TIR-carnetets indehaver - typisk transportvirksomheden - skal derfor angive de varer, der er opført i TIR-carnetet, elektronisk i NCTS-systemet ved afgangs- eller indpassagetoldstedet. Angivelsen skal indeholde oplysninger, der svarer til dem, der afgives, når varer forsendes efter ordningen om EU-forsendelse.
Når varerne frigives i TIR-proceduren, udskriver afgangs- eller indpassagetoldstedet et forsendelsesledsagedokument, som følger TIR-carnetet. De elektroniske data sendes til det angivne bestemmelses- eller udpassagetoldsted.
Oplysningerne på TIR-carnetet anvendes til at afgøre alle retlige konsekvenser af en uoverensstemmelse mellem de elektroniske TIR-carnetoplysninger og oplysningerne på selve TIR-carnetet i overensstemmelse med TIR-konventionen. Formaliteterne i forbindelse med andre landes toldmyndigheder end EU's toldmyndigheder sker fortsat på grundlag af TIR-carnetet, herunder brugen af TIR-carnet som bevis for en international garanti.
Ved varernes ankomst til bestemmelses- eller udpassagetoldstedet afleveres TIR-carnetet og forsendelsesledsagedokumentet. Bestemmelses- eller udpassagetoldstedet underretter afgangs- eller indpassagetoldstedet om varernes ankomst samme dag, som de frembydes ved bestemmelses- eller udpassagetoldstedet.
Brugen af elektroniske data forventes derved at mindske antallet af tilfælde, hvor der indledes unødvendige efterlysningsprocedurer.
Forpligtelsen til at afgive data i NCTS fra TIR-carnetet kan kun fraviges i følgende tilfælde, hvis
Fritagelserne i punkt 2 og 3, kræver toldmyndighedernes godkendelse.
Dette indebærer, at TIR-forsendelsen foretages alene på baggrund af TIR-carnetet.