Dette afsnit handler om de særlige klageregler i EUTK.
Afsnittet indeholder:
Se også A.A.7.4.9.1. og A.A.10.
EUKT art 22, art 29 og art 44. FVL § 25.
Efter udløbet af høringsfristen, sendes en begrundet afgørelse med klagevejledning i henhold til EUTK art 44, Se EUTK art 22, stk. 6 og stk. 7 og EUTK art 29.
Se A.A.7.4.5.1.
Klagevejledningen skal indeholde oplysninger om
Se FVL § 25, der udfylder EUTK.
Enhver der berøres umiddelbart og individuelt af SKATs afgørelse er klageberettiget. Se EUTK art 44, stk. 1.
Se også A.A.10.2.1.
I Danmark indgives klagen til Skatteankestyrelsen, der visiterer klagen til Landsskatteretten. Landsskatterettens afgørelse kan indbringes for domstolene.
Se A.A.10.1, A.A.10.2. og A.A.10.2.2.5.
En ansøger kan indgive en klage direkte til Landsskatteretten, hvis SKAT ikke har truffet afgørelse indenfor fristen i EUTK art 22, stk. 3, dvs. 120 dage efter antagelsen. Se EUTK art 44, stk. 1 og F.A.36.4.7.
Bemærk, at der er tale om en særlig regel, der kun gælder for told, og som giver mulighed for at springe SKATs sagsbehandling over.
Indgivelse af en klage har ikke opsættende virkning. Se EUTK art 45, stk. 1.
Skat kan dog suspendere gennemførelsen af afgørelsen helt eller delvist, hvis SKAT har en begrundet formodning for, at afgørelsen ikke er i overensstemmelse med lovgivningen eller der frygtes uoprettelig skade for personen. Hvis afgørelsen medfører, at der skal betales import- eller eksportafgifter, er suspensionen betinget af, at der stilles sikkerhed, medmindre en dokumenteret vurdering konstaterer, at sikkerhedsstillelsen medfører alvorlige økonomiske eller sociale vanskeligheder. Se EUTK art 45, stk. 2 og stk. 3.
Se A.A.12.1.1. om henstand.
Der skal vejledes om:
Se SFL § 4 a, SFL § 35 a, SFL § 35 c, og BEK nr. 1516 af 13. december 2013 § 1.
Se også A.A.10.2.
Manglende eller mangelfuld klagevejledning medfører ikke, at afgørelsen bliver ugyldig.
Konsekvensen er, at klagefristen suspenderes, indtil korrekt klagevejledning gives.
Se A.A.7.4.9.1.