Dette afsnit handler om afgiftspligtige mineralolieprodukter og deres anvendelse.
Afsnittet indeholder:
Følgende varer er afgiftspligtige efter mineralolieafgiftsloven:
Vare | |
1. | Gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof |
2. | Anden gas- og dieselolie |
3. | Let dieselolie (svovlindhold højst 0,05 pct.) |
4. | Svovlfattig dieselolie (svovlindhold højst 0,005 pct.) |
5. | Svovlfri dieselolie (svovlindhold højst 0,001 pct.) |
6. | Svovlfri dieselolie med 6,8 pct. biobrændstoffer (svovlindhold højst 0,001 pct.) |
7. | Fuelolie |
8. | Fyringstjære |
9. | Petroleum, der anvendes som motorbrændstof |
10. | Anden petroleum |
11. | Blyholdig benzin (blyindhold over 0,013 g pr. liter) |
12. | Blyfri benzin (blyindhold højst 0,013 g pr. liter) |
13. | Blyfri benzin med 4,8 pct. biobrændstoffer (blyindhold højst 0,013 g pr. liter) |
14. | Autogas i form af LPG (Liquefied Petroleum Gas) |
15. | Anden flaskegas i form af LPG, der anvendes som motorbrændstof |
16. | Anden flaskegas i form af LPG og gas, bortset fra LPG, der fremkommer ved raffinering af mineralsk olie i form af raffinaderigas |
17. | Karburatorvæske |
18. | Smøreolie og lignende under position 27.10, dog undtaget 27.10.19.85 og offsetprocesolier, der er omfattet af 27.10.19.99, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU's Kombinerede Nomenklatur |
19. | Bioolier m.v. under position 1507-1518 i EU's Kombinerede Nomenklatur, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg, anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker |
20. | Metanol under position 2905 11 00 i EU's Kombinerede Nomenklatur, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg, anvendes som brændsel til opvarmning eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker |
Der skal anvendes farvede olieprodukter
Det er olieselskaberne, der farver olien, inden den udleveres til forbrug.
Produkt nr. 2 "Anden gas- og dieselolie" og produkt nr. 10 "Anden petroleum" i ovennævnte skema er farvet. Produktet anvendes til opvarmning (fyringsolie).
Se også afsnit E.A.4.1.7 om farvning af olieprodukter.
Afgiftspligtige varer under punkt 17 i ovennævnte skema omfatter karburatorvæske af enhver art. Karburatorvæske anvendes oftest som tilsætningsmiddel til benzin eller med henblik på at øge motorbrændstoffets endelige rumfang.
Der skal betales afgift af alle tilsætningsstoffer og additiver, i det omfang de anvendes eller er bestemt til at blive anvendt som tilsætning til motorbrændstof. Det betyder, at produkter, som tilsættes brændstoffet og angives at have rensende egenskaber, er afgiftspligtige. Ligeledes er totaktsolie, der iblandes benzin, afgiftspligtigt. Afgiftens størrelse er afhængig af afgiften på det motorbrændstof, som produktet bliver tilsat. Se MINAL § 1, stk. 2, 2. pkt.
Se også E.A.4.1.3.2 Energibeskatningens udfyldningsregel.
Der skal også betales afgift af mere utraditionelle former for motorbrændstof, fx rapsolie, ethanol, og sprit, der bruges til fx speedway motorcykler. Afgiftens størrelse er afhængig af det motorbrændstof, som produktet umiddelbart erstatter.
Naturgas, der anvendes som motorbrændstof, er omfattet af afgiftspligten efter lov om afgift af naturgas og bygas. Se afsnit E.A.4.4 om naturgas og bygas.
Varen "Anden flaskegas (LPG)" under punkt 16 i skemaet ovenfor omfatter bl.a. campinggas.
Afgiftspligtige varer må ikke uden SKATs tilladelse blandes, sælges eller anvendes til andet formål, end det varen er afgiftsberigtiget som. Se MINAL § 1, stk. 6. Et eksempel er fyringsolie, der ikke må anvendes som motorbrændstof, da varen ikke er afgiftsberigtiget som et motorbrændstof. Blanding af produkter anses som en fremstillingsproces, hvortil der kræves autorisation.
Dog kan blyfri og blyholdig benzin blandes sammen uden tilladelse, og uden at der bliver pålagt yderligere afgift. Se MINAL § 1, stk. 4, 2. pkt.
Afgiftspligten omfatter smøreolie og gearolie samt en række industrielle smøreolier mv., fx hydraulikolie, transmissionsolie, boreolie, skæreolie, maskinolie, kompressorolie, transformerolie, visse rustbeskyttelsesmidler, fedter og lignende. Betegnelsen hydraulikolie omfatter alle typer olier, herunder bremsevæske til trykcylindre, støddæmpere og hydrauliske bremser. Smøreolierne er afgiftspligtige, når de tariferes i de nævnte positioner i EU's Kombinerede Nomenklatur.
Det er ikke en betingelse for afgiftspligten, at varen rent faktisk bliver anvendt som en smøreolie, hydraulikolie mv.
Smøreolie og lignende under position 27.10, 34.03.19, 34.03.99 og 38.19 i EU's Kombinerede Nomenklatur (KN) er omfattet af afgiftspligten. Hvide olier, paraffinum liquid tariferet i position 27.10.19.85 og såkaldte offsetprocesolier tariferet i position 27.10.19.99 er ikke omfattet af afgiftspligten. Ved offsetprocesolier forstås olier med en viskositet, der ved 40 grader Celsius er ca. 22,5 mm2/s (cSt) og ved 100 grader Celsius er ca. 3,8 mm2/s (cSt). Olien har et anilinpunkt mellem 68 og 78 grader Celsius. Olien har CAS nr.: 64742-52-5. Olier, der hører under position 27.10.19.99, men som ikke opfylder disse kriterier, er ikke fritaget for afgiften. Se også afsnit E.A.1.8.1. 9 om Karburatorvæske og visse smøreolieprodukter efter mineralolieafgiftsloven.
Energibeskatningsdirektivets artikel 2, stk. 1, indeholder en afgrænsning af, hvilke energiprodukter, der er omfattet af direktivet. Det følger af energibeskatningsdirektivets artikel 2, nr. 1, litra a, at varer under KN-kode 1507-1518 er omfattet af direktivet, når de er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof. KN-kode 1507-1518 omfatter bl.a. bioolier og fedtstoffer. Bioolierne m.v. er således et energiprodukt, som er omfattet af energibeskatningsdirektivet. Det er derfor udgangspunktet, at bioolierne skal pålægges almindelig energiafgift.
Som eksempler på disse bioolier m.v. kan nævnes rapsolie og fiskeolie.
Der er tale om produkter, som er bestemt til anvendelse, udbydes til salg eller anvendes som brændsel til opvarmning, eller anvendes til elektricitets- og varmefremstilling på stationære motorer i kraft-varme-værker.
Metanol er rubriceret under position 2905 11 00 i EU's Kombinerede Nomenklatur. Energibeskatningsdirektivets artikel 2, nr. 1, litra d, omfatter metanol af ikke syntetisk oprindelse under denne position, når varen er bestemt til anvendelse som brændsel til opvarmning eller motorbrændstof.
Metanol af ikke syntetisk oprindelse er således et energiprodukt, som er omfattet af energibeskatningsdirektivet. Det er derfor udgangspunktet, at det skal pålægges almindelig energiafgift.
Afgiftspligten sondrer ikke mellem metanol af ikke syntetisk eller syntetisk oprindelse. Metanol er pålagt fuld energiafgift uanset oprindelse. Dette vil således både omfatte bio-metanol produceret ved forgasning af biomasse eller affald og metanol (fossilt) fremstilles på baggrund af eksempelvis naturgas.
Bioolier mv. og metanol, som anvendes til anden motordrift er omfattet af udfyldningsbestemmelsen i MINAL § 1, stk. 2, 2. pkt. Se afsnit E.A.4.1.3.2.
Henvisningen til positioner i EU's Kombinerede Nomenklatur vedrører Kommissionens forordning (EU) nr. 1001/2013 af 4. oktober 2013 om ændring af bilag I til Rådets forordning (EØF) nr. 2658/87 om told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif.
Der skal betales afgift af
Der betales afgift af hele blandingen efter satsen for den vare, der har den højeste afgiftssats efter mineralolieafgiftsloven. Dette gælder, hvis blandingen kan bruges til fremstilling af varme eller som motorbrændstof. Se MINAL § 1, stk. 4, jf. dog MINAL § 1, stk. 8 for så vidt angår biobrændstof.
Et eksempel er en blanding af rapsolie og dieselolie, der tilsættes rapsolien som denatureringsmiddel. Hele blandingen bliver afgiftspligtig.
Der betales dog ikke yderligere afgift af blyfri benzin, der efter afgiftsberigtigelsen blandes med afgiftsberigtiget blyholdig benzin.
For spildolie iblandet vand, som indsamles fra skibe, og som bruges eller er bestemt til at blive brugt til fremstilling af varme, skal der ved betaling af energiafgift tages hensyn til vandindhold i olien. Energiafgiften udgør følgende procentdel af afgiftssatsen for fuelolie (nr. 7 i skemaet ovenfor):
I afgiftsmæssig sammenhæng forstås ved biobrændstoffer, at der er tale om flydende eller gasformige brændstoffer, som er fremstillet på grundlag af biomasse, og som anvendes som motorbrændstof. Biomassen er den bionedbrydelige del af produkter, affald og rester fra landbrug (herunder vegetabilske og animalske stoffer), skovbrug og tilknyttede industrier samt den bionedbrydelige del af affald fra industri og husholdninger.
Aktuelt er bioethanol, der produceres på sukker- og stivelsesholdige afgrøder som sukkerrør, sukkerroer, majs, hvede m.m. og biodiesel, der produceres på olieholdige frø som rapsfrø, solsikkefrø m.m. langt de mest udbredte biobrændstoffer. I det meste af den bestående bilpark, kan der iblandes små mængder biobrændstof fx op til 5 pct. bioethanol i benzin og 7 pct. biodiesel i diesel.
Der betales mineralolieafgift af biobrændstoffer, der bliver anvendt som motorbrændstof, herunder fx også som brændstof i stationære motorer i kraftvarmeværker. Biobrændstoffet er fritaget for CO2-afgift. Brug af forgasningsgas mv., som er produceret på basis af biomassse, og biogas, når disse anvendes til elektricitets- eller varmefremstilling på stationære motorer er omfattet af afgiftspligten efter GASAL § 1, stk. 1, 2. pkt., se afsnit E.A.4.4.4.
Ved lov nr. 528 af 17. juni 2008 om ændring af lov om afgift af elektricitet og forskellige andre love blev afgiften på biobenzin og biodiesel omlagt. Ved lov nr. 1384 af 21. december 2009 er der sket en yderligere ændring. Omlægningen indebærer samlet set en nedsættelse af afgiften på biobenzin og biodiesel.
Omlægningen består af følgende 3 elementer:
1. CO2-afgiften sættes op og energiafgiften sættes ned for fossile brændstoffer (benzin og dieselolie). |
2. Energiafgiften på biobrændstof omlægges fra en afgift pr. liter brændstof til en afgift, der beregnes på grundlag af energiindholdet i biobrændstoffet. Den reelle energiafgift bliver dermed den samme for biobrændstof som for fossile brændstoffer. |
3. Der indføres en fast afgiftssats for en typisk blanding af brændstof bestående af enten bioethanol og blyfri benzin eller af biodiesel og svovlfri diesel. |
Virksomheder, der er autoriserede som oplagshavere efter MINAL § 3, stk. 2 eller 3, og som sælger biobrændstoffer, der bliver brugt som motorbrændstof eller som tilsætnings- og fyldstof i motorbrændstof, kan vælge at betale afgift efter energiindholdet i biobrændstoffet. Eksempler på sådanne virksomheder er virksomheder, der
Det er et krav, at energiindholdet opgøres eller dokumenteres på anden vis, og at virksomheden kan dokumentere opgørelsen af energiindholdet over for SKAT.
Hvis der ikke kan redegøres eller dokumenteres for energiindholdet, fastsættes energiindholdet for benzinækvivalenter til 32,9 MJ pr. liter og energiindholdet for dieselækvivalenter til 35,9 MJ pr. liter. Det svarer til det energiindhold, som er fastsat i bl.a. mineralolieafgiftsloven for benzin og dieselolie. Det betyder, at der skal betales afgift af hele produktet efter literafgiften for fossile brændstoffer.
Den typiske blanding for benzin er 95,2 vol. pct. fossilt benzin og 4,8 vol. pct. bioethanol. Der kan være en variation på +/- 0,2 vol. pct. For dieselolie er den typiske blanding 93,2 vol. pct. fossilt diesel og 6,8 vol. pct. biodiesel. Også her vil der kunne være en variation på +/- 0,2 vol. pct.
Virksomhederne må anvende afgiftssatserne for færdige blandinger, hvis den færdige blanding ligger inden for disse tolerancer. Tolerancegrænserne fremgår af bemærkningerne til lovforslag L 63 til lov nr. 1384 om ændring af lov om afgift af elektricitet, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter og forskellige andre love af 21. december 2009.
Afgiften beregnes forholdsmæssigt for biobrændstoffer, hvor afgiften beregnes efter energiindhold, når de blandes med andre afgiftspligtige brændstoffer i andre forhold end den ovenfor nævnte faste blanding.
Et eksempel på en beregning af afgiften for en blanding af bioethanol og blyfri benzin, kan se sådan ud:
Forudsætninger: |
10.000 liter motorbrændstof består af en blanding af 9.500 liter benzin og 500 liter bioethanol. Bioethanolen har et energiindhold på 21,4 MJ/l. |
Samlet energiindhold for bioethanolen i blandingen: 500 liter * 21,4 MJ/l = 10,7 GJ |
Energiafgift af bioethanol i blandingen (afgift i 2012): 10,7 GJ * 121,4 kr. = 1.299 kr. |
Energiafgift af benzin i blandingen (afgift i 2012): 9.500 liter * 3,989 kr. = 37.896 kr. |
CO2-afgift af benzin i blandingen (afgift i 2012): 9.500 liter * 0,386 kr. = 3.667 kr. |
Skemaet viser relevante afgørelser på området.
Afgørelse samt | Afgørelsen i stikord | Yderligere kommentarer |
EU-domme | ||
Definitionen af bioethanol omfatter et produkt fremstillet på grundlag af biomasse, som har et ethanolindhold på over 98,5 pct. Betaling af spiritusafgift, hvis produktet ikke denatureres, selv om produktet er uegnet til konsum. | Se E.A.3.1.3 | |
Landsretsdomme | ||
Sagerne vedrørte tilbagebetaling af smøre-oghydraulikolieafgift, som staten havde opkrævet i strid med EU-retten. Sagerneshovedspørgsmål var, hvorvidt virksomheder, der ikke som leverandør havde indbetalt afgiften til staten, men befandt sig i enomsætningskædes 2. og 3. led, havde et direktetilbagebetalingskrav eller et erstatningskrav modSkatteministeriet, i tilfælde hvor virksomhederne endeligt havde båret den økonomiske byrde ved afgiften. Landsretten slog fast, at de danske regler om tilbagebetaling, som er fastsat i retspraksis, i lyset af EU-rettens krav om, at en tilbagesøgningsret skal være effektiv og ikke må være uforholdsmæssig vanskelig, skal anvendes således, at virksomheder i 2. eller 3. led direkte kan rejse krav om tilbagebetaling over for Skatteministeriet inden for de rammer, som ved lov måtte blive fastlagt for den nærmere procedure herfor. Tilbagebetaling af afgift. | ||
Byretsdomme | ||
Benzinstation solgte fyringsolie til brug som motorbrændstof. Benzinstationen skulle betale afgift, da fyringsolien blev anvendt til et andet formål end det, det var afgiftsberigtiget til. Se MINAL § 1, stk. 6. Betaling af afgift. | ||
Landsskatteretskendelser | ||
Landmand, der producerede og forbrugte rapsolie, blev anset for at være afgiftspligtig og registreringspligtig som oplagshaver. Se MINAL § 1, stk. 4, 2. pkt. og § 3 Betaling af afgift. | ||
SKAT | ||
Skatterådet kan ikke bekræfte, at propan fremstillet på basis af biomasse skal anses for at være biogas efter gasafgiftsloven. Skatterådet finder, at propan til varmefremstilling er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1, nr. 16, for anden flaskegas i form af LPG. | ||
Skatterådet bekræfter, at et biologisk produkt til varmefremstilling ikke er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftsloven, da produktet ikke er omfattet af afgiftspligten efter mineralolieafgiftslovens § 1, stk. 1 eller udfyldningsreglen i § 1, stk. 2. | ||
Skatterådet bekræftede, at en række produkter, som består af et bredt sortiment af lightere og forskellige refillere, er afgiftspligtige efter mineralolieafgiftsloven, NOx-afgiftsloven og CO2-afgiftsloven, men ikke efter svovlafgiftsloven. | ||
Skatterådet har bekræftet, at afgiften pr. liter metanol efter en sats på 129,2 kr./GJ (2015-niveau) udgør 203,9 øre. Bemærk: Satsen er ændret til 128,1 kr./GJ (2015-niveau) ved lov nr. 1385 af 28. december 2011. Skatterådet forudsatte, at der var tale om et biobrændstof, at produktet havde et energiindhold på 19,9 GJ/ton og en densitet på 793 kg/m3. | ||
Biobrændsler bliver afgiftspligtige, når de blandes sammen med afgiftspligtige olieprodukter inden indfyring i en kedel. Se MINAL § 1, stk. 4. Betaling af afgift. |