Dette afsnit handler om beskatningsret for det land, hvor renten er opstået.
Afsnittet indeholder:
Det land, hvor en rente er opstået (kildelandet), kan beskatte rentebetalingen. Skatten kan dog ikke overstige 10 pct. af rentebetalingens bruttobeløb, hvis den retmæssige ejer af renten er hjemmehørende i det andet land. Se modeloverenskomstens artikel 11, stk. 2.
Satsen på 10 pct. er modeloverenskomstens udgangspunkt. Nogle danske DBO'er indeholder andre procentsatser.
De danske regler om begrænset skattepligt indeholder ikke generel hjemmel til, at Danmark kan beskatte rentebetalinger fra Danmark til en fordringshaver i udlandet. Dog er der hjemmel til at beskatte renter af kontrolleret gæld. Se SEL § 2, stk. 1, litra d, og afsnit C.D.8.10.6 om begrænset skattepligt af renter for selskaber.
Hvis modeloverenskomstens artikel 11, stk. 2, er udeladt kan kildelandet beskatte renter efter dets interne nationale regler uden begrænsninger, hvis artikel 11, stk. 1, følger modeloverenskomsten.
Se også afsnit
Inden for EU udveksler alle lande undtagen Luxembourg og Østrig automatisk hvert år oplysninger om rentebetalinger til fysiske personer i andre medlemslande. Denne ordning findes i rentebeskatningsdirektivet. Se Rådets direktiv 2003/48/EØF af 3. juni 2003 om beskatning af indtægter fra opsparing i form af rentebetalinger.
En række andre lande og områder har aftaler med EU-landene om, at de også udveksler disse oplysninger automatisk med EU-lande.
De DBO'er, der tildeler kildelandet en ret til at beskatte rentebetalinger med en vis procent, indeholder ofte en eller flere undtagelser. De går ud på, at kildelandet enten
Undtagelserne kan enten være begrundet i særlige forhold hos den retmæssige ejer af rentebetalingen eller i særlige forhold hos skyldneren.
Undtagelserne kan være meget specifikke eller mere generelt formulerede. Nedenfor gives nogle eksempler på de mest almindelige undtagelser.
Nogle danske DBO'er indeholder en bestemmelse, som friholder den anden stat, dens centralbank, andre offentlige myndigheder og offentlige institutioner, som kontrolleres af regeringen i den anden stat, fra beskatning i kildelandet. Se punkt 7.4 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 11.
Mange lande afstår i deres eget retssystem fra at beskatte renter, som et selskab i landet betaler direkte til staten i det andet land eller til statslige institutioner i det andet land som fx. landets nationalbank. Danmark og mange andre lande gør det, fordi den fremmede stat anses for omfattet af det immunitetsprincip der knytter sig til fremmede stater. Se punkt 6.38 og 6.39 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 1. Se også TfS 1994, 236 DEP og afsnit C.F.8.2.2.1.4 om, i hvilken udstrækning stater og andre offentlige myndigheder og institutioner er omfattet af modeloverenskomsten.
En række lande kan dog kun afstå fra at beskatte rentebetalinger til andre stater mv., hvis der er en særlig hjemmel til det i DBO'en.
Nogle danske DBO'er indeholder en bestemmelse om, at landene afstår fra at beskatte betalinger fra staterne og andre offentlige myndigheder og institutioner, fx landenes centralbanker, til modtagere i det andet land. Se punkt 7.5 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 11. Se også TfS 1994, 236 DEP og afsnit C.F.8.2.2.1.4 om, i hvilken udstrækning stater og andre offentlige myndigheder og institutioner er omfattet af modeloverenskomsten.
Denne undtagelse omfatter fx renter af statsobligationer og statsgældsbeviser. Baggrunden er, at et skattetræk i det land, der har udstedt statsobligationen eller statsgældsbeviset, kan blive overvæltet på staten selv, fordi fordringshaveren kræver forhøjet rentestats for at opnå kompensation for skattetrækket.
Nogle danske DBO'er indeholder en bestemmelse, hvor landene afstår fra at beskatte rentebetalinger, der er led i eksportfinansieringsprogrammer og lignende. Se punkt 7.6. i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 11.
Enkelte danske DBO'er indeholder en bestemmelse, hvor landene afstår fra at beskatte rentebetalinger, der tilfalder finansielle institutioner, fx banker. Se punkt 7.7 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 11.
Nogle danske DBO'er indeholder en bestemmelse, hvor landene afstår fra at beskatte renter af kommercielt kreditsalg af fx udstyr, varer til videresalg eller tjenesteydelser. Se punkt 7.8. i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 11.
Mange danske DBO'er indeholder en bestemmelse, hvor landene afstår fra at beskatte rentebetalinger, der tilfalder pensionskasser og lignende enheder i det andet land. Se punkt 7.10 i kommentaren til modeloverenskomstens artikel 11.
Baggrunden er, at mange lande i deres egen skattelovgivning undtager pensionskasser og lignende fra beskatning af renter. De kan have et ønske om, at renter, som deres pensionskasser og lignende modtager fra andre lande, heller ikke skal beskattes.
Formålet med at medtage en særbestemmelse om pensionskasser i de danske DBO'er er at undgå, at der opstår tvivl om danske pensionskassers ret til at søge betalt udenlandsk skat af rentebetalinger tilbagebetalt. Se også TfS 2000, 394 DEP.
Om dansk beskatning af pensionsafkast se afsnit C.G.3.3.4 om skat betalt til fremmed stat, Grønland eller Færøerne.
Nedenfor findes en oversigt over procentsatser for kildelandets beskatning af renter i de danske DBO'er.
Hvis der under kolonnen kildeland er anført 0 er det kun bopælslandet, som har beskatningsretten til renter.
Når kildelandets beskatning er markeret med * indeholder artiklen nogle helt specielle bestemmelser, og der henvises til den enkelte DBO for indholdet af bestemmelsen.
Oversigten indeholder også de mest almindelige undtagelser, hvor kildelandet ikke kan beskatte renter. Der henvises til de enkelte landes DBO'er for indholdet af undtagelserne. Se afsnit C.F.9.2 om de danske DBO'er og internationale aftaler.
Land | Kildeland (Angivet i pct.) | Undtagelser Se DBO for præcise formulering (Angivet i pct.) |
Argentina | 12 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Australien | 10 | |
Bangladesh | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Belarus | 0 | |
Belgien | 10 | |
Brasilien | 15 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Bulgarien | 0 | |
Canada | 10* | 0 (stater og statslige institutioner) |
Chile | 15 | |
Cypern | 0 | |
Egypten | 15 | |
Estland | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Filippinerne | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Finland (Norden) | 0 | |
Færøerne (Norden) | 0 | |
Georgien | 0 | |
Ghana | 8 | 0 (stater og statslige institutioner) 0 (godkendt/garanteret af stat mv.) 0 (pensionskasse eller anden lign institution) 0 (gældsforpligtelse - salg på kredit) |
Grækenland | 8 | |
Grønland | 0 | |
Indien | 15 | 0 (stater og statslige institutioner) 10 (banklån) |
Indonesien | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Irland | 0 | |
Island (Norden) | 0 | |
Israel | 5 | 0 (stater og statslige institutioner) 0 (pensionskasse) |
Italien | 10* | 0 (stater og statslige institutioner) |
Jamaica | 12,5 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Japan | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Jugoslavien | 0 | |
Kenya | 20 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Kina | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Kirgisistan (SNG) | 0 | |
Korea | 15 | |
Kroatien | 5 | |
Letland | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Litauen | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Luxembourg | 0 | |
Makedonien | 0 | |
Malaysia | Ubegrænset | 0 (hvis approberet af regeringen) |
Malta | 0 | |
Marokko | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Mexico | 15 | 0 (stater og statslige institutioner) 5 (banklån) 5 (pensionskasse) |
Montenegro (Jugoslavien) | 0 | |
Nederlandene | 0 | |
New Zealand | 10 | |
Nordirland | 0 | |
Norge (Norden) | 0 | |
Pakistan | 15 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Polen | 5 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Portugal | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Rumænien | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Rusland | 0 | |
Schweiz | 0 | |
Serbien | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Singapore | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Slovakiet (Tjekkoslovakiet) | 0 | |
Slovenien | 5 | |
Sri Lanka | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Storbritannien | 0 | |
Sverige (Norden) | 0 | |
Sydafrika | 0 | |
Taipei/Taiwan | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Tanzania | 12,5 | |
Thailand | 15 | 0 (stater og statslige institutioner) 10 (finansielt institut) |
Tjekkiet (Tjekkoslovakiet) | 0 | |
Trinidad & Tobago | 15 | |
Tunesien | 12 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Tyrkiet | 15 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Tyskland | 0 | |
Uganda | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Ukraine | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Ungarn | 0 | |
USA | 0* | |
Venezuela | 5 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Vietnam | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Zambia | 10 | 0 (stater og statslige institutioner) |
Østrig | 0 |
I tilfælde med begrænset skattepligt har Danmark kun intern hjemmel til at beskatte renter af kontrolleret gæld. Se SEL § 2, stk. 1, litra d og SKM2009.667.LSR.
Anmodningen skal indgives til skattemyndighederne i det pågældende land. Oplysninger om tilbagebetaling, herunder hvilke blanketter, som eventuelt skal anvendes, må søges ved henvendelse til myndighederne i det pågældende land eller eventuelt det pågældende lands ambassade i Danmark. Enkelte lande har udarbejdet en særlig blanket og har meddelt hvor tilbagebetalingsanmodninger skal sendes til. Se afsnit C.F.9.2 om de danske DBO'er og internationale aftaler.
Danske skattemyndigheder skal på begæring attestere, at pensionskasser og investeringsforeninger er skattemæssigt hjemmehørende i Danmark, uanset at de er skattefritaget efter SEL § 3. Se TfS 2000, 394.
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
Landsskatteretskendelse | ||
Et selskab blev anset for indeholdelsespligtigt af renteskat af renter af gæld til selskab på Isle of Man, jf. kildeskatteloven § 65 D, jf. selskabsskatteloven 2, stk. 1, litra d, da gælden ansås for kontrolleret gæld efter skattekontrollovens § 3 B. |