmark, der ønsker adgang til at benytte TIR-proceduren, skal være i besiddelse af en særlig autorisation, der er afhængig af en godkendelse fra såvel den nationale garantiorganisation (DTL) som SKAT, jf TIR-konventionens bilag 9, Del II.

De minimumsbetingelser og krav, der skal overholdes af personer, som ønsker at få adgang til TIR-proceduren, er:

Yderligere og mere restriktive betingelser og krav for adgang til TIR-proceduren kan indføres af myndighederne i de kontraherende parter og af organisationerne selv, medmindre de kompetente myndigheder beslutter noget andet.

Ansøgning

I Danmark kan fysiske og juridiske personer søge om at få autorisation ved at sende en ansøgning til organisationen Dansk Transport og Logistik (DTL). Ansøgeren skal være forhåndsgodkendt af SKAT forinden.

TIR-carneterne fås ved at kontakte DTL's kontor i København eller til International Transport Danmark (ITD) i Padborg, der er en specialforening tilknyttet DTL. Man kan endvidere også bestille TIR-carneter hos Dansk Erhverv.

Carnet & Certifikat
Børsen
1217 København K
Tlf. 3374 6096
tircarnet@danskerhverv.dk

Når du bestiller TIR-carneter hos Dansk Erhverv, skal du altid gøre det skriftligt på DTLs bestillingsformular.

Se mere på DTL's hjemmeside http://www.dtl.eu/raadgivning/tir/regler-for-tir-godkendte/

DTL stiller følgende grundlæggende krav til de transportører, der ønsker at blive godkendt som brugere af TIR-ordningen:

Det er DTL, der som garantiorganisation afgør, hvorvidt en ansøgning om autorisation til udstedelse af TIR-carneter kan imødekommes. Det gælder, selv om SKAT har forhåndsgodkendt ansøgeren.

En stillet garanti kan kun frigives af DTL og kan normalt (på grund af fristen for sagsanlæg) først frigives 3 år efter gennemførelse af den seneste TIR-transport. At en virksomhed træder i betalingsstandsning eller indgiver konkursbegæring har ingen indflydelse på garantiens frigivelse.

I tilfælde af udbetalinger til dækning af krav, der er rejst inden for garantikæden, kan den bagvedliggende forsikringsordning forlange hel eller delvis dækning af garantien hos DTL. Garantien skal herefter fyldes op til minimumsbeløbet, før der igen kan udføres TIR-transporter.

Hvis et lands toldmyndigheder, fx SKAT, meddeler DTL, at en TIR-transport ikke er afviklet eller er afviklet med forbehold, vil DTL normalt kræve, at den stillede garanti fastfryses, så transportøren skal stille en ny garanti overfor DTL for at få udstedt yderligere carneter.