Inden der kan udstedes en bevilling til aktiv forædling, skal der tages stilling til, om EU-producenternes væsentlige interesser ikke kan anses ikke for at blive negativt berørt af den ansøgte bevilling. Se EUTK artikel 211, stk. 4, litra b).
Dette afsnit indeholder en gennemgang af de økonomiske forudsætninger, der skal være opfyldt, for at EU-producenters væsentlige interesser ikke anses for at blive negativt berørt af en bevilling til aktiv forædling.
Kan de økonomiske forudsætninger ikke anses for at være opfyldt, eller er det på anden måde dokumenteret, at EU-producenternes væsentlige interesser sandsynligvis vil blive berørt, skal der foretages en undersøgelse af de økonomiske forudsætninger på EU-plan. Se EUTK artikel 211, stk. 6.
EU kan inden for landbrugssektoren, uafhængigt af en undersøgelse af de økonomiske forudsætninger, suspendere proceduren for aktiv forædling, hvis EF's marked forstyrres eller trues af forstyrrelse på grund af proceduren for aktiv forædling.
Dette kan gøre sig gældende inden for følgende sektorer: korn, ris, sukker, olivenolie og spiseoliven, frugt og grøntsager, forarbejdede frugter og grøntsager, vin, oksekød, mælk og mejeriprodukter, svinekød, fåre- og gedekød, æg, fjerkrækød og landbrugsethanol. Se Rådets forordning (EF) nr. 1234/2007 af 22. oktober 2007 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter og om særlige bestemmelser for visse landbrugsprodukter, artikel 160.
Afsnittet indeholder:
Som hovedregel anses EU-producenternes væsentlige interesser ikke for at blive negativt berørt at en ansøgning om bevilling til at benytte proceduren for aktiv forædling. Der skal derfor ikke foretages en undersøgelse af de økonomiske forudsætninger, forinden der kan udstedes bevilling, medmindre ansøgningen er omfattet af nedennævnte undtagelser. Se DF artikel 166.
Der skal altid foretages en undersøgelse af de økonomiske forudsætninger i følgende tilfælde:
Se DF artikel 166, stk. 1.
For en gennemgang af de nævnte koder se afsnittet nedenfor om Opfyldelse af de økonomiske forudsætninger.
Vurderingen af om en ansøgning er omfattet af de nævnte undtagelser kan beskrives således:
* Se samtlige foranstaltninger, der kan have betydning for vurderingen i DF artikel 166, stk. 1, litra b) og c)
Hvis en gennemgang af undtagelsesbestemmelserne i DF artikel 166 viser, at der skal foretages en undersøgelse af de økonomiske forudsætninger, skal toldmyndigheden straks sende sagen til Kommissionen med anmodning om at der foretages en undersøgelse. Se GF artikel 259.
Det er op til virksomheder i EU at fremlægge bevis for at deres væsentlige interesser bliver berørt af en ansøgning/bevilling til aktiv forædling.
Er et sådant bevis ikke toldmyndigheden bekendt på tidspunktet for behandling af bevillingsansøgningen, skal toldmyndigheden ikke selvstændigt undersøge om dette er tilfældet.
Hvis toldmyndigheden efter en bevillings udstedelse bliver forelagt bevis for, at EU-producenters væsentlige interesser sandsynligvis vil blive negativt berørt ved anvendelsen af denne bevilling, skal toldmyndigheden sende sagen til Kommissionen med henblik på, at der foretages en undersøgelse.
Kommissionen kan også selvstændigt tage initiativ til at igangsætte en undersøgelse, hvis de bliver bekendt med, at der er bevis for, at EU-producenters væsentlige interesser sandsynligvis vil blive negativt berørt ved anvendelsen af en bevilling.
Den konklusion som EU-undersøgelsen når frem til, skal følges af de berørte toldmyndigheder. Se GF artikel 259, stk. 5.
Foretages en sådan undersøgelse på et tidspunkt, hvor bevillingshaveren allerede har opnået en bevilling til aktiv forædling, og viser undersøgelsen, at de økonomiske oplysninger ikke længere kan anses for at være opfyldt, vil den udstedte bevilling blive tilbagekaldt. Bevillingshaveren kan dog få en periode på maksimalt et år, førend tilbagekaldelsen får virkning. Se GF artikel 259, stk. 6.
Se også afsnit A.A.5.4 om de generelle regler for tilbagekaldelse af afgørelser om toldforhold.
Bevillingsansøgeren skal i ansøgningen om bevilling til aktiv forædling for hver vareart anføre grunden til, at de økonomiske forudsætninger anses for at være opfyldt. For de enkelte begrundelser benyttes særlige koder i ansøgningen.
Selvom bevillingsansøgeren anser den påtænkte forædlingsproces for at være omfattet af hovedreglen, og de økonomiske forudsætninger derfor ikke påregnes vurderet ved toldmyndighedens behandling af ansøgningen, skal kode for den/de relevante økonomiske forudsætninger altid angives i ansøgningen. EU-producenter kan under sagens behandling eller efterfølgende fremlægge dokumentation for, at deres væsentlige interesser er berørt, hvilket kan medføre en undersøgelse af de økonomiske forudsætninger i overensstemmelse med de ovenfor beskrevne undtagelser.
Følgende koder skal anvendes til at angive den/de økonomiske forudsætninger i bevillingsansøgningen:
Begrundelse for at de økonomiske forudsætninger anses for opfyldt | Kode |
Forarbejdning af varer, der ikke er opført i DF bilag 71-02 over følsomme varer og produkter | 01 |
Reparation | 30.4 |
Forarbejdning af varer, der direkte eller indirekte er stillet til bevillingshaverens rådighed, udført efter forskrifter fra en person, der er etableret uden for EU's toldområde, i almindelighed alene mod betaling af udgifterne ved forarbejdning | 30.2 |
Forarbejdning af durumhvede til pasta | 30.6 |
Henførsel af varer under proceduren for aktiv forædling inden for de mængder, der fastsat i overensstemmelse med artikel 18 i Rådets forordning (EU) nr. 510/2014 | 31 |
Forarbejdning af varer, der er opført i DF bilag 71-02 over følsomme varer og produkter, når der er manglende rådighed over varer produceret i Unionen, som har samme ottecifrede KN-kode, samme handelskvalitet og samme tekniske egenskaber som de varer, der skal importeres til de planlagte forædlingsprocesser | 10 |
Forarbejdning af varer, der er opført i DF bilag 71-02 over følsomme varer og produkter, når der er prisforskelle mellem varer, der er produceret i Unionen, og varer, som skal importeres, i tilfælde, hvor sammenlignelige varer ikke kan anvendes, fordi prisen gør det økonomisk umuligt at gennemføre den påtænkte kommercielle transaktion | 11 |
Forarbejdning af varer, der er opført i DF bilag 71-02 over følsomme varer og produkter, når der er kontraktlige forpligtelser, hvor de sammenlignelige varer ikke er i overensstemmelse med de kontraktlige krav, som er stillet af køberen af forædlingsprodukterne i tredjelandet, eller hvor forædlingsprodukterne skal fremstilles af varer, der skal henføres under proceduren for aktiv forædling for at overholde bestemmelserne om beskyttelse af industriel eller kommerciel ejendomsret | 12 |
Forarbejdning af varer, der er opført i DF bilag 71-02 over følsomme varer og produkter, når den samlede værdi af varer, der er henført under proceduren for aktiv forædling, for hver ansøger pr. kalenderår for hver ottecifret KN-kode, ikke overstiger 150 000 EUR | 30.7 |
Forarbejdning af varer for at sikre, at de er i overensstemmelse med tekniske krav for deres overgang til fri omsætning | 40 |
Forarbejdning af varer af ikke-kommerciel karakter | 30.1 |
Forarbejdning af varer, der er fremstillet ved forædling under en tidligere bevilling, som blev tildelt efter en undersøgelse af de økonomiske forudsætninger | 30.5 |
Forarbejdning af faste og flydende fraktioner af palmeolie, kokosolie, flydende fraktioner af kokosolie, palmekerneolie, flydende fraktioner af palmekerneolie, babassuolie eller ricinusolie til produkter, som ikke er beregnet til fødevaresektoren | 41 |
Forarbejdning til produkter, som skal indgå i eller anvendes til civil luftfart, hvortil der er udstedt et luftdygtighedsbevis | 42 |
Forarbejdning til produkter, som er omfattet af den autonome suspension af importafgiften på visse våben og former for forsvarsmateriel i henhold til Rådets forordning (EU) nr. 150/2003 | 43 |
Forarbejdning af varer til prøver | 44 |
Forarbejdning af alle typer af elektroniske komponenter, dele og enheder eller ethvert andet materiale til informationsteknologiprodukter | 45 |
Forarbejdning af varer henhørende under KN-kode 2707 eller 2710 til produkter henhørende under KN-kode 2707, 2710 eller 2902 | 46 |
Nedbrydelse til affald og skrot, tilintetgørelse, genindvinding af dele eller bestanddele | 47 |
Denaturering | 48 |
Sædvanlige behandlinger omhandlet i EUTK artikel 220 | 30.3 |
Den samlede værdi af varer, der skal henføres under proceduren for aktiv forædling, for hver ansøger pr. kalenderår for hver ottecifret KN-kode, må ikke overstige 150 000 EUR for varer, der er omfattet af DF, bilag 71-02 over følsomme varer og produkter, og 300 000 EUR for andre varer, medmindre de varer, der skal henføres under proceduren for aktiv forædling, bliver genstand for en midlertidig eller endelig antidumpingtold, en udligningstold, en beskyttelsesforanstaltning eller en tillægstold, der stammer fra suspension af indrømmelser, hvis de angives til overgang til fri omsætning | 49 |
Se DFO artikel 22 og bilag 12.
Ved manglende rådighed over varer i EU's toldområde som nævnt i kode 10 forstås følgende tilfælde:
Se DF artikel 167, stk. 2.
Ved varer af ikke-kommerciel karakter som nævnt i kode 30.1 forstås følgende varer:
Se DF artikel 1, litra 21).
Ved sædvanlige behandlinger som nævnt i kode 30.3 forstås de i DF bilag 71-03 oplistede behandlinger. Se afsnit F.A.19.7 for en gennemgang af tilladte sædvanlige behandlinger.
Ved affald og skrot som nævnt i kode 47 forstås varer eller produkter, der efter en forædlingsproces er uden eller har en lav økonomisk værdi, og som ikke kan anvendes uden yderligere forædling. Se DF artikel 1, nr. 41), litra b).
Ved følsomme varer og produkter som anført i kode 1, 10-12, 30.7 og 49, forstås følgende varer:
Følsomme varer og produkter |
1) landbrugsprodukter henhørende under en af følgende fællesmarkedsordninger:
2) Ethylalkohol- og spiritusprodukter henhørende under KN-kode:
3) ex 2401 ufabrikeret tobak 4) Andre produkter end dem under punkt 1 og 2, for hvilke der er fastsat eksportrestitutioner. 5) De fiskerivarer, der er anført i bilag I til Rådets forordning (EU) nr. 1379/2013 om den fælles markedsordning for fiskerivarer og akvakulturprodukter, og de varer, der er anført i bilag V til denne forordning, som er underlagt en delvis autonom suspension. 6) Alle fiskerivarer, der er underlagt en autonom kvote. |
Se DF bilag 71-02.
Bevillingsansøgeren skal kunne dokumentere, at den påtænkte forædlingsproces opfylder kriterierne for den anførte kode for de økonomiske forudsætninger.
I de tilfælde, hvor der kræves en undersøgelse af de økonomiske forudsætninger, skal bevillingsansøgeren fremlægge dokumentation for, at forudsætningerne kan anses for at være opfyldt.
Dokumentationen kan være i form af skriftlig korrespondance med handelspartnere, økonomiske beregninger eller lignende.
Da der som hovedregel ikke er krav om en undersøgelse af de økonomiske forudsætninger, vil toldmyndigheden ikke nødvendigvis kræve denne dokumentation fremlagt på ansøgningstidspunktet. Toldmyndigheden kan dog til en hver tid kræve at få en sådan dokumentation fremlagt.
Anføres fx kode 30.2 - forarbejdning udført efter forskrifter fra en person, der er etableret uden for EU's toldområde (lønforarbejdning), skal der kunne fremlægges en kontrakt eller lignende på den indgående aftale.
Anføres fx kode 31 - henførsel under aktiv forædling i overensstemmelse med artikel 18 i forordning 510/2014, skal bevillingsansøger være i besiddelse af en licens til aktiv forædling (AF-licens) udstedt af NaturErhvervstyrelsen.
Anføres fx kode 11 - sammenlignelige varer i EU kan ikke anvendes, fordi prisen gør det økonomisk umuligt, skal der kunne fremlægges handelskorrespondance, beregninger mv., der kan dokumentere at EU-varer ikke kan anvendes.
Ved vurderingen af, om prisen på de sammenlignelige varer fremstillet i EU gør det økonomisk umuligt at gennemføre den påtænkte transaktion, skal der bl.a. tages hensyn til EU-varernes indvirkning på forædlingsproduktets kostpris og dermed betydningen for afsætningen af forædlingsproduktet i lande uden for EU. Dette sker på grundlag af
Efterfølgende eksempler viser, hvornår en påtænkt transaktion anses som økonomisk umulig henholdsvis mulig at gennemføre på grundlag af EU-materialer:
Priselementer (pr. enhed) | Ikke-EU-materialer (før told mv.) | Tilsvarende EU-materialer*) |
Materialernes indkøbspris Andre materialer, der anvendes i forædlingsproduktet Forædlingsomkostninger og andre omkostninger, fx til transport | 145 50 35 | 175 50 25 |
Samlede færdigvareomkostninger Råvarernes omkostningsindvirkning i pct. | 230 63,0 | 250 70,0 |
Markedselementer | ||
Gennemsnitlig markedssalgspris for konkurrerende varer | 250 | 250 |
Ansøgerens salgspris til lande uden for EU | 250 | 250 |
Overskud/underskud Overskud/underskud i pct. | 20 8,7 | 0 0,0 |
*) Pris med fradrag af evt. afgifter eller restitutioner.
I ovenstående eksempel har bevillingsansøger forelagt kopier af sine henvendelser til EU-producenter, som bekræfter den anførte EU-pris. Det fremgår, at den store andel af råvarer i færdigvaren har væsentlig indflydelse på færdigvareprisen. Når der skal konkurreres på markedsprisen, er det økonomisk umuligt for ansøger at bevare sin stilling på eksportmarkedet, hvis der anvendes EU-varer. Dette er begrundet i at indholdet af materiale, der hidrører fra EU, ikke giver noget overskud i forhold til produktionsomkostningerne. I et tilfælde som dette kan der udstedes bevilling.
Priselementer (pr. enhed) | Ikke-EU-materialer (før told mv.) | Tilsvarende EU-materialer*) |
Materialernes indkøbspris Andre materialer, der anvendes i forædlingsproduktet Forædlingsomkostninger og andre omkostninger fx til transport | 5 550 25 | 20 550 20 |
Samlede færdigvareomkostninger Råvarernes omkostningsindvirkning i pct. | 580 0,9 | 590 3,4 |
Markedselementer | ||
Gennemsnitlig markedssalgspris for konkurrerende varer | 685 | 685 |
Ansøgerens salgspris til lande uden for EU | 680 | 680 |
Overskud/underskud Overskud/underskud i pct. | 100 17,2 | 90 15,3 |
*) Pris med fradrag af evt. afgifter eller restitutioner.
I dette eksempel har ansøger forelagt kopier af sine henvendelser til EU-producenter, som bekræfter den anførte EU-pris. Ved undersøgelsen bemærkes imidlertid, at råvarerne kun udgør 3,4 pct. af det samlede indhold af færdigvaren. Dette betyder, at ansøger kan sælge færdigvaren til konkurrencedygtige priser på eksportmarkedet og samtidig opnå et overskud ved at anvende EU-materialer. Følgelig vil bevilling til aktiv forædling i dette tilfælde alene forbedre ansøgers overskudsmargen fremfor at styrke eksportkonkurrenceevnen. Det kan endvidere ikke hævdes, at anvendelsen af EU-materialer gør prisen på eksportvaren økonomisk uholdbar. I et tilfælde som dette kan der ikke udstedes bevilling.