Dette afsnit handler om reglerne for, hvornår og hvordan virksomheder må bruge nødprocedure ved udførsel af varer.
Afsnittet indeholder:
SKAT kan kun give tilladelse til brug af nødprocedure, når eksportøren kontakter SKAT, "Told - Servicedesk" på telefonnummer 70 15 73 01, medmindre SKAT allerede har meldt tilladelsen ud på toldsystemets rullemenu, se http://www.skat.dk/ under "Erhverv - Told".
De regler, der skal anvendes, når det på grund af systemnedbrud er nødvendigt at bruge nødproceduren i forbindelse med udførsel af varer, står i artikel 787 i GB.
Nødproceduren må bruges i to tilfælde:
I de tilfælde, hvor brugen af nødprocedure knytter sig til en enkelt virksomhed, sender virksomheden en mail efter nærmere aftale med http://www.skat.dk/, Told - Servicedesk. SKAT sender tilladelsen/afslaget direkte til virksomheden ved retursvar med angivelse af, hvor længe nødproceduren kan anvendes og eventuelle særlige betingelser. Hvis det ikke er muligt at sende/modtage mail, kan tilladelsen gives telefonisk.
I de tilfælde, hvor SKAT giver generel tilladelse til nødproceduren for en eller flere af procedurerne, offentliggøres den, i det omfang det er muligt, på toldsystemets rullemenu. Der bliver også skrevet på toldsystemets rullemenu, når brugen af nødproceduren ophører.
Normalt giver SKAT tilladelse til at anvende nødproceduren, når årsagen/nedbruddet har varet - eller forventes at vare - mere end 30 til 60 minutter.
De konkrete omstændigheder kan dog kræve, at tilladelsen enten gives tidligere eller senere. Tilladelse gives altid efter en konkret vurdering fra SKATs side.
Når det er planlagt, at systemet er nede, fx ved opdateringer af systemerne mv., meddeler SKAT det på forhånd, og det vil stå på toldsystemets rullemenu, se http://www.skat.dk/ under "Told - Erhverv".
I perioden, hvor systemet(erne) af denne årsag ikke er tilgængelige, kan der altid anvendes nødprocedure, hvis systemet forventes at være nede i mere end 60 minutter. Når systemet(erne) er i drift igen, meddeler SKAT det igen på toldsystemets rullemenu, og brugen af nødprocedure ophører.
Nødproceduren kan anvendes, når det elektroniske system er ude af drift i følgende tilfælde:
Varerne skal frembydes på et toldsted. Ved nødproceduren anvendes det administrative enhedsdokument (SAD), print af enhedsdokumentet eller en eventuel udskrift fra e-Export.
Enhedsdokumentets eksemplar 2 og 3 eller print heraf i 2 eksemplarer skal fremlægges ved varernes frembydelse på udførselstoldstedet.
Begge eksemplarer registreres af toldekspeditionsstedet med nummeratør i en særlig nummerrække. Nummeret anbringes i rubrik A sammen med nedenstående stempel i rødt tryk. I rubrik D toldstemples og underskrives. Eksemplar 3 eller det ene eksemplar af printet udleveres som ledsagedokument.
Hvis angivelsen allerede er godkendt og registreret i e-Export, men ikke kan færdiggøres i systemet, kan et print herfra også anvendes. Nedenstående stempel i rødt tryk anbringes i rubrik A, og i rubrik D toldstemples og underskrives. Der tages desuden kopi af angivelsen, som anvendes til opfølgning, se afsnittet om Opfølgning på angivelser i nødproceduren.
Den godkendte eksportør skal underskrive enhedsdokumentet eller print heraf og forsyne det med virksomhedens godkendte eksportørstempel i rubrik C eller printet fra e-Export's rubrik B.
Brug af nødproceduren skal fremgå af enhedsdokumentet/printet ved særligt stempel i rubrik A. Stemplet skal anskaffes af den godkendte eksportør og skal have følgende udseende i rødt tryk (størrelse 26 x 59 mm):
ECS NØDPROCEDURE/FALL BACK INGEN DATA TILGÆNGELIGE I SYSTEMET PÅBEGYNDT DEN ___________________ |
Eksemplar 2 af enhedsdokumentet eller kopi af printet skal indsendes til udførselstoldstedet senest 1 uge efter anvendelse af nødproceduren.
Ekspeditionsstedet skal tjekke e-Export på grundlag af det dokument, der er anvendt til nødproceduren, for at undersøge, om angivelsen er registreret i systemet.
Hvis angivelsen ikke er registreret i systemet, skal ekspeditionsstedet indtaste angivelsen i e-Export som en efterfølgende udstedt udførselsangivelse (angivelsesart 28) med bemærkning om, at der er tale om nødprocedure i rubrik 44.6.
Udførselsangivelserne er ofte registreret af eksportør/speditør ved indsendelse af fil.
Efterfølgende angivelser samt udførselsangivelser under nødproceduren, der efterfølgende har fået tildelt MRN, skal lukkes i e-Export/ECN+ af ekspeditionsstedet, som også skal indsætte ankomstmeddelelse og udpassageattest. I ankomstmeddelelsen indsættes i rubrikken "lokation" bemærkning om, at angivelsen er "exited af udførselstoldstedet pga. nødp."
I de tilfælde, hvor ekspeditionsstedet finder det nødvendigt, anmodes virksomheden om at indsende relevant dokumentation for udpassagen. Ved vurdering af, om det er nødvendigt, skal der bl.a. tages hensyn til virksomhedens eventuelle AEO-status.
Udførselsangivelser, der ikke har fået tildelt MRN, forsynes af ekspeditionsstedet med bemærkning om nødproceduren, ved at teksten "ingen MRN pga. af nødp." indsættes i rubrik 44.6 som indsendelse af rettelse.
Nødproceduren kan anvendes, når der ikke kan ske elektronisk registrering af ankomstmeddelelse til e-Export i følgende tilfælde:
Eksportledsagedokumentet (EAD) skal afleveres til udgangstoldstedet med oplysning i rubrik K om hvor varerne opbevares.
Når systemet igen fungerer, indsætter virksomheden først ankomstmeddelelsen i e-Export og derefter afgangsdeklaration og -meddelelse i Manifestsystemet. Der vil derefter automatisk blive indsat udpassageattest i eksportangivelsen.Modtagelse af enhedsdokumenter opstartet i nødprocedure i et andet EU-land
Udgangstoldstedet afslutter udførselsformaliteterne manuelt med toldstempel og underskrift for udpassage.