Dokumentets metadata

Dokumentets dato:14-10-2011
Offentliggjort:14-10-2011
SKM-nr:SKM2011.673.SKAT
Journalnr.:2011-354-0193
Referencer.:Kildeskatteloven
Dokumenttype:SKAT-meddelelse


Skattepligt som følge af bolig og arbejde i Danmark

Skatterådet har i SKM.2011.300.SR truffet afgørelse om, at en person, der var bosiddende i x-land, ville blive skattepligtig i Danmark, såfremt han arbejdede under sine besøg hos sin ægtefælle her i landet. Denne meddelelse kommenterer afgørelsen i forhold til spørgsmålet om, hvornår skattepligten indtræder i forbindelse med arbejde, når man har bolig til rådighed her i landet.


Sagen omhandlede spørgsmålet om, hvornår kombinationen af rådighed over bolig i Danmark og arbejde under ophold her i landet fører til, at en person anses for at have bopæl her i landet, jf. kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1.

Efter kildeskattelovens § 7, stk. 1, indtræder skattepligten for en person, der har erhvervet bopæl her i landet, når personen tager ophold her. Som sådant ophold anses ikke kortvarigt ophold her i landet på grund af ferie eller lignende.

Det er herefter spørgsmålet, i hvilket omfang arbejde under et sådant kortvarigt ophold her i landet, ændrer opholdets karakter således, at det ikke længere har karakter af "http://www.taxcon.dk/showDoc.asp?oID=152298">SKM2002.252.LR, hvor skattepligten ikke ville indtræde som følge af, at en person under sit 14-dages ferieophold i Danmark ville udføre arbejdsmæssige opgaver i form af forberedelse af undervisningsmateriale mv. til brug for undervisning i Schweiz.

Af Skatterådets afgørelse fremgår det, at sådan en begrænset erhvervsmæssig aktivitet efter omstændighederne vil foreligge i forbindelse med besvarelse af sporadiske telefonopkald, e-mails og sms, der vedrører arbejde og deltagelse i enkeltstående møder, uden at skattepligten indtræder af den grund, hvis formålet med opholdet her i landet er ferie eller lignende, herunder samvær med ægtefælle og børn.

Afgørelsen giver mulighed for sporadisk besvarelse af e-mails og telefonopkald under ferie o. lign. i Danmark. Enkeltstående arbejdsmæssige opgaver kan således håndteres uden at fratage det kortvarige ophold sin karakter af "ferie eller lignende".

Når Skatterådet alligevel finder, at skattepligten indtræder, skyldes det, at A spørger til en meget lang periode (op til 3 måneder uafbrudt eller 180 dage inden for en 12- måneders periode), og kombinationen af opholdets længde og karakter fører til at opholdet konkret ikke kan anses for et kortvarigt ophold på grund af ferie eller lignende.

Det er Skatteministeriets opfattelse, at skattepligten indtræder, hvis den pågældende indretter sig efter at skulle arbejde under længere ophold, idet længden af opholdet sammenholdt med den arbejdsmæssige aktivitet fører til, at opholdet ikke længere kan anses for et kortvarigt ophold på grund af ferie eller lignende.

Hvis opholdets længde overstiger, hvad der normalt anses for ferie, og den pågældende under sit ophold står til rådighed for sit arbejde, og som følge heraf udfører arbejdsrelaterede opgaver, vil opholdet ikke længere kunne anses for et kortvarigt ophold på grund af ferie eller lignende. De almindeligt gældende grænser for ophold her i landet gælder således ikke, hvis den pågældende kombinerer opholdet med udøvelse af erhverv, også selv om arbejdet forsøges begrænset til det mest nødvendige.

Som spørgsmålet er stillet må de arbejdsrelaterede aktiviteter, som A vil foretage under sit ophold i Danmark, betragtes som løbende, regelmæssig varetagelse af et indtægtsgivende erhverv.

Det ville derfor være et markant skred i praksis og være uforeneligt med ordlyden i kildeskattelovens § 7, stk. 1, at anse det beskrevne ophold for kortvarigt ophold på grund af "ferie eller lignende".

Skatterådets afgørelse, SKM.2011.300.SR, er indbragt for Landsskatteretten.