F.A.21.3 Bevilling til at drive et toldoplag

Det kræver bevilling fra toldmyndighederne for at kunne drive et toldoplag. Se EUTK artikel 211, stk. 1, litra b).

Dette afsnit omhandler de særlige bestemmelser, der finder anvendelse i forbindelse med ansøgning om og udstedelse af en bevilling til at drive et toldoplag.

Se også

Se også afsnit F.A.19.2 en gennemgang af de generelle betingelser, der skal være opfyldt, førend der kan udstedes bevilling til en særlig procedure.

Indhold

Afsnittet indeholder:

Betingelser for bevillingsudstedelse

En bevilling til at drive et toldoplag skal altid være givet, før varer oplægges på toldoplaget. En bevilling til at drive toldoplag kan aldrig gives med tilbagevirkende kraft. Se EUTK artikel 211, stk. 2, litra g).

Bevilling kan kun udstedes til personer, der opfylder samtlige nedenstående betingelser:

Se EUTK artikel 211, stk. 3.

Derudover skal toldmyndigheden være i stand til at føre det fornødne toldtilsyn med toldoplaget og de derpå oplagte varer. Dette tilsyn må ikke medføre, at der skal træffes administrative forholdsregler, som ikke står i et rimeligt forhold til de økonomiske behov, der er for at drive det pågældende toldoplag. Se EUTK artikel 211, stk. 4, litra a).

Godkendelse af lagerfaciliteter

En bevilling til toldoplag er betinget af, at de toldoplagsfaciliteter, der påtænkes anvendt til oplæggelse af varer, kan godkendes af toldmyndigheden. Se EUTK artikel 240, stk. 1.

En enkelt bevilling til toldoplag kan omfatte flere toldoplagsfaciliteter beliggende forskellige steder i Danmark. Forudsætningen herfor er, at alle de godkendte toldoplagsfaciliteterne i bevillingen, drives af én og samme person (bevillingshaveren).

Bevillingen kan dog kun omfatte en type af toldoplag. Se DF artikel 203.

Bevillingsansøgningen skal være vedlagt en målsat plantegning over de pågældende lagerfaciliteter.

Toldoplagsfaciliteter kan være en hel bygning, et enkelt lokale eller et specifikt afgrænset område, herunder et udendørs areal, så længe indretningen gør det muligt for toldmyndigheden at føre det nødvendige toldtilsyn med varer, der oplægges på toldoplaget.

Et specifikt område kan ikke godkendes til mere end ét toldoplag ad gangen. Dette betyder dog ikke, at der ikke kan oprettes flere toldoplag på én adresse, herunder også toldoplag af forskellig type, hvis toldmyndigheden kan godkende indretningen af hvert enkelt toldoplag.

Hvis der oprettes flere toldoplag på en adresse, skal hvert toldoplagsområde være fysisk adskilt fra andre toldoplagsområder, således at toldmyndigheden altid kan kontrollere det enkelte toldoplag og uden vanskeligheder kan konstatere, hvilke varer der er oplagt på de respektive toldoplag.

Toldmyndigheden kan fastsætte specifikke krav til indretningen af lagerfaciliteterne afhængigt af, hvilke varer der påtænkes oplagt på toldoplaget.

Hvis bevillingsansøgeren har til hensigt at drive lagerfaciliteterne med henblik på oplæggelse af varer, der kan frembyde en fare eller vil kunne ændre andre varers tilstand, eller som af andre årsager måtte kræve særlige indretninger af lagerfaciliteterne, kan toldmyndigheden fastsætte at lagerlokaliteterne skal være specielt udstyret til at modtage sådanne varer. Se DF artikel 202.

Detailsalg

Lagerlokaler mv. kan som udgangspunkt ikke godkendes som toldoplag, hvis lokalerne samtidig benyttes til detailsalg.

Lokalerne kan dog godkendes, hvis detailsalget vedrører varer, der sælges

Se DF artikel 201.

Bevilling til at drive toldoplag i flere EU-medlemsstater

Som udgangspunkt anvendes en bevilling i det land, hvor bevillingen er udstedt, og hvor toldoplagsfaciliteterne er beliggende.

Hvis en bevillingshaver ønsker at drive toldoplagsfaciliteter i flere EU-medlemsstater, kan der efter ansøgning, og med de implicerede toldmyndigheders godkendelse udstedes en bevilling, der omfatter drift af toldoplagsfaciliteter i de EU-medlemsstater, der er nævnt i bevillingen.

Se nærmere herom i afsnit F.A.19.2.8.

Bevilling til aktiv forædling eller særligt anvendelsesformål på toldoplag

Der kan gives tilladelse til, at følgende procedurer finder anvendelse i lagerfaciliteter, der samtidig er godkendt som toldoplag:

Det er en betingelse, at der er et økonomisk behov herfor, samt at toldmyndigheden kan føre det fornødne toldtilsyn med begge de tilladte procedurer.

Henføres varer under proceduren for aktiv forædling eller særligt anvendelsesformål, anses varerne ikke for at være henført under toldoplagsproceduren, uanset at varerne befinder sig i toldoplagsfaciliteterne. I stedet gælder de for proceduren for aktiv forædling eller særligt anvendelsesformål fastsatte betingelser for varerne.

Se EUTK artikel 241.

Det skal ikke nødvendigvis være en og samme virksomhed, der opnår bevilling til drift af toldoplaget og til at gennemføre proceduren for aktiv forædling eller særligt anvendelsesformål på toldoplagsfaciliteten.

Hvis en bevillingshaver både har bevilling til drift af et toldoplag og til at anvende proceduren for aktiv forædling eller særligt anvendelsesformål, kan en eventuelt efterfølgende henførsel af varer fra proceduren for aktiv forædling/særligt anvendelsesformål til toldoplagsproceduren under visse betingelser foretages alene ved en indskrivning i bevillingshavers regnskab.

Følgende betingelser skal være opfyldt:

Opfylder bevillingshaveren disse betingelser, skal der ikke afgives en supplerende angivelse i forbindelse med indskrivning i regnskabet af varernes henførsel under toldoplagsproceduren.

Denne forenkling er ikke tilladt, hvis varerne agtes henført fra toldoplagsproceduren til proceduren for aktiv forædling/særligt anvendelsesformål.

Se DF artikel 183.

Se også

Se også afsnit F.A.16 for nærmere information om forenklet angivelse og indskrivning i klarererens regnskab.

Frist for afslutning af proceduren

En bevilling til at drive et toldoplag indeholder normalt ikke en frist for, hvor længe varer kan forblive under toldoplagsproceduren, da hovedreglen er, at varer, der oplægges på toldoplag, kan forblive på oplaget uden tidsbegrænsning. Se EUTK artikel 238, stk. 2.

Toldmyndigheden kan under særlige omstændigheder fastsætte en frist for, hvornår toldoplagsproceduren skal afsluttes. Dette kan navnlig være tilfældet, hvis varernes art og egenskaber ved en langvarig oplagring kan udgøre en trussel mod folkesundheden, dyre- eller plantesundheden eller mod miljøet. Se EUTK artikel 238, stk. 2.

Denne undtagelsesbestemmelse kan anvendes i forbindelse med selve bevillingsudstedelsen, hvis toldoplaget i sin helhed skal anvendes til opbevaring af sådanne varer.