Dokumentets metadata

Dokumentets dato:17-12-2013
Offentliggjort:09-01-2014
SKM-nr:SKM2014.28.SR
Journalnr.:13-0211061
Referencer.:Selskabsskatteloven
Dokumenttype:Bindende svar


Kvalifikation af LLC registreret i Delaware, USA

Skatterådet bekræfter, at det i Delaware, USA, registreret LLC efter danske skatteregler er en skattemæssig transparent enhed.


Spørgsmål

Kan Skatterådet bekræfte, at X LLC efter danske skatteregler er en skattemæssig transparent enhed?

Svar

Ja.

Beskrivelse af de faktiske forhold

På vegne af personen A ønskes ved bindende svar bekræftet, hvorvidt det i Delaware, USA, registreret X LLC (Limited Liability Company) er skatteretligt transparent efter danske skatteregler.

A er bosat og skattemæssigt hjemmehørende i Danmark. A er eneejer af X LLC, som ejer en sommerhusejendom beliggende i Portugal.

Spørgeren har oplyst, at X LLC ifølge amerikanske skatteregler anses som en transparent enhed.

Ejerstrukturen med et amerikansk LLC som ejer af ejendommen, er etableret af den oprindelige ejer og strukturen forelå således på købstidspunktet i 2008. Spørgeren bekendt er der i Portugal almindelig praksis for at placere fast ejendom i selskabseje, da dette medfører, at lokale transaktionsafgifter reduceres ved overdragelse. Dette gælder tilsyneladende også selvom selskabet som her er skattemæssigt transparent. Spørgeren har oplyst, at der intet dansk skattemæssigt motiv er for at opretholde denne ejerstruktur.

Af Operating Agreement for X LLC kan udledes følgende relevante karakteristika:

Spørgers opfattelse og begrundelse

Det er spørgerens opfattelse, at det stillede spørgsmål skal besvares bekræftende.

Vurderingen af om X LLC skal anses som skattemæssigt transparent eller et selvstændigt skatteretligt subjekt skal afgøres på basis af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 og 6. Af offentliggjort praksis på området kan nævnes TfS 2000, 752 LR, SKM2010.654.SR , SKM2011.766.SR og SKM2013.361.SR , der alle vedrører den skatteretlige kvalifikation af et i USA registreret LLC.

Ud fra en samlet konkret vurdering når SKAT i de omtalte afgørelser frem til, at det pågældende LLC efter danske skatteregler skal kvalificeres som en transparent enhed. Omstændighederne i de pågældende sager er forskellige, men SKATs vurdering forekommer i alle afgørelserne hovedsageligt at være baseret på selskabets vedtægter.

Af Operating Agreement for X LLC kan efter spørgerens opfattelse udledes følgende relevante karakteristika:

Det oplyses, at X LLC ifølge amerikanske skatteregler anses som en transparent enhed.

Det er spørgerens samlede vurdering, at de ovenfor omtalte forhold sammenholdt med SKATs ovennævnte praksis på området klart peger mod, at X LLC ikke er et selvstændigt skattesubjekt. Derfor er det som nævnt spørgerens opfattelse, at det stillede spørgsmål skal besvares "Ja".

SKATs indstilling og begrundelse

Spørgsmål

Det ønskes bekræftet, at X LLC efter danske skatteregler er en skattemæssig transparent enhed.

Lovgrundlag

Selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 2 og nr. 6

Skattepligt i henhold til denne lov påhviler følgende selskaber og foreninger mv., der er hjemmehørende her i landet:

(...)

2) andre selskaber, i hvilke ingen af deltagerne hæfter personligt for selskabets forpligtelser, og som fordeler overskuddet i forhold til deltagernes i selskabet indskudte kapital, selskaber omfattet af § 2 C og selskaber m.v. omfattet af § 3 i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, som ikke er omfattet af nr. 3, 3 a eller 4,

(...)

6) andre foreninger, korporationer, stiftelser, legater og selvejende institutioner, jf. dog § 3, for så vidt foreningen mv. ikke er omfattet af fondsbeskatningsloven. Skattepligten omfatter alene indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed.

Praksis

Den juridiske vejledning, afsnit C.D.1.1.3 Andre selskaber

(...)

Hvad er en enhed

Om der foreligger et selskab, som er omfattet af

SEL § 1 , stk. 1, nr. 2, må afgøres ud fra en samlet konkret vurdering. Af væsentlig betydning for denne vurdering er selskabets vedtægter og hensigten med dets virksomhed, men derudover kan nedennævnte forhold være af betydning for vurderingen. Det bemærkes, at de nævnte forhold ikke er udtryk for en udtømmende liste. Endelig bemærkes, at et enkelt af disse forhold ikke kan være ubetinget afgørende.

Ved vurderingen kan følgende tale for, at selskabet er omfattet af SEL § 1 , stk. 1, nr. 2:

Følgende kan tale imod, at selskabet er omfattet af SEL § 1 , stk. 1, nr. 2:

(...)

Den juridiske vejledning, afsnit C.F.8.2.2.1.2 Interessentskaber, kommanditselskaber og lignende personsammenslutninger

Klassifikation af interessentskaber, kommanditselskaber og lignende

(...)

Skatterådet har i flere afgørelser taget stilling til, om en udenlandsk sammenslutning er et selvstændigt skattesubjekt, herunder hvilke danske regler der finder anvendelse.

Eksempel på personsammenslutning, der betragtes som et selvstændigt skattesubjekt

(...) Det følger af SEL § 1, stk. 1, nr. 2, at et udenlandsk selskab m.v. kan sidestilles med et dansk indregistreret selskab, hvis ingen af deltagerne i det udenlandske selskab hæfter personligt for selskabets forpligtelser, og hvis selskabet fordeler overskuddet i forhold til den kapital, som deltagerne har indskudt i selskabet. (...)

Skatterådet udtalte, at disse to betingelser i sig selv ikke er nok, og at det skal afgøres ud fra en samlet konkret vurdering, om der foreligger et selvstændigt juridisk skattesubjekt.

(...) Skatterådet lagde i sin afgørelse i vægt på, at:

(...)

Eksempel på personsammenslutning, der ikke betragtes som et selvstændigt skattesubjekt

Et fransk kommanditselskab (FCPR) var i henhold til fransk ret skattemæssigt transparent. SKAT vurderede, at FCPR ikke var et selvstændigt skattesubjekt. Det blev i sagen bemærket, at alene fraværet af selvstændige ledelsesorganer i FCPR'et medførte, at dette ikke var et selvstændigt skattesubjekt. SKAT lagde desuden vægt på følgende kriterier:

Derfor kunne FCPR ikke anses for et selvstændigt skattesubjekt. Se SKM2007.317.SR .

(...)

SKM2013.361.SR

Skatterådet bekræftede, at et amerikansk LLC efter danske regler er en skattemæssigt transparent enhed.

Skatterådet lagde særligt vægt på:

På baggrund af de oplysninger, som repræsentanten havde indsendt om LLC'et, fandt Skatterådet, at enheden skulle kvalificeres som en skattetransparent enhed, da enheden mere havde karakter af et sameje eller et kommanditselskab.

SKM2011.766.SR

Skatterådet fandt, at et amerikansk registreret Limited Liability Company (LLC) efter de danske regler var skatteretligt transparent. (...)

Skatterådet fremhævede ved vurderingen særligt nedenstående punkter:

Ud fra det oplyste af rådgiver om det konkrete LLC fandt Skatterådet, at enheden skulle klassificeres som en skattetransparent enhed, da enheden mere havde karakter af et interessentskab, kommanditselskab eller partnerselskab.

SKM2010.654.SR

Skatterådet bekræftede, at en amerikansk enhed LLC skulle klassificeres som en skattemæssig transparent enhed og at dette medførte, at hovedaktionæren ansås for personligt at eje anparterne i et dansk holdingselskab. (...)

Skatterådet fandt særligt følgende elementer væsentlige:

Ud fra de nævnte punkter fandt Skatterådet, at det kun var punktet vedrørende den begrænsede hæftelse, der peger mod et selvstændigt skattesubjekt.

Skatterådet fremhævede særligt fraværet af selvstændige ledelsesorganer, da dette klart peger mod, at der ikke er tale om et selvstændigt skattesubjekt.

Skatterådet fandt, at enheden ikke kunne klassificeres som et selvstændigt skattesubjekt. Der blev lagt vægt på oplysningerne vedrørende enhedens struktur og virkemåde. Enheden skulle derfor klassificeres som en skattemæssig transparent enhed.

TfS 2000, 752 LR

I en konkret sag fandt Ligningsrådet, at en pensionskasses (X) investering i industriel skovdrift i udlandet via et "Limited Liability Company" (LLC) måtte anses for en direkte investering i fast ejendom. (...)

Investeringen ville blive anset for en direkte investering i skovdrift, jf. den bindende forhåndsbesked af 24/2 1998, j.nr. 99/97-4029-00024.

Den tidligere bindende forhåndsbesked omhandlede ZZ, LLC, hvis karakteristika er følgende:

Ligningsrådet fandt på grundlag af investorernes tilknytning til og indflydelse i LLC'et, om ledelsens beføjelser og i det hele om LLC'ets struktur og virkemåde, at LLC'et i skattemæssig henseende ikke kunne anses for et selvstændigt skattesubjekt.

Derimod blev LLC'et anset for en sammenslutning af investorer, der gennem LLC'et foretager direkte investering. Selskabsformen fandtes at være transparent i skattemæssig henseende.

Som anført af spørgeren svarede den selskabsform (LLC), som Z blev drevet under, i skattemæssig henseende til den selskabsform, hvorunder ZZ, LLC blev drevet. Det var derfor Ligningsrådets opfattelse, at Z, LLC ligeledes måtte anses for transparent i skattemæssig henseende. Herved var der tale om en direkte investering, og ikke en aktieinvestering (...).

Begrundelse

Det skal afgøres ud fra en samlet konkret vurdering, om der efter dansk skatteret foreligger et selvstændigt juridisk skattesubjekt. Ved denne vurdering har SKAT særligt lagt vægt på følgende:

Af de ovenstående nævnte punkter finder SKAT, at særligt punktet vedrørende den begrænsede hæftelse peger mod et selvstændigt skattesubjekt.

De øvrige punkter peger imidlertid overvejende mod, at der ikke er tale om et selvstændigt skattesubjekt.

SKAT finder ud fra en samlet konkret vurdering, at X LLC ikke skal klassificeres som et selvstændigt skattesubjekt efter dansk ret.

Indstilling

SKAT indstiller, at spørgsmål 1 besvares med "Ja".

Skatterådets afgørelse og begrundelse

Skatterådet tiltræder SKATs indstilling og begrundelse.