A.C.2.5.2 Toldkontrol og toldbehandling af skibe

Dette afsnit handler om den praktiske håndtering af toldkontrol og toldbehandling af skibe.

Afsnittet indeholder:

Skibe i det danske toldområde

Skibe, som befinder sig i det danske toldområde, er undergivet SKATs tilsyn og kontrol. Sejlende skibe skal stoppe op, når SKAT forlanger det. Se xTDL § 16, stk. 1 og 5x.

Ved skibe forstås skibe, både og søfartøjer af enhver art med undtagelse af søluftfartøjer. Se TBEK § 66, stk. 2.

Skibsførerens pligter

Skibets fører skal til SKAT

Se xTDL §§ 17, stk. 1 og 18, stk. 1x og TBEK §§ 71, 72 og 75.

Bemærk

Afgivelse af IMO FAL-formularer skal indgives elektronisk via det maritime informationsudviklingssystem SafeSeaNet. Se TBEK § 75, stk. 2, som ændret ved BEK nr. 340 af 7. april 2016.

Et skib skal ikke indgive IMO FAL-formularer. Se TBEK § 75, stk. 3, hvis det

Frizoner af kontroltype I er indhegnede områder. Se GB art. 799.

SKATs kontrolbeføjelser

SKAT har ret til overalt på skibe at foretage den undersøgelse, som er nødvendig for at gennemføre kontrollen, herunder forlange påvisning, åbning eller afdækning af alle adgange til lasten, rum og gemmer. Se xTDL § 16, stk. 1 og § 17, stk. 1x.

SKAT kan endvidere nægte adgang til og udgang fra skibet, til- eller fraførsel af varer samt forbyde skibe at sejle, indtil undersøgelsen er foretaget. Se TBEK § 69, stk. 2.

SKAT kan desuden forlange skibets nationalitets- og målingsdokumenter afleveret, indtil der kan gives tilladelse til afsejling. Se TBEK § 74.